Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescrean Compac bærbar

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Compaq nc8430 (bærbar) med windows xp, som så smått har begynt å ta natta. Det begynte med at windows hengte seg helt opp, når prosessor fikk litt å jobbe med. Virker nesten som den går varm. Når dette skjer er eneste utvei å restarte hele greia. Den siste mnd har den også hengt seg opp under oppstart, altså allerede før windows booter. Etter en stund med vile, fungerer den igjen. Men i dag hengte den seg opp med en gang, og det kom bluescrean. Gikk inn i bios for å prøve å finne ut hvordan man deaktiverer automatisk oppstart, for å lese feilmeldingen. Men dette fant jeg ikke. Jeg fant noe som hent diskrenser som vil formartere alle mine filer på maskina. For det første som slo meg var at jeg hadde virus, siden maskina har oppført seg så merkelig over lengre tid. Men er usikker på om jeg sletter hele diter eller om det er en slags form for fabrikkgjennoppretting, sånn at windows starter opp igjen, men at alle mine lagrede ting forsvinner? Noen som har forslag på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei :) eg har åsså en compag mini pc som e produsert av hp. du kan prøve å oppdatere biosen i pc ....

Det er ikke minipc jeg har, men kan jo prøve å gjøre det. men vet ikke helt hvordan man gjør det?:p

Holder på å kjøre noe jeg fant i bios som het diskrenser er på 40% nå. så får se hva som skjer etter det

Lenke til kommentar

Holder på å kjøre noe jeg fant i bios som het diskrenser er på 40% nå. så får se hva som skjer etter det

Nå er ikke jeg helt kjent med den Compaqen, men hvis du fant noe i BIOS som heter noe a la Disk Cleaner så mistenker jeg at dette er en "low level" formatering av hard diksen og da vil du ende opp med en Compaq PC med en helt tom hard disk.

Kan som sagt ikke si dette for sikkert, men hvis det finnes noen disk verktøyer i BIOS er dette normalt et lite program som sletter alt innhold på hard disken.

Lenke til kommentar

Han har noe som heter Disk Sanitizer i bios, så hvis det er den ts bruker, så har du rett Chavalito!

Klippet ut i fra manualen til Compaq nc8430:

Run Disk Sanitizer to destroy all existing data on the primary

hard drive. The following options are available:

● Fast: Runs the Disk Sanitizer erase cycle once.

● Optimum: Runs the Disk Sanitizer erase cycle 3 times.

● Custom: Allows you to select the desired number of Disk

Sanitizer erase cycles from a list.

CAUTION: If you run Disk Sanitizer, the data on the

primary hard drive is destroyed permanently.

Edit:

Off topic: Long time no see, aks99. Vært på ferie eller?

Neida, det er bare interessen som går i bølgedaler ;)

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Tenkte meg at det var noe slikt som slettet alt på hard disken etter som det var et BIOS verktøy. Da kan man jo si at en "fresh" installasjon av Windows XP er nødvendig.

Off topic: Long time no see, aks99. Vært på ferie eller?

F***!! Jeg fucker ikke opp hele dritten vel? Det går vel å legge inn windows på nytt igjen?

Men jeg kjørte diskrenser og kom til 70% og da var pcn så synsykt varm at det var helt sykt. Måtte bare avbryte fordi jeg skulle legge meg. Jeg har åpnet den i dag for å sjekke om det cpu vifta går, og det gjør den. men den blir fortsatt fort varm. Vifta går kontinuelig. dette kan ikke være bra etter mitt hode, men kan jo hende det er noe galt med det da forsåvidt.

Lenke til kommentar

Fucket opp og fucket opp, fru Blom. Du har mest sannsynligvis mistet alt som var på hard disken, men Windows burde du kunne installere på nytt. At den blir varm kan tyde på at det er mye støv etc som blokkerer luft for CPU viften og andre vifter.

Prøv å få tak i trykkluft på boks og blås alle åpninger du ser på laptopen. Det kan nok hjelpe på kjølingen av laptopen.

PS. Ikke spør meg om hvor dette kan kjøpes (muligens Biltema), bor ikke i Norge.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

har prøvd med trykkluft, men den er like varm enda. Har tatt bort tastaturet for å sjekke hvor det var varmt henn. og fant ut at cpu vifta begynner oppå cpu og vifta er plassert ved siden av. Den går videre til midt på hovedkortet. Det er der det blir varmt. Hovedkortet er ganske varmt etter en halvtimes bruk og rambrikkene bærer tydelig preg av varme det også.

Prøvde å kjøre oppstart av windows nå, men fikk beskjed om at maskina ikke fant noe harddisk. Men dette kan vel ha noe med at jeg ikke fullførte diskrenseren i går?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det har noe med at du ikke fullførte diskrensingen i går. Men når du sier maskinen ikke finner hard disken, mener du da selve PCen eller Windows XP som ikke finner disken?

Sjekk i BIOS og se om disken er i IDE eller AHCI mode, er den satt til AHCI vil ikke XP finne den med mindre det er XP Service Pack 2 du har. Mener å huske at AHCI er støttet i XP SP2. Hvis du ikke har XP SP2 må du ha en diskette med AHCI driveren på, trykk F6 når du ser det dukker opp en beskjed om å installere annen RAID eller driver nederst på skjermen når installasjonen til XP starter.

Har du ikke driver diskette eller XP SP2 er neste mulighet nLite for å lage en XP installasjon med inkluderte drivere og eventuelt kan du legge til Service Pack 3 også.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det har noe med at du ikke fullførte diskrensingen i går. Men når du sier maskinen ikke finner hard disken, mener du da selve PCen eller Windows XP som ikke finner disken?

Sjekk i BIOS og se om disken er i IDE eller AHCI mode, er den satt til AHCI vil ikke XP finne den med mindre det er XP Service Pack 2 du har. Mener å huske at AHCI er støttet i XP SP2. Hvis du ikke har XP SP2 må du ha en diskette med AHCI driveren på, trykk F6 når du ser det dukker opp en beskjed om å installere annen RAID eller driver nederst på skjermen når installasjonen til XP starter.

Har du ikke driver diskette eller XP SP2 er neste mulighet nLite for å lage en XP installasjon med inkluderte drivere og eventuelt kan du legge til Service Pack 3 også.

Fant ikke noe i bios som sier om disken er i IDE eller AHCI mode, men lasta ned windows xp med sp2 og testa på en annen maskin. Så den ble installert med sp2.

Når jeg kjørte samme disk på compaq maskina, kom det frem igjen at den ikke fant noe harddrive. Jeg har kjørt noe i bios som heter harddiskselvtest og den ble gjennomført og resultatet ble OK. Så regner med maskina finner harddisken da, så det må være windows som ikke finner den. Rart at det ikke gikk med sp2 da, hvis det skulle fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...