Gå til innhold

Hva er galt med PHP?

Anbefalte innlegg

Forklar oss heller hvorfor det er enkelt å skrive nettsteder i assembly asicman.

Det har ikke jeg sagt.

Du sier at at språk som krever disiplin av utviklerene ikke nødvendigvis en "feil" egenskap med språket. Så Assembly krever mye disiplin så det må jo være optimalt for deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til teknologivalg er det ofte slik at utviklere følger etterspørselen, og at etterspørselen velger utviklere. Det er mange tilfeldigheter som spiller inn. Har også andre språk "på listen" som jeg kan tenke meg å jobbe med i framtiden. Men PHP fungerer helt greit inntil videre.

Lenke til kommentar

Det er mange tilfeldigheter som spiller inn.

Første gang man programmerer er det nok det. Men etterhvert som man lærer masse forskjellige språk og verktøy er det ikke så tilfeldig hva man bruker til en gitt applikasjon lenger.

Jeg tror mange kommer til PHP fra å kunne skrive litt HTML. Deretter baller det på seg og man får til web applikasjoner og man mener PHP er helt greit, noe det sikkert føles som.

Har man derimot jobbet med mange andre språk, miljøer, plattformer og verktøy så virker PHP litt primitivt. Jeg er klar over at PHP har utviklet seg mye siden det bare var en HTML preprocessor, men det bærer preg av litt lappeverk som jeg forestiller meg har kommet til som f.eks. "closures, vi har ikke closures, det må vi ha, hvordan kan vi få til det? osv. osv".

Lenke til kommentar

For å presisere litt, teknologivalg er gjerne allerede tatt før utvikleren kommer inn i bildet. Enten ved gode selgere for ett produkt, mange beslutningstakere, eller kanskje noen foretrekker å bruke java/c#/PHP til alt fordi det er noe utviklerene er komfortable med. Det er først og fremst det jeg tenker på når tilfeldighetene avgjør mye.

Det stemmer nok at mange er kommet til PHP fra å ha laget html-kode. Men det er mange stillinger hvor det kreves høyere utdannelse. Jeg mener at har man ett bredere grunnlag for programmering så skriver man bedre PHP-kode. PHP er som kjent veldig fleksibelt og tilgivelig.

PHP bærer preg av å være ett lappeteppe ja. Dog, ingen bør komme å påstå at språket ikke får ting gjort. Closures og namespaces kom i PHP 5.3. PHP er en dynamisk "greie" som henter gode ideer fra andre språk hele tiden.

Lenke til kommentar

For å presisere litt, teknologivalg er gjerne allerede tatt før utvikleren kommer inn i bildet.

Jeg synes ofte det er helt omvendt: det er som regel utviklerne som gjør teknologivalgene. Feks der jeg jobber: i en stor finansbedrift i Norge, teknologivalgene kommer fra "gulvet", feks at IBM og Websphere skal ut på hue og ræva og vi har fått inn open-source og Jetty i stedet.

Endret av steingrim
Lenke til kommentar

Min erfaring er at programmereren(e) blir spurt hva som er mest optimalt å bruke for denne oppgaven, eller at bedriften har bestemt seg for et språk. I det siste tilfellet er jeg enig med deg at det kan være litt tilfeldig hva som er valgt avhengig av historien til bedriften osv.

Closures har jeg brukt i over 25 år og da blir jeg ikke så imponert når PHP finner opp dette på nytt 25 år senere.

Lenke til kommentar

@steingrim: Bra for dere! :thumbup:

Men noen må ha valgt IBM og Websphere før utviklerene fikk bestemme? I min forrige jobb gikk de også fra dyr tredjepartsløsning til opensource med mer internutvikling. I min nåværende jobb sitter jeg fast med proprietær PHP-kode og deler tiden min med eksterne konsulenter til taksometerpris. Avgjørelsen for å gå for dette produktet kom ikke fra utviklere. Jeg foretrekker opensource, men så lenge jeg trives med jobben så kan det være det samme for meg.

@asicman: Joda. PHP var laget for å løse ett problem - ikke for å trekkes fram som ett godt lærebokeksempel. PHP er ikke pent, men pragmatisk av natur. Er ikke noe å si på det.

Lenke til kommentar

På språk vil jeg si de er bedre ettersom de har lite tull som at bool kan implisitt konverteres til integer og omvendt.

Nå må du gi deg!

Dette er noe av det som gjør PHP til det fantastiske språket det er!

Man kan behandle variabler akkurat som den datatypen man ønsker, og man kan ombestemme seg når man vil!

Dette er fantastisk da det tillater utvikleren å være så fleksibel vedkommende bare ønsker?

I PHP kan man enkelt opprette en string, for å deretter finne ut at den tjenestegjør bedre som ett tallarray - det er jo genialt!

I hvilke andre språk kan man gjøre det enkelt?

I f.eks. C er det en pain å gjøre akkurat det - bare se på følgende kode:

void** Data = (void**)malloc(sizeof(char) * 5);
	strcpy((char*)Data, "Test\0");

//	Data[0] is 'over 9000'
(int)Data[0] = 0x2329;

Er dette så enkelte det kunne (burde) være?

En annen ting her er jo at man risikerer buffer overflow om man ikke passer seg i C - man slipper det i PHP!

Noe annet jeg liker med PHP er hvor greit det er å bruke variabler som pekere til klasser og funksjoner! I hvilke andre språk kan man gjøre dette?

$Class->$Function();, og ha koden kjørende perfekt?

Enda bedre - dersom funksjonen ikke eksisterer eller variablene ikke er opprettet kommer den ikke til å gi feilmelding engang*!

Dette er fremtiden - ett språk som ikke fungerer som barnevakt!

*Litt avhenging av nivået error_reporting() er satt til

Lenke til kommentar

Noe av greia med at språk som C fungerer som en barnevakt, som du selv kaller det, er jo for at det skal passe på at det er enklere for en annen utvikler å jobbe med koden din senere.

Hvis du starter med en string, og så heller synes det er bedre at det er ett int-array, burde du satt det som en int-array fra starten av. Det å endre typen på en variabel i hytt og pine er forvirrende, og andre utviklere vil da få problemer med å lese koden din. Så det at PHP tillater dette er, etter min mening, helt på trynet.

Lenke til kommentar
[..snip..]

Dette er fremtiden - ett språk som ikke fungerer som barnevakt!

*Litt avhenging av nivået error_reporting() er satt til

Fungerer fett for å skrive prototyper. ^^

Men fra en seriøs side. Noe av grunnen til at PHP er brukt i så mange store prosjekter kommer jo av at det er slumptreff som skaper suksess. Det er ikke produktivt å planlegge for suksess. Det er gode odds for at det er mye sannhet i det du sier selv om du mener det sarkastisk. At PHP-kode enkelt kan kompileres med c-kompilator i framtiden gjør det ikke mindre sannsynlig.

Webutvikling i C ser forresten ganske rart ut.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...