Ueland Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Her i Noreg er tilgangen på PHP utviklarar god, men dei kan jo bare PHP. CVen min og flere andres sier noe annet så greit å roe overdrivelsene noe Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg har jobbet med flere PHP-utviklere, og det er et helvete hver gang. Radlekatt Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 I Noreg så er det vanskelegare å få tak i Plone utviklerar enn Drupal, men på verdensbasis så er det enklare å få tak i Plone utviklarar. Tilgangen til Python utviklarar er derimot god, spesielt på GODE utviklarar som kan litt meir enn bare Python. Her i Noreg er tilgangen på PHP utviklarar god, men dei kan jo bare PHP. Det finnes nok av gode stillinger for PHP-utviklere med utdannelse. Om du tror jeg ikke er kvalifisert til å jobbe med andre språk (fordi jeg jobber med PHP) så må jeg skuffe deg. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Eg seier at du ikkje er kvalifisert, men sidan du enda bruker PHP så er kjenneteiknet at du aldri har prøvd andre verktøy til å løyse oppgåva. Dei fleste som kan fleire språk fjerner PHP frå CVen sin(så lenge det ikkje er veldig stramt på arbeidsmarkedet). Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Hvorfor skal jeg fjerne PHP fra CV'en? Jeg tjener ca det samme som jeg ville forventet med java/.net, og ingen av prosjektene/firmaene jeg har vært involvert i har hatt små budsjetter. Karrieremessig har jeg opplevd masse spennende og utfordrende fra dag 1 etter jeg var ferdigutdannet. Jeg har ikke noen forklaring på hvorfor mange av dere har så dårlig inntrykk av PHP-utviklere. Kan arbeidsgiverene/prosjektlederene deres ha hatt veldig slappe kriterier for valg av utviklere? De PHP-utviklerene jeg kjenner har både utdannelse og erfaring. Sannsynligvis kommer jeg ikke til å bare holde på med PHP for all framtid, men det plager meg ikke å jobbe med det. Jeg synes det er helt greit. ed: skrivefeil. Endret 16. april 2010 av tickinghd Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Hehe. Prototype-basert programmering i javascript er å fortrekke over PHP? Nei, men eksplisitt variabeldeklarasjon er mer robust enn implisitt. I praksis synes jeg det ikke er noen stor eller avgjørende sak. Med PHP slipper man å hamre inn så mye syntaks for deklarasjoner, og det bidrar til at man kan konsentrere seg mer om det man egentlig skal gjøre. Men jeg har opplevd at det tar litt tid før jeg har oppdaget skrivefeil. Det er vel det du sikter til. Endret 16. april 2010 av tickinghd Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Det er ikkje lønna som skremmer utviklarar vekk frå PHP. Det er alt klattet og knotet. Det skal så lite til før ting ramler saman. Sjølvsagt så synes du PHP er greit, det er du kan, det du er best i. Men eg trur neppe du forsvarer PHP så lenge når du lager ditt eige system med eit anna verktøy i fritida di. Hadde eg vore som deg, så hadde eg hatt det heilt fint med å lage vevstadar med Cobol. Hehe. Prototype-basert programmering i javascript er å fortrekke over PHP? Nei, men eksplisitt variabeldeklarasjon er mer robust enn implisitt. I praksis synes jeg det ikke er noen stor eller avgjørende sak. Med PHP slipper man å hamre inn så mye syntaks for deklarasjoner, og det bidrar til at man kan konsentrere seg mer om det man egentlig skal gjøre. Men jeg har opplevd at det tar litt tid før jeg har oppdaget skrivefeil. Det er vel det du sikter til. Det er ikkje sikkert du som har laga feilen. Det kan være kollegaen din. Og han har gløymt alt. Vær så god, les 30k linjer. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 Hadde eg vore som deg, så hadde eg hatt det heilt fint med å lage vevstadar med Cobol. Det var da utrolig mye rart som skrives i denne tråden. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Jeg har ikke noen forklaring på hvorfor mange av dere har så dårlig inntrykk av PHP-utviklere. Bare en rask kommentar: Det er PHP utviklere jeg har møtt som har gitt meg et så dårlig inntrykk av PHP utviklere. Av de 60-70 PHP utviklerene jeg har snakket med, så er det bare 3-4 av de som faktisk har gjort et godt inntrykk. De fleste har ingen struktur, har mye klipp-og-lim kode som de ikke fullt ut forstår, copy/paster samme logikk flere forskjellige plasser, og bærer ofte preg av å ikke tenke lenger enn nesetippen. Jeg sier ikke at det ikke finnes bra PHP utviklere, bevares meg, men mesteparten skriver så utrolig dårlig kode, og har så lite snøring på hva de driver med, at det ville vært latterlig om det ikke var så trist. Og det er delvis grunnet ting som er nevnt tidligere i tråden (PHP gjør veldig lite for å oppmuntre folk til å skrive god kode), og delvis fordi PHP er meget lett tilgjengelig, og er det første (og eneste) programmeringsspråket de bruker. Og mener de er programmerer når de kopierer noe de ikke forstår, endrer ting litt her og der, og det funker sånn noenlunde. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Det er fint at du hadde en utdypende forklaring Terrasque, så skjønner man lettere hvor kritikken kommer fra. Fordi PHP er så populært og tilgjengelig så må man regne med at man kan støte på mange som bare knoter sammen noe de ikke fullt ut forstår. Og så lenge det bare er kodere som bryr seg om kodekvalitet, så slipper mange unna så lenge ting fungerer. Men jeg har forøvtig også sett gode programmerere med erfaring fra andre språk skrive grusomt dårlig strukturert kode i PHP. Det er vel en påminnelse om at PHP krever en viss disiplin og overblikk. Man kan velge den programmeringstilen man selv vil på godt og vondt. Den beskrivelsen om utviklere som klipper og limer kode og ikke skjønner hvordan koden de selv setter sammen fungerer passer forøvrig ikke med det nivået jeg forventer av meg selv eller de studiekompisene jeg studerte med. Flere av oss jobber med PHP i dag, så jeg er ikke alene om det. Jeg mener derfor at det ikke skulle være vanskelig å finne habile PHP-utviklere om man vil. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Man kan velge den programmeringstilen man selv vil på godt og vondt. Og det er kanskje der problemet også ligger, Perl har jo eit dårleg rykte akkurat pågrunn av det der. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Man kan velge den programmeringstilen man selv vil på godt og vondt. Og det er kanskje der problemet også ligger, Perl har jo eit dårleg rykte akkurat pågrunn av det der. Og Cobol ^^ Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Det finnes da metoder for å imøtekomme utfordringene med PHP som dynamisk og typesvakt språk. Unit testing -> feil med logikk og skrivefeil vil bli oppdaget (phpunit). Opcode mellomlager (ev. hiphop i sære tilfeller). -> gir ytelse. Rammeverk. -> gir struktur. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Og Cobol ^^ The use of COBOL cripples the mind; its teaching should, therefore, be regarded as a criminal offence. How do we tell truths that might hurt? Gammel diskusjon med andre ord... Lenke til kommentar
asicman Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 PHP er enkelt å jobbe med men krever disiplinerte utviklere. Jeg synes det er utfordrene å holde på med PHP av den grunn. Det er ikke nødvendigvis en "feil" egenskap med språket. Hvofor skriver du ikke alt i Assembler? Det er veldig enkelt men krever disiplinerte utviklere og gir mye utfordring. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Forklar oss heller hvorfor det er enkelt å skrive nettsteder i assembly asicman. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Nå tror jeg han mente at Assembly også er rotet og krever disiplin, men det er ikke en gyldig grunn til å velge et programmeringsspråk, tvert imot er det en gyldig grunn til å ikke velge et programmeringsspråk. PHP kan ikke gjøre noe du ikke får til enklere og bedre i nær sagt alle andre programmeringsspråk, så hvorfor bruke det? Hvilke fordeler har PHP over Python, Ruby, Java eller C#? Det eneste jeg kan tenke på er at PHP er enklere å lære. I alle andre tilfeller vil jeg påstå at nær sagt alle andre reelle alternativer gjør en bedre jobb enn PHP. Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Selv liker jeg PHP, men så har jeg jo ikke fått prøvd ut de andre språkene skikkelig, men synes også at PHP kan være veldig rotete. OOP hjelper litt da. Jeg tror mange sverger til PHP og begynner med det fordi det er ufattelig mange tutorials der ute om PHP som gjør det enkelt å begynne med. Man trenger ikke lese så mye på egenhånd og tenke seg til alt sjæl. Skulle gjerne ønske jeg kunne lære meg noe annet, men føler det ikke er ordentlige resources, da jeg lærer best av videotutorials. Forøvring elsker jeg å programmere i javascript, men funksjonaliteten er jo begrenset når det gjelder serverside. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Nå tror jeg han mente at Assembly også er rotet og krever disiplin, men det er ikke en gyldig grunn til å velge et programmeringsspråk, tvert imot er det en gyldig grunn til å ikke velge et programmeringsspråk. Assembly og PHP kan ikke sammenlignes på så mange områder at jeg synes asicman bør få svare på denne selv. Det er fordeler og ulemper med type svake og dynamiske språk som PHP. PHP kan ikke gjøre noe du ikke får til enklere og bedre i nær sagt alle andre programmeringsspråk, så hvorfor bruke det? Hvilke fordeler har PHP over Python, Ruby, Java eller C#? Problemet med Python og Ruby er at disse ikke er aktuelle nok. Det finnes rett og slett ikke nok jobber. C# er lik Visual Studio, .NET, IIS og Windows. Ikke alle liker å binde seg til en leverandør i alle ledd. Java krever mer jern per applikasjon og er generelt "overengineered" for lette nettapplikasjoner. Det eneste jeg kan tenke på er at PHP er enklere å lære. I alle andre tilfeller vil jeg påstå at nær sagt alle andre reelle alternativer gjør en bedre jobb enn PHP. Vi er vel enig i at det er relativt hvorvidt PHP er enkelt å lære. Kan du java, skriver du java i PHP. Kan du ingenting fra før av, blir PHP nesten som å lære programmering i COBOL og lignende. Om du har noen eksempler der "alle andre" alternativer gjøre en bedre jobb en PHP så kanskje vi får en interessant diskusjon. Det er en spesiell kommentar med tanke på hvor mange gode prosjekter det finnes som er basert på PHP. Jeg har ikke noe imot de andre språkene som ble nevnt her. Med unntak av C# som er alt for knyttet til Microsoft etter min smak, og ruby har jeg for lite kunnskap om til å mene noe spesielt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå