Liloolil Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hei. Jeg er ny her på forumet, og jeg trenger litt hjelp. Jeg har lyst til å kjøpe meg en SSD harddisk som jeg skal bruke til operativsystem(Windows 7), og diverse programmer. Men jeg synes det er temmelig dyrt for SSD, så jeg lurte på å heller kjøpe to vanlige SATA harddisker som jeg kan koble i RAID 0. Jeg lurte på å kjøpe to Samsung SpinPoint F1 160 GB harddisker. I følge prisguiden har harddisken er hastighet på 300 MB/s les, og 175 MB/s skriv. Er dette riktig? Har selv tre harddisker og min raskeste(Seagate 1.5TB) har maks lesehastighet på ca. 120 MB/s. Synes 300 MB/s høres litt mye ut. Men vil to av disse Samsung harddiskene, koblet i RAID 0, kunne måle seg med en SSD? F.eks. denne: Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2. Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av diskplass, lydnivå, strømforbruk og varmeutvikling. Jeg tenker mest på pris og ytelse. Jeg er også klar over at hvis en av diskene feiler i RAID 0, så forsvinner all data. Og så lurte jeg på om det er mulig å ha to harddisker koblet i RAID 0, samtidig som jeg har tre utenfor RAID, på samme hovedkort? Har et Asus P5WDG2-WS hovedkort med en Intel ICH7R controller for RAID. Mer info her Og ca. hvor høy kan hastigheten bli på to Samsung harddisker i RAID 0, blir den 2x300 MB/s les og 2x175 MB/s skriv? Men kan man få 600 MB/s på to SATA-300 porter? Håper at noen der ute kan svare på spørsmålene mine ^__^ ~Lilo Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 2 standard disker i raid0 vil gi bra ytelse på filoverføring, mens på akksesstid så vil de fremdeles være like håpløst trege som 1 disk og kan overhodet ikke matche en SSD. Aksesstid på en rask Sata vil være noe slikt som 6,9ms, mens en SSD ligger på 0,02ms ved overføringsstørrelse på 512bytes. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Joda, selv med RAID modus påslått på HK om du leser RAID guidens FØRSTE post så vil du se at det går fint å kjøre noen disker i RAID og andre utenfor. Lenke til kommentar
Liloolil Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Okay. Takker for svar. Da får jeg heller spare til en SSD. ^__^ ~Lilo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå