jevel Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Da har jeg stiftet bekjentskap med denne nyvinningen som har fått så mye oppmerksomhet det siste halvåret. Her er mine betrraktninger rundt den: Som mange andre publikasjoner påpeker så er dette en enhet som først og fremst er beregnet for å konsumere innhold, ikke skape selv. Dette tar jeg med i min vurdering av den, og trekker derfor ikke frem dette som negativt med den. Slik jeg vurderer den så er hovedpunktene som følger: Styrker Batterikapasitet Ytelse Brukergrensesnitt Størrelse svakheter Trekker mye strøm fra USB Blank skjerm Sandkassementalitet Batterikapasiteten er ganske enkelt genial. Man kan surfe, skrive e-post, se film og høre på musikk i timesvis uten at det vises nevneverdig på batteriet. I en så liten pakke er dette godt gjort. Når man i tillegg tar med at ytelsen faktisk er med enn godkjent, så borger dette for en meget god brukeropplevelse. Brukergrensesnittet er kjent og kjært for oss som har brukt en iPhone. Her fungerer ting enda litt bedre enn på iPhone, synes jeg. Dette skyldes nok at den større skjermflaten gir en del muligheter som er brukt meget fornuftig. Apple har måttet tåle mye kritikk for valg som er tatt, og et av den er skjemformat. I bruk savner jeg slett ikke 16:9 ( evt. 16:10), formatet som er valgt fungerer meget bra både til bøker og surfing. Sørgebåndene når man ser film er ikke heldige, men du slipper i det minste at teksten havner oppå filmen... Når det kommer til irritasjonsmomenter så regner jeg nok med at jeg finner flere etterrhvert, men det som allerede seiler opp som vektige momenter er bl.a. Det at den trekker veldig mye strøm fra USB. Faktisk såpass mye at ingen av de fire PCene vi har i huset klarer å levere nok strøm til den. Dette medfører at man hele tiden må ha med strømadapteren som følger med. I tillegg er det frustrerende å bruke den i sollys. Der jeg til vanlig bruker Kindlen min så krever det en del. Innsats å finne en vinkel der jeg kan bruke den uten å få refekser fra lyskilder enten over eller bak det. Tilogmed med veggen mot ryggen må man justere litt for å finne en optimal vinkel. Dette er det nok flere som er vant til fra før med laptops og mobiler, men jeg synes det er frustrerende. Det siste irritasjonsmomentet jeg har støtt på så langt er sandkassesystemet. Dette betyr at ulike applikasjoner ikke kan dele data med hverandre, og at du derfor må drive å laste ned spesialapplikasjoner for å få lastet opp filer til ulike nettsamfunn etc. Jeg kommer tilbake i morgen med skjermbilder og litt om applikasjoner. Hele denne omtalen er skrevet på iPad i Safari Mobile. -KJ Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hvordan er det å skrive på den? Ser for meg håndleddssmerter og en litt aparte vinkel på skjermen under skriving. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Beklager sent svar her... Har laget del to i presentasjonen med skjermbilder og det mer, men har hatt det litt travelt med reise i det siste og har dermed ikke hatt PCen med det jeg har laget for hånden i stunder der jeg kunne ha lagt det ut. Når det kommer til skriving så synes jeg ikke at dette er spesielt plagsomt med tanke på vinkel / ergonomi. Det som er drepen for min del er at jeg ikke har fullt norsk tastatur. Har fått tak i et blåtanntastatur som jeg skal prøve... når jeg får tid. Sånn som det utvikler seg nå så er den en film og surfefjøl for bruk i senga / sofaen, samt et alternativ til Kindlen når det er for mørkt for den / jeg sitter på cafè. Elsker fleksibiliteten det gir. -KJ Lenke til kommentar
kewell79 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 iPad lader fint med USB vist du lar den stå i standby, går tregt dog........ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Lader fint er en kongelig overdrivelse... Tar flere timer å lade den på en Mac og ca. ett år på en PC. Holder ikke å la den stå over natta for å si det sånn. -KJ Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 jevel skrev (På 27.5.2010 den 19.21): Beklager sent svar her... Har laget del to i presentasjonen med skjermbilder og det mer, men har hatt det litt travelt med reise i det siste og har dermed ikke hatt PCen med det jeg har laget for hånden i stunder der jeg kunne ha lagt det ut. Hadde ikke du med iPaden? Antar at den har en app eller tre som lar deg poste noen skjermbilder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå