Sailfish Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hei! Jeg er ferdig med VG3 Studiespesialisering nå til sommeren og skal nå søke på universiteter. Jeg har veldig lyst til å studere medisin, men er ikke sikker på om jeg kommer inn i Norge eller utlandet. Hvis jeg ikke kommer inn på medisin noe sted, kunne jeg tenke meg å begynne på en Bachelor-grad som inneholder kunnskap som vil være nyttig hvis jeg senere kommer inn på et medisinstudie. Et fag som jeg tenker kan hjelpe hvis jeg senere kommer inn på medisin er f.eks. biologi. Er jeg langt ute på viddene her, eller er det spor av logikk? Har også tenkt på å ta et halvårsstudium på Bali etter VGS for litt avkobling etter 13 års skolegang. Det studiet jeg kanskje kunne tenkt meg mest der er Idrett 1, men ville kanskje Ex.Phil og Ex.Fac vært et bedre valg mtp. hva jeg kan dra nytte av på et fremtidig medisin-studie? Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Hei! Jeg er ferdig med VG3 Studiespesialisering nå til sommeren og skal nå søke på universiteter. Jeg har veldig lyst til å studere medisin, men er ikke sikker på om jeg kommer inn i Norge eller utlandet. Hvis jeg ikke kommer inn på medisin noe sted, kunne jeg tenke meg å begynne på en Bachelor-grad som inneholder kunnskap som vil være nyttig hvis jeg senere kommer inn på et medisinstudie. Et fag som jeg tenker kan hjelpe hvis jeg senere kommer inn på medisin er f.eks. biologi. Er jeg langt ute på viddene her, eller er det spor av logikk? Har også tenkt på å ta et halvårsstudium på Bali etter VGS for litt avkobling etter 13 års skolegang. Det studiet jeg kanskje kunne tenkt meg mest der er Idrett 1, men ville kanskje Ex.Phil og Ex.Fac vært et bedre valg mtp. hva jeg kan dra nytte av på et fremtidig medisin-studie? Vet at mange studerer ett år kjemi på UiO før de begynner på medisin. Jeg kan tenke meg molekylærbiologi er veldig relevant. Biologi ville jeg ikke ha valgt, med tanke på at du lærer om liv generelt sett og ikke særlig mye om mennesket. På molekylærbiologi og kjemi lærer du hvordan kroppen fungerer på et fundamentalt nivå. Et annet alternativ er farmasi på en høyskole. På Bali hadde jeg valgt exphil så trenger du ikke å tenke på det når du evt begynner på universitet. Lenke til kommentar
Sommertroll Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Kanskje bioingeniør kunne være aktuelt. Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Planen min var bioingeniør, så på fagplanen, og mange av fagene som gikk igjen i forhold til medisinstudet. Vet ikke om man går like dypt evt om man går for dypt inn på de samme fagene, men tipper at dette er en av de mer relevante studiene man kan ta. Lenke til kommentar
hematology Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Molekylærbiologi Skal studere det i ett år før medisinstudiene. Endret 8. april 2010 av hematology Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Hvis man skal studere ett år før man starter på medisinstudie er vel "årsenhet - realfag" på uio en fin ting? De har jo et program som er tilrettelagt for de som skal studere medisin videre. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Den årsenheten Davidhg linker til er nok det beste alternativet. Hvis du vil ha en full bachelor er det naturlig å tenke biokjemi/molekylærbiologi, men det går mye dypere inn i tingene enn du som medisinstudent/lege trenger. Et annet alternativ er fysioterapi, men det er vel omtrent like vanskelig som medisin å komme inn på, så det hjelper kanskje ikke så mye. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Husk også at hvis du har tatt en bachelor og mottatt studiestøtte fra lånekassen, får du ikke studiestøtte siste år på medisinstudiet. Du har bare krav på 8 års studiestøtte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå