Gå til innhold

Oppussing av GH14


Anbefalte innlegg

Nå er vel heller vårpuss det rette ordet :cool:

 

Jeg har virkelig ikke peiling, så tenkte å høre litt her.

 

Har kjøpt en relativ gammel GH14. Hva gjør man for å få den litt respektabel?

 

Bunnstoff under vannlinjen og polish på resten?

 

Lurer også på sinkanode. Plasseres den i/på selve motoren? Er 10 hester Mercury.

 

Takk til den/de som tar seg tid til litt grunnopplæring i båt/jollelivet :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel heller vårpuss det rette ordet :cool:

 

Jeg har virkelig ikke peiling, så tenkte å høre litt her.

 

Har kjøpt en relativ gammel GH14. Hva gjør man for å få den litt respektabel?

 

Bunnstoff under vannlinjen og polish på resten?

 

Lurer også på sinkanode. Plasseres den i/på selve motoren? Er 10 hester Mercury.

 

Takk til den/de som tar seg tid til litt grunnopplæring i båt/jollelivet :new_woot:

 

 

Får å få høyest mulig fart, er det viktig at bunnen av båten er ruglete, som mange gamle joller blir etter hundrevis av lag med bunnstoff som flaker av.. Derfor er det viktig å få bunnen javn før du legger bunnstoffet.

 

Sinkanode er også kjekt å kjøpe med. Denne skrus rett på motoren.

 

Veit jo ikke hvilken stand båten er i, så veit ikke hva mer som trengs. Hvis den er ripete og har hakk i lakken osv, så kan du jo få et veldig mye finere resultat hvis du sparkler og pusser ned båten, og så maler/lakker den. Jeg bruker selv bengalakk på min båt, som påføres med pensel.. Det går mye fortere, og er mye billigere enn å lakke med sprøyte. Men som sagt: Det spørs hvilken stand båten er i .

Lenke til kommentar

Kjøp deg en eksentersliper og plansliper.

Slip hele båten ned utvendig, sparkle den opp med plastsparkel der det trengs, Bilthema har rimelig og brukbar plastsparkel.

 

Slip ned igjen der du har sparklet.

Når båten har en noenlunde jevn finish, så bruk 2 komponent plastlakk for båt f.eks. Jotun Hardtop.

Bruk korthåret rull.

trenger Aceton til rengjøring og styren som tynner.

 

Ikke bruk for mye herder, selv om det herder raskere da.

Ved bruk av mye herder vil lakken smuldre bort og flasse av innen få år, grunnet av at herdingen forsetter og lakken blir sprø.

 

Bunnsmør som vanlig.

Sinkanode trenger du ikke på plastbåt med outboard, skift de som er på påhengsmotoren, eventuelt fest ett par på motoren.

 

Sinkanode brukes på trebåter med galvaniserte båtspikre, og akslinger / gjennomføringer til proppel.

Samme gjelder plastsnekker/båter med innenbords motor.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Her kan du kanskje få litt hjelp: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1022896

 

Det hadde også vært greit for oss å få se båten på noen bilder.

Hvis ikke båten ser HELT forferdelig ut, ville jeg prøvd å rubbe den først, så vokse den. Men det er litt vanskelig å si uten å ha sett båten.

Å begynne å slipe ned hele båten, sparkle og "lakkere" selv når du sier du har "virkelig ikke peiling" tror jeg blir litt drøyt.

Lenke til kommentar

Grei nok guide det der, men veldig generell. Hehe, virkelig ikke peiling på båtliv bør jeg vel si. Er håndverker, så har brukbart håndlag sånn sett. Pussing og lakk skal gå greit bare jeg vet hva jeg skal bruke av sparkel og lakk. Og hva man rubber med ;)

 

Må nesten få båten hjem før bilder kan komme.

Lenke til kommentar

Er det polyestersparkel eller epoksysparkel du mener? Glassfibersparkel brukes vel kun til rep av hull ol?

 

Hvem sa glassfibersparkel?

 

Jeg sa plastsparkel!

Bilthema har minst 3 sorter plastspark - finsparkel av plast, korttrådede polyestersparkel og langtrådede polyestersparkel.

 

Det ene utelater ikke det andre.

Kan meget godt hende man må bruke polyestersparkel først før man til slutt bruker finsparkel.

Det kan hende du må finsparkle både 2 og 3 ganger før det er jevnt og pent, du sparkler selvfølgelig bare der det er sår og riper i skroget.

 

Til hull i båter er alltid glassfibermatte og polyster å anbefale, sparkel brukes på sår og ikke gjennomgående hull i skroget.

 

Skal du ha ny fenderlist av plast, selges disse i metervare av forskjellige dimensjoner.

Disse monteres ved bruk av varmluftspistol, de blir da mykere og mere føyelige særlig rundt hjørner bak og i baugen.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Grei nok guide det der, men veldig generell. Hehe, virkelig ikke peiling på båtliv bør jeg vel si. Er håndverker, så har brukbart håndlag sånn sett. Pussing og lakk skal gå greit bare jeg vet hva jeg skal bruke av sparkel og lakk. Og hva man rubber med ;)

 

Må nesten få båten hjem før bilder kan komme.

 

 

For Guds skyld ikke rubb en nylakkert båt :ohmy:

Hvis båten skal lakkeres så lakker denne med Jotuns hardtop, og korthåret liten rull.

 

Men puss båten ned først, der det er sår sparkler du med bilthema,s plastsparkel.

 

legg gjerne på ett lag med hvit top coat før du lakkerer med hardtop, særlig der du har sparklet.

 

Slip med eksentersliper og fin smergel til slutt.

 

Når båten er ferdiglakkert, RUBBER DU IKKE, du polerer heller ikke før etter minst 3 måneder slik at lakken får herde og tørke skikkelig før eventuell behandling med poleringsmidler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...