Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Når jeg importerer bilder etc fra minnepinne (ntfs/fat32) til min ubuntu server m/ desktop og legger det på samba sharet får jeg ikke tilgang til filene/mappa i samba sharet via win7. Prøver jeg å legge til/åpne sharet når jeg er logget på som bruker får jeg bare feilmelding at jeg ikke har permission. Når jeg går inn i alt+f2 gksu nautilus og åpner sharet da går det, men dette er jo en litt tung måte å gjøre det på. Sharet ligger vel på root på lagringsdisken, mens jeg logger meg på som bruker. Mente jeg hadde åpnet alt som skulle til i /etc/samba/smb.conf fila, men det har jeg tydeligvis ikke. Hvordan åpner jeg for bruker(meg) å legge inn importerte filer på root samba share uten å gå veien via root hver gang? Endret 8. april 2010 av Slettet-XEFPLz0r Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Du slutter å bruke root brukeren. Sett riktige rettigheter på mappen du deler ut(chown bruker.gruppe). Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Bruk chown -R dinbruker /path/til/mappe for å sette din bruker som eier av mappen samt alle undermapper og -filer. Endret 8. april 2010 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Takker og bukker. Så ut til å virke perfekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå