Gå til innhold

større og finere muskler

Anbefalte innlegg

hei, har trent i nesten 1,5 månder nå ca, og har trent 10*3 i alle øvelser.

og tar allt e kan, men er det farlig for over trening da?

hvordan får man six pack og allt dette og stor piseps osv?

noen som kan gjo iddiot sikker trenings program eller hva enn dere vil kalle det? :)

vil ha store og fine muskler, ikke bare styrke liksom:)

er 180 høy og akkurat fyllt 16 år, og veier 73 kg ca

Endret av rsagneskar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, har trent i nesten 1,5 månder nå ca, og har trent 10*3 i alle øvelser.

og tar allt e kan, men er det farlig for over trening da?

hvordan får man six pack og allt dette og stor piseps osv?

noen som kan gjo iddiot sikker trenings program eller hva enn dere vil kalle det? :)

vil ha store og fine muskler, ikke bare styrke liksom:)

er 180 høy og akkurat fyllt 16 år, og veier 73 kg ca

Først og fremst må du få i deg et godt overskudd av protein. For det andre må du forbrenne bort fett. Om du bulker og deretter kjører deff, eller driver cardio samtidig som du trener styrke, er opp til deg. Du må også ha hviledager, slik at muskelene dine får tid til å vokse :)

Endret av Milfen
Lenke til kommentar

spiser protein pulver, og prøver og spise mye egg:)

til sommeren skal e begynde og jogge og sånt tenker eg og:)

det med hviledager har e ikke så mye av:(

tysdag: styrkerommet

Onsdag:fotball trening

torsdag: styrkerommet

Fredag: avogtil Fotball

hva mener du med:

Om du bulker og deretter kjører deff, eller driver cardio

Endret av rsagneskar
Lenke til kommentar

Du tar 10 repitisjoner i hver serie? Det er for mye. Du må ta max 8 reps. 1-8 eller helst 1-6 repitisjoner per serie er det beste for maksimal muskeløkning. Når du nå tar færre enn 10 (gjerne 6) vil du klare å løfte tyngre siden du ikke tar så mange reps. Da vil muskelen blir større og effektiviteten den kan gi øker også.

Som Milfen sier, for å få tydeligere og finere muskler, må fett bort samtidig som muskler bygges opp. Vil du ha store muskler må du også opp i vekt.

Husk å ikke tren samme muskelgruppe 2 dager etter hverandre. Det kan resultere i nedbrytning i stedet og det vil vi ikke ha noe av.

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar
Du tar 10 repitisjoner i hver serie? Det er for mye. Du må ta max 8 reps. 1-8 eller helst 1-6 repitisjoner per serie er det beste for maksimal muskeløkning. Når du nå tar færre enn 10 (gjerne 6) vil du klare å løfte tyngre siden du ikke tar så mange reps. Da vil muskelen blir større og effektiviteten den kan gi øker også.

Max er et sterkt ord..

6-12 skal nok funke, begynn på en lett vekt og bygg deg oppover (jeg mener en lett vekt du klarer 6-12 reps med.)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Max er et sterkt ord..

6-12 skal nok funke, begynn på en lett vekt og bygg deg oppover (jeg mener en lett vekt du klarer 6-12 reps med.)

Hvis han vil ha ren muskelvekst, så skal man ta max 8 repitisjoner. Selvfølgelig funker 10 også, men det går mer på utholdenhet og vil ikke bygge i den grad som 1-8 reps med tyngre vekter.

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Og hva refferer du fra?

Jeg må bare beklage. Husket helt feil fra noe jeg leste for lenge siden. 8-12 reps trener muskelvekst, mens 1-6 trener styrke (ikke muskelvekst, men blir sterkere)

Musklene vil vokse fra 1-6 reps óg. Det er umulig å øke i styrke uten at musklene vokser. Men det er sant som du sier, 1-6 reps vil gi en mindre muskelvekst i fohold til styrken du vil få i forhold til 6-12 som gir en større muskelvekst i forhold til styrken. Så viss du vil øke i muskelmasse så kjør på med 6-12 reps. :thumbup:

Lenke til kommentar

ja noen som kan gji meg ett tall?

8 er det de beste?

Og mage musklene skal e ta 8*3 der å?

Han over her sa 6-12, selv om jeg mener at det er 8-12 som er det optimale for maksimal oppbygging, men jeg kan ikke sitte her å skrive at du skal ta 8 reps. Jeg/vi skriver at du burde ta mellom 8-12 avhengig av hva som passer for deg ;)

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Han over her sa 6-12, selv om jeg mener at det er 8-12 som er det optimale for maksimal oppbygging, men jeg kan ikke sitte her å skrive at du skal ta 8 reps. Jeg/vi skriver at du burde ta mellom 8-12 avhengig av hva som passer for deg ;)

Ja, jeg er enig, 8-12 er det beste for økning av muskulatur. Det er som regel det body buildere trener.

okey:)

hva er det lurt og spise for og få i seg mye proteiner da? :)

Eksempel på proteinrike kilder: melk, nøtter, kjøtt, kylling, egg, fisk, bønner, erter og linser.

Her er en fin tabell over næringsinnholdet i ulike matvarer:

http://www.treningsforum.no/verktoy/1/matvaretabell-ernaeringsverktoy.html

Mat på data er også et fint program du kan laste ned til pc'en.

Kan lastes ned her:

http://matportalen.no/Emner/matpadata

Lenke til kommentar

ja noen som kan gji meg ett tall?

8 er det de beste?

Og mage musklene skal e ta 8*3 der å?

Kjør 12x4.

Finn en balanse der du akkurat klarer 12 repetisjoner, og tren med den vekten. Det gjør ingenting viss du ikke klarer 12 på de neste repetisjonene. Da har du optimal vekt på stangen/maskinen.

Jeg trener ca 12x4 per øvelse, så har jeg gjerne forskjellige øvelser til en muskelgruppe.

Split opp programmet ditt. Gjerne i 2-3 deler sånn at du unngår å trene samme musklene hver dag. Slik får musklene noe hvile ihvertfall.

Tren det i en månedstid, så tar du en periode med 5x5 for å bli sterkere. Og bytt på de to metodene, da vil du kalre å løfte tyngre på 12x4 til slutt og musklene vil vokse.

Mine favorittøvelser trener jeg med løse vekter på stand og håndmanualer. Så kjører man på med maskiner som et tillegg.

Viktig moment: Ikke løft tyngre enn du egentlig klarer å trene med. Det vil bare resultere i at du utfører øvelsene feil og øker sjansene for å få skader. Begynn svakt og tren rett, så øker du gjevnt.

Mine favorittkilder til proteiner er melkeprodukter, kylling, tunfisk og egg. Og kjør på med proteinpulver blandet med melk for ekstra proteiner.

Viktig å drikke mye vann også. Både før, under og etter treningen.

Spør noen av instruktørene på treningssenteret ditt om de kan hjelpe deg med å sette opp et splittet program, det burde ikke være noe problem.. Du betaler for å trene der.

Lykke til. Ha tålmodighet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...