Gå til innhold

flagre nazi flagget på 9 april


Anbefalte innlegg

Det kan da umulig være ulovlig? Vi har jo noe som heter ytringsfrihet.

Nei, men med ytringsfrihet følger det med et ansvar. Ytringsfriheten sier jo ikke at du bare kan si ditt og datt om en gitt ting. Du må også stå for det du sier, det faller i alle fall naturlig for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan da umulig være ulovlig? Vi har jo noe som heter ytringsfrihet.

Ytringsfriheten i Norge er begrenset ved lov, deriblant gjennom straffelovens 135a. Den setter forbud mot hatefulle ytringer, herunder bruk av symboler. Lovens forarbeider nevner nazistiske symboler som eksempel, om jeg ikke husker feil.

 

Hvorvidt det er en passende spøk eller ikke, kan diskuteres. Personlig synes jeg vel det er som når John McLane går med "I hate niggers"-plakat i Harlem. Ikke noe jeg vil gjort frivillig, med andre ord. Om man faktisk mener det alvorlig skal ikke jeg nekte noen å prøve, men da får man ta konsekvensene dersom andre tar det alvorlig også.

 

Men dagens skapnazister har jo fordelen av at det er det nesten ingen som gjør lenger. Tar dem på alvor, altså.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

De snakket jo tidligere varmt om å la minoriteter flagge med sine egne hjemlands flagg på 17 mai så hvorfor skal vi ekskludere nazistene?

Av flere årsaker. Blandt annet også at naziflagget ikke er et nasjon-flagg. Nazismen har hverken land eller geografisk område. Ingen land har det som flagg. Det andre er norsk lov (direkte og inndirekte via loveverkets forarbeide og tolkning samt tidligere rettspraksis) og dets bestemmelser om bruk av nazi-symboler (inkl. flagg).

 

TS bør tenke seg om både 1, 2 og flere ganger. Nazistene okkuperte vårt land i 5 år. De drepte samt forfulgte nordmenn uten grunn i alle disse årene.

Lenke til kommentar

Av flere årsaker. Blandt annet også at naziflagget ikke er et nasjon-flagg. Nazismen har hverken land eller geografisk område. Ingen land har det som flagg. Det andre er norsk lov (direkte og inndirekte via loveverkets forarbeide og tolkning samt tidligere rettspraksis) og dets bestemmelser om bruk av nazi-symboler (inkl. flagg).

 

TS bør tenke seg om både 1, 2 og flere ganger. Nazistene okkuperte vårt land i 5 år. De drepte samt forfulgte nordmenn uten grunn i alle disse årene.

For 65 år siden var det et nasjonalflagg, men jeg er forsåvidt enig med deg, er smakløst å vifte med det flagget 9 april. Eller noen dag i det hele tatt.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Trådstarter: Du kan umulig være eldre enn 13 år gammel.

 

De snakket jo tidligere varmt om å la minoriteter flagge med sine egne hjemlands flagg på 17 mai så hvorfor skal vi ekskludere nazistene?

Totalt forskjellige ting. Nazismen var/er en politisk ideologi, så det er jo milevis fra det å flagge et annet lands flagg. Blir litt som jeg skal flagge for Al-Qaida med deres flagg...

 

--

 

Hadde noen flagget med naziflagget, hadde jeg kontaktet politiet, selv om det muligens ikke er ulovlig. Er uansett helt forkastelig.

Lenke til kommentar

Jeg er vel egentlig langt over snittet liberal når det kommer til 2VK å se ting fra begge sider å Tyskland var ikke bare slem. Å si at Norge ble voldtatt av Tyskland, ja greit nok, men hva ble land som Polen osv da?

 

Men selv etter det så hadde jeg nok vært med på å knekke det flagget på en dag som 17 mai. Hvilken som helst annen dag hadde jeg ikke brydd meg.

Lenke til kommentar

lol jaja har både nazi flagg og commie flagg, men er dårlig med annet utstyr. har bare en gammel nazi offiser hat. men kunne sikkert funnet på noe lol med det.. men kanskje ikke mitt i oslo.. eller?

Midt i Oslo sentrum er såklart best, for da får du mer publikum -> moar lulz ;)

 

Jeg forslår en marsj fra Grønland t-bane til Tøyen.

Lenke til kommentar

Slikt spøker du ikke med!!! Min Tippoldefar ble drept av tyskere og huset til mine besteforeldre ble brent slik at de måtte flykte. Ser jeg deg med et slikt flagg, skal jeg love at det nazistene gjorde blir bare blåbær i forhold...

 

Holder med deg her, en i nær slekt jobbet på et fraktskip som seilet forsyninnger til de allierte, denne båten ble torpedert av en nazi-ubåt.Som jeg har sagt før i tråden, man riper opp minner til mennesker ved å gjøre noe slikt...

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...