Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanlig for ganske mange i disse mørke tider at man er deppa, kanskje ekstra deppa. Jeg er selv inne i en deppeperiode nå, men har vært her så mange ganger før. Tanker om at det kanskje hadde vært best hvis jeg ikke eksisterte lengre, jo de er det flust av, flere ganger om dagen. Grunnen til at jeg ikke tillegger disse tankene så mye energi er at jeg VET at ting blir bedre. Om ikke i dag, i morgen eller kanskje så lenge som en måned, så blir det faktisk bedre. Jeg lå nesten ett år i senga, 22/7 pga. angst, depresjon og tvangstanker, så jeg vet litt hva jeg prater om.

Grunnen til at jeg holder ut (selv om tankene florerer) er at jeg har en familie jeg er så veldig glad i. Jeg er veldig heldig sånn sett. Hva det ville gjort med dem om jeg tok mitt eget liv, ja det vil jeg ikke tenke tanken en gang. Er desverre ikke alle som har en familie eller tom. venner de kan forholde seg til, slik at det alt kan føles så mye tommere og nytteløst. Gi ikke opp, det BLIR bedre. Alternativet til å leve er nok ganske dårlig et. Man kan liksom ikke "returnere" når man gått så langt som å ta sitt eget liv.

Søk heller mot noen som du kanskje kan snakke med, om det er psykolog, familie, venner eller om så bare, noen her på forumet.

Depresjon er og forblir noe skikkelig bedritent som vi fleste må innom noen ganger her i livet, men ikke la faenskapen vinne. Gi den heller fingern.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig flott skrevet HylendeUlf, har selv vært så langt nede for ikke lenge siden at jeg følte livet ikke var verdt noe... Min familie som jeg er svært glad i holdt tankene borte...

Det kommer helt sikkert bedre dager, holder ut nå med medisin som på en måte holder huet over vannet, men håper jeg snart blir sterk nok til å jobbe med problemene, det er så mye og så mangt å leve for. Men når tankene blir svart, hukommelse og selvfølelse er borte er det vanskelig å se det.

Anonym poster: 5a6cfec1e1215ebaf47b5886b015ebb0

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ting er vanskelige.

Jeg er innlagt for tiden, på DPSet her. I dag er tredje dagen jeg er her. Egentlig vil jeg ikke gjøre noe, bare gjemme meg i senga. Men jeg jobber hardt. Jeg deltar på ting. Står opp selv om hele meg egentlig skriker nei. Er med på 30 mins trening selv om jeg ikke eier energi.

Det er knalltøft.

Krysser fingrene for at det er det som må til for å bli bedre. Jeg prøver, i hvert fall. Selv om 99% av meg vil gi opp.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Jeg beundrer de i verden som skjønner at en depresjon ikke nødvendigvis forsvinner. Denne oppbrukte klisjéen om at alt blir bedre såfremt man holder ut til den "forløsende dagen", gjelder faktisk ikke for alle.

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

Jeg beundrer de i verden som skjønner at en depresjon ikke nødvendigvis forsvinner. Denne oppbrukte klisjéen om at alt blir bedre såfremt man holder ut til den "forløsende dagen", gjelder faktisk ikke for alle.

Hva mener du med når du sier "forløsende dagen"?

Det handler nok mer om å finne en måte å leve med det på. Finne livskvalitet i et eller annet slik at man klarer alle de kjipe dagene.

Og stå på, Islilme!

Ja, da hjelper det å ha noen å snakke med til daglig. Noen du vet du kan stole på og som du vet vil være der for deg. Gjennom glede og sorger, det er hva livet handler om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ting er vanskelige.

Jeg er innlagt for tiden, på DPSet her. I dag er tredje dagen jeg er her. Egentlig vil jeg ikke gjøre noe, bare gjemme meg i senga. Men jeg jobber hardt. Jeg deltar på ting. Står opp selv om hele meg egentlig skriker nei. Er med på 30 mins trening selv om jeg ikke eier energi.

Det er knalltøft.

Krysser fingrene for at det er det som må til for å bli bedre. Jeg prøver, i hvert fall. Selv om 99% av meg vil gi opp.

Klem til deg. Håper ting blir bedre for deg fremover!
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Hva mener du med når du sier "forløsende dagen"?

Dagen da alt plutselig og spontant blir fantastisk og rosenrødt.

Lenke til kommentar

Den kommer ikke når du har den innstillingen nei. Må prøve å tenke positivt :)

Problemet med depresjoner er jo nettopp mangelen av evne til å tenke positvt. Det er nettopp det som er selve kjernen i en depresjon. Da hjelper det lite å be folk om å tenke positivt. Når verden oppleves svart og håpløs så oppleves den svart og håpløs.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så flink du er! Stå på. Si ifra hvordan det går! :)

Og om du trenger å prate med noen, ikke vær redd for å ta kontakt!

<3

Og stå på, Islilme!

Ja Isilme, ikke gi opp! :)

Klem til deg. Håper ting blir bedre for deg fremover!

Tusen tusen takk dere. Utrolig hvordan noen støttende ord kan lyse opp dagen. Takk for smilet dere ga meg, alle sammen. <3

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med depresjoner er jo nettopp mangelen av evne til å tenke positvt. Det er nettopp det som er selve kjernen i en depresjon. Da hjelper det lite å be folk om å tenke positivt. Når verden oppleves svart og håpløs så oppleves den svart og håpløs.

Jeg ser heller på det som feighet. Depresjon er ikke mangelen på positive tanker. Finnes nok av kynikere der ute som gjør det relativt bra. Depresjon er ett fengsel for din selvmedlidenhet og ynkelighet, prøv å ikke se det på noen annen måte og du vil realisere din persona. Hvem er du i grunn og bunn... Det er sannheten du fornekter deg i fra ved å gå med senkhet hode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...