Gå til innhold

Trenger tips til en bærbar som i hovedsak skal drive Football Manager(helst effektivt) for under 10 lapper.

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg trenger tips til en bærbar som i hovedsak skal drive Football Manager(helst effektivt) for under 10 lapper.

Jeg kjøpte Multicom sin Ifl90+ med største oppgradering for ca 2,5år siden som har tatt kvelden rett før påske, etter ett aldri så lite svalestup om bord i et fly.

Tenkte å satse på en litt billigere maskin denne gangen som ikke har store lagringskapasiteten men har god ytelse.

Noen som er oppdatert på datafronten som har et tips å komme med?

På forhånd hjeltelig takk for hjelpen.....:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg vil anbefale deg å kjøpe en bedrifts-laptop. Grunnen til det er rett og slett at de tåler det meste og har bra garanti. Jeg har en Lenovo Thinkpad T500, og har vært uheldig å mistet den i bakken 2 ganger. Men heldigvis er Thinkpad definisjonen på solid bygde pcer. Kjølemessig er jeg også veldig fornøyd(38 grader på cpu-en atm med laken som underlag :p), så du trenger ikke å tenke på temperaturen i det hele tatt. Jeg ville hvertfall tatt en titt innpå http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/noind/LenovoPortal/en_NO/catalog.workflow:expandcategory?issBase=ProductsCategory&issCategory=/Notebooks/ThinkPad%20notebooks

Aldri mer en "privat" laptop på meg. Har forresten også hørt at HP har gode og solide bedriftspcer.

Lenke til kommentar

Kom igjen folkens. Alle bærbare PC'r på markedet nå kjører da Football Manager flott!

Lite vits i noe flott skjermkort og hyperrask processor til det spillet. Mer viktig å tenke på f.eks 6GB minne og en SSD istedet for vanlig S-ATA-disk ihvertfall.

Mitt tips: Kjøp en rimelig Acer eller ASUS med 6GB og bytt ut disken til en SSD.

Lenke til kommentar

Kom igjen folkens. Alle bærbare PC'r på markedet nå kjører da Football Manager flott!

Lite vits i noe flott skjermkort og hyperrask processor til det spillet. Mer viktig å tenke på f.eks 6GB minne og en SSD istedet for vanlig S-ATA-disk ihvertfall.

Mitt tips: Kjøp en rimelig Acer eller ASUS med 6GB og bytt ut disken til en SSD.

Vel kom igjen da - der tar du grundig feil. FM er veldig CPU-avhengig og spillet går veldig tregt med dårlig prosessor. Spillet i seg selv kan en kjøre med en pentium II prosessor, men da bruker vedkommende 2 timer på en serierunde, mens jeg bruker 2 minutter. Det har kanskje ikke noe å si for selve spillet, men du verden så kjedelig det er å vente på alle resultar fra engelsk 3 divisjon ol.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

nja... tror vel ikke så mange butikker selger en PentiumII-PC i dag, så da blir argumentet litt svakt.

Hvorvidt man har en T6600, i3 eller i7 har mindre å si i forhold til om man har en treg 5400-disk kontra en rask SSD.

Jeg kjører FM2010 på en Q6600-prosessor som er rundt 3 år gammel ihvertfall helt uten problemer, så en ny bærbar PC med dagens teknologi vil nok dra dette veldig bra uavhengig av hvilken prosessor den har. Greit at en i7 kanskje gjør ferdig runden på 90 sekunder kontra en T6600's 100 sekunder - men tar det 2 timer tror jeg nok uansett han har en reklamasjonsgrunn på dagens PC'er :)

Lenke til kommentar

nja... tror vel ikke så mange butikker selger en PentiumII-PC i dag, så da blir argumentet litt svakt.

Hvorvidt man har en T6600, i3 eller i7 har mindre å si i forhold til om man har en treg 5400-disk kontra en rask SSD.

Jeg kjører FM2010 på en Q6600-prosessor som er rundt 3 år gammel ihvertfall helt uten problemer, så en ny bærbar PC med dagens teknologi vil nok dra dette veldig bra uavhengig av hvilken prosessor den har. Greit at en i7 kanskje gjør ferdig runden på 90 sekunder kontra en T6600's 100 sekunder - men tar det 2 timer tror jeg nok uansett han har en reklamasjonsgrunn på dagens PC'er :)

Joda jeg mener ike at i7 er nødvendig jeg heller. Husk at Q6600 drar mye bedre enn de fleste pentium og amd prosessorene som leveres til bærbare - og E8 og Q-serien til Intel var nok også veldig god ytelse forut for sin tid. Både din Q6600 og min E8400 holder i massevis enda, men en Athlon 64 x2 4200 slet jeg litt med FM (og den var 2-kjerner og yter bedre enn mange dagens bærbare CPUer).

Men ja jeg er delvis enig med deg, det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hele hodet :)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Så bra da - liker ikke å ha uvenner :)

Venner kommer og går, men en uvenn kan du ha hele livet. Tenk litt på det du. :whistle:

Man blir ikke uvenn pga en mening om en trenger en rask eller veldig rask CPU. Når det er sagt så blir jeg fly forb.... :) Spøk nå er det snart helg og på tide å trappe ned.

Lenke til kommentar

Det er fint at dere er egasjert :thumbup:

Synts Multicomen jeg hadde tidligere var til tider svak hvis man skulle ha med mere en bare en serie men, den klarte fint å drive Fallout 3.

så det som jeg er på jakt etter er en med god prossessor og mulighet til mye ram. om den bare har 4gb ram gjør ikke noe så lenge man kan oppdatere den til 8gb.

Har en flunke ny disk med 7200rpm liggende.

Det jeg ikke er oppdaterte på er cpuene som er på markede idag.

Har kunn brukt Amd på mine tidligere stajonære så har ikke peiling på Intel sitt system :(

Endret av numnon
Lenke til kommentar

Tja.... spørs hva du mener med å drive FM... Jeg kjører alle ligaer i spill, og med large database. Da er jeg glad for min i7-prosessor og 6Gb minne og SSD, det er sikkert. FM kan faktisk ta i bruk alle trådene i en HyperThreading prosessor ... og det trengs,hvis du kjører uten kompromiss, som jeg gjør. Jeg tror du skal se deg om etter en bærbar med Core i7, og helst mer enn 4Gb minne. Ja, spillet går rimelig fort framover for meg - men så har jeg også en desktop prosessor i min bærbare.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Tja.... spørs hva du mener med å drive FM... Jeg kjører alle ligaer i spill, og med large database. Da er jeg glad for min i7-prosessor og 6Gb minne og SSD, det er sikkert. FM kan faktisk ta i bruk alle trådene i en HyperThreading prosessor ... og det trengs,hvis du kjører uten kompromiss, som jeg gjør. Jeg tror du skal se deg om etter en bærbar med Core i7, og helst mer enn 4Gb minne. Ja, spillet går rimelig fort framover for meg - men så har jeg også en desktop prosessor i min bærbare.

Det jeg mener med å drive er at man ikke skal rekke å legge en kabal mens man venter på innimellom... liker også å spille med mange ligaer så man har valg muligheten å bytte serie litt innimellom:)

Lenke til kommentar

Det jeg mener med å drive er at man ikke skal rekke å legge en kabal mens man venter på innimellom... liker også å spille med mange ligaer så man har valg muligheten å bytte serie litt innimellom:)

Vet ikke om det er behov for mer enn 4 GB - vet nesten ingenting som trenger det (evt 3D avansert greier). Den jeg har foreslått er en bra PC til ditt formål og billig. De som Vidarkri har foreslått er også bra. Du trenger ikke i7 og du trenger ikke mer enn 4 GB ram.

Lenke til kommentar

Hør nå ... det er ikke snakk om at man MÅ ha ditt eller datt. Poenget er at FM går bedre jo kraftigere prosessor og jo mer minne man har, det er et faktum. Hva man KAN KLARE SEG MED, er en annen sak. Kan spille FM med en svært svak prosessor og minimalt med minne ... men det tar laaaang tid. Det eneste man ikke trenger å bekymre seg om i forhold til FM, er grafikken. Et mellomklasse-kort drar den enkle 3D-grafikken fint. Jeg har selv erfaring med at FM alene legger beslag på 4Gb minne etter en tids spilling, og så skal man jo ha noe til overs til OS'et også... Hvis man tar den helt ut, som jeg gjør, er en Core i7 veldig hyggelig å ha. Jeg kan med selvsyn se at alle 8 tråder blir benyttet 100% til tider. DERFOR min anbefaling, i fall trådstarter skulle ønske å kjøre MANGE ligaer og stor database. Og unnskyld store bokstaver; får ikke kursiv til å virke for tiden.

Lenke til kommentar

Hør nå ... det er ikke snakk om at man MÅ ha ditt eller datt. Poenget er at FM går bedre jo kraftigere prosessor og jo mer minne man har, det er et faktum. Hva man KAN KLARE SEG MED, er en annen sak. Kan spille FM med en svært svak prosessor og minimalt med minne ... men det tar laaaang tid. Det eneste man ikke trenger å bekymre seg om i forhold til FM, er grafikken. Et mellomklasse-kort drar den enkle 3D-grafikken fint. Jeg har selv erfaring med at FM alene legger beslag på 4Gb minne etter en tids spilling, og så skal man jo ha noe til overs til OS'et også... Hvis man tar den helt ut, som jeg gjør, er en Core i7 veldig hyggelig å ha. Jeg kan med selvsyn se at alle 8 tråder blir benyttet 100% til tider. DERFOR min anbefaling, i fall trådstarter skulle ønske å kjøre MANGE ligaer og stor database. Og unnskyld store bokstaver; får ikke kursiv til å virke for tiden.

Liker ikke ventinga når ting henger litt så derfor er ønske mye kraft... Skulle gjerne ha kjøpt en bærbar til 20.000 kr men, siden jeg reiser ekstremt mye så er det fare for at den kan ende livet sitt før den er 2år og da blir det kjeft hos samboeren min litt grinat for at det kan være bortkastet penger da. Fikk bare 5.000kr for den gamle bærbare på forsikringen så blei litt skuffa der :(

Hvor stor forskjell er det på ytelsen til en harddisk på 7200rpm og en SSP?

Er den så merkbar at det er verd prisforskjellen?

Lenke til kommentar

Du mener SSD.

Vel, det er en høyst merkbar forskjell. Om det er verdt prisen er det bare du selv som kan svare på, jeg for min del går aldri tilbake til vanlig snurredisk.

I forhold til FM merkes det først og fremst på raskere loading av savegames, og raskere lagring. FM skriver og leser jo også ganske ofte til/fra disk, og her har også en SSD en stor fordel. Men det er først og fremst som OS-disk SSD viser sin store fordel. Kort fortalt, Windows responderer raskere og føles mye mer "snappy" med en SSD.

Så, en SSD er ikke strengt nødvendig hvis FM ene og alene er det du skal bruke pc'en til. Men jeg står på mitt og anbefaler en firekjerners i7, + minimum 4Gb minne. Det trenger ikke å koste 20.000, heller ikke 10.000. Finn en bærbar som har f.eks. en Intel Core i7 720QM. Den kommer til å kjøre FM litt tregere enn min, men raskere enn de fleste bærbare. :thumbup:

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...