Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig skrur pc'en seg av. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et utrolig irriterende problem med pcen min, som kom tilsynelatende helt ut av det blå:

 

Etter varierende tid, alt fra 10 minutter til 1 time, skrur maskina si seg av uten forvarsel. Det er ikke noe tegn til at "Windows is shutting down" eller denslags, bare kort og kontant død maskin. Den lar seg skru på igjen med en gang, men da tar det bare enda kortere tid før den gir seg igjen. Mye tyder jo på overoppheting, men den har fungert helt fint til nå og kabinettet er tilsynelatende godt ventilert. Jeg har prøvd å åpne kabinettet for å "lufte", samt skru opp Fan Speed i BIOS, uten at dette gir noe resultater. Virker også som om større belastning gjør at den enklere skrur seg av, noe som også tyder på det samme. Dette er tredje gang jeg skriver denne posten, for å si det sånn.

 

temp.jpg

 

Vet ikke hva temperaturen min bør være på, men kan det være noen annen grunn til at den gir seg uten videre?

 

 

Spørsmålet mitt er da endelig:

Hva er feilen? Hvis det er temperaturen, hvilken av komponentene gjør at pc'en kræsjer?

Hvordan løser jeg dette (helst uten å bytte ut noe)?

Kan det være noe annet?

 

PS: Jeg legger også merke til at oppstartsbildet har forandra seg før jeg booter OSet, der jeg tidligere hadde en grell American Megatrends load-screen har jeg nå en grell AI load-screen. Har BIOSen resatt seg på noe vis på grunn av det her?

 

Hjertelig takk for all hjelp,

 

hilsen frustrert nybegynner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ser ut som det er problemet ditt ja.

Kan du litt om data bør du ta av kjøler og rengjøre den og cpu og legge på ny pasta, så sette det sammen igjen. Pasta blir uttørket over tid, i tillegg fylles kjøleren med støv.

Var veldig høye temp om du nettopp har slått på maskinen, noe som kan tyde på dårlig kontakt mellom cpu og kjøler, skjer fort om du har stock kjøler som ikke er satt godt nok på plass og kabinettet får seg en liten dunk, evt om det flyttes på.

 

Sikker på at du klarer å fikse det, bare kjøp litt god pasta fra din lokale data butikk, koster ikke mer enn en 50-lapp, og da har du til mange ganger.

 

Videre, kan være en ide å bytte kjøler, finnes mange gode på markedet, og de trenger ikke koste mer enn 2-300 kroner, og da får et skikkelig feste som skrus fast, mye bedre for maskinen.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempegode svar!

 

Viser seg at heatsinken på CPU'en har løsna litt, jeg mistenker at det er sprengningsarbeidet på nabotomta som har gjort utslaget. Tok den av helt, rensa for støv, og satt på på nytt.

 

temp2.jpg

 

Temperaturen har sunket betraktelig, har ikke rukket å sjekke om det gjentar

 

Har dog ikke fått anledning til å kjøpe ny kjølepasta, er det fortsatt nødvendig når pc'en er et drøyt år gammel og tempen har blitt såpass mye bedre?

Lenke til kommentar

Forbanna Expert sier jeg må gå på en "dataforretning" for å få kjøpt sånt, har ikke anledning til det før på lørdag. Er det stress om jeg lar maskina holde på til da?

 

Den har stått og surra i en drøy time nå uten at tempen har gått opp noe som helst.

Lenke til kommentar

he-he, godt at vi fant ut hva som var galt.

Maskinen kan godt brukes til lørdag, prøv å ikke bruke den så mye, skulle den begynne å slå seg av igjen bør du helst la være å bruke den.

 

Alt i alt har du enormt mye bedre kontakt mellom cpu og kjøler nå en du hadde da den var løs, så skal nok gå greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...