Gå til innhold

Spillertråd: 21 - Mushaga Bakenga

DJ_Dark

Anbefalte innlegg

21_mushaga_bakenga_113309a.jpg

Mushaga Lusa Bakenga Joar Bahati Namugunga

Født: 08.08.1992

Høyde:

Vekt:

Trøyenr: 21

Nasjonalitet: Norge

Posisjon: Spiss, ving

RBK-debut: 2009

Kontrakt til:

Tidl. klubber: National

Mushaga Bakenga kom til Rosenborg fra National som guttespiller i 2007.

Mushaga beskrives som en målfarlig, ungt spiller med stor fart. Han er god med ulike avslutningsteknikker og er seriøs og flink i treningsarbeidet. Han er god til å utnytte rom offensivt.

Spisstaletet har flere kamper og mål på aldersbestemt landslag og debuterte for Rosenborgs A-lag i Tippeligaen i 2009. Han kom til flere gode sjanser i sin debut mot Tromsø og fikk etter hvert spille nok til å bli seriemester med Rosenborg samme år.

Han scoret sitt første mål for A-laget da han utlignet mot Elfsborg i Copa del Sol vinteren 2010. Han gjorde sakene sine så godt at Rosenborg valgte å hente han opp til A-laget.

Seriekamper ble det også i 2010. Han slapp innpå i andre serierundt mot Start og fikk i alt fem Tippeliga- og to NM-kamper i tillegg til en kvalifiseringskamp til Champions League.

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakenga best i Italia

Bakenga_mottar_pris_114619b.jpg

SARDINIA: Mushaga Bakenga har storspilt i Sardinia Trophy og ble kåret til turneringens beste spiller.

Av: Chris Thomas Skogli - rbk.no

Etter finalen i Sardinia Trophy, hvor Roma vant 6-0 over Slavia Praha, kåret turneringsledelsen turneringens beste spiller basert på stemmer fra lagene selv. Og i kamp med spillere fra lag som Roma og Juventus ble Mushaga Bakenga kåret til den beste spilleren i Sardinia Trophy 2010.

- Jeg setter veldig stor pris på denne utmerkelsen. Det er veldig mange gode lag og spillere med i denne turneringen, og det er artig å bli lagt merke til. Det viser bare at det jeg jobber med hver dag er noe som riktig og fungerer, sier Mushaga Bakenga til RBK.no.

Han ble matchvinner i den første kampen mot Atalanta og videre har RBK-spissen scoret fire mål til.

- Det har bare gått oppover og jeg føler at jeg har klart å bidra til gruppa med fem mål på sju kamper. For meg er det viktig å score jevnt og trutt, det et kjempepluss for meg at jeg fikk bli med her i Sardinia. Dette er kamptreningen jeg har trengt.

Nå går turen tilbake til Trondheim, hvor Bakenga går tilbake som ufordrer – for Hamrén.

- Jeg føler at formen har satt seg, og jeg håper at det fortsetter når det kommer tilbake til Trondheim, sier Bakenga.

- Du er klar dersom Hamrén ber deg om å ha på drakta?

- Jeg er absolutt klar!

Bakenga_med_pris_be_114621e.jpg

BESTE SPILLER: Pokalen som beviser at Mushaga Bakenga var den beste spilleren i Sardinia Trophy settes høyt av spisstalentet.

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Eg begrunner det med prestasjoner i serien, cl i år/2010

Han er en spiller som gjør mye tekniske feil, mister ballen i ugunstike posisjoner, tar dårlige valg, timer løpene dårlig, misser 100% sjangser, skaut Rosenborg utav CL mot FCK.

Han er en spiller som lager mye unødvendige frispark imot rundt 16 meteren.

Effektiviteten hannes er begredelig, han kommer seg sjeldent i scorings posisjoner, slår dårlige/Moldskred inlegg, jobber lite hjemmover.

Om han kan bli god er det mange år fram i tid, han hadde en god pre-season. men spillere som han hadde til og med blit benket i Ranheim.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i mye av det der. Men skape sjangser gjør han jo som bare det. Problemet er jo at han ikke setter dem. Men i dagens fotball kan man komme langt med fart og sjangsskapning. Det hadde vært værre hvis det var motsatt og han var treg, men god ballkontroll osv. Det er nemlig ikke så lett å trene opp fart.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Han tilfører laget noe vi ikke har. Fart. Dvs vi har Trond Olsen, men han er jo et kapittel for seg selv. ved siden av Prica blir det ofte tamt. Nå har vi jo fått inn Daniel Fredheim Holm, men jeg mener fortsatt at vi bør holde på Bakenga.

Lenke til kommentar

Viss vi "satser" på Bakenga når Prica mest sansynlig forsvinner etter sesongen så skyter vi oss selv til Første divisjon.

En umoden spiller som trenger spill på lavere nivå før han kan ta steget opp.

Er mange år til Bakenga blir en "brukbar" tippeliga spiller, noke Prica klasse blir det nok aldri på han.

Men han har brilliert på junior nivå og absolutt en spiller for framtida, men han må spille seg bedre i 2-3 divisjon, hadde Rosenborg hentet dei gode spillarene fra Ranheim hadde dei kunne lånt han ut dit.

Lenke til kommentar

Å bruke han i det store og det heile med den standaren han har holdt uten om en og annen god kamp i pre-season blir for dumt.

Hadde store forhåpninger til Bakenga den sesongen her, men som fjorårets sesong så har han bare skuffet og skapt meir irretasjon.

Ser faktisk heller for meg Trond Olsen eller Morten Moldskred spille, og det er spillere eg helst vil se i 4 divisjon for damer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...