Gå til innhold

Kastet ut hjemme ifra. Hvilken retter har jeg?

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er rette plassen og poste, men det har seg slik at jeg nå ikke får bo hjemme lengre, for mamma er lei meg og pappa bor over en time vekke, noe som er veldig ugunstig mtp. plassering av skolen. Jeg er over 18 og derfor mener muttern at jeg er gammel nok til og ta vare på meg selv og derfor kan hun kaste meg ut om hun ønsker uten noe støtte fra hennes side. Det som jeg har hørt er at foresatte må betale for ungene deres til de er ferdig med VGS, og derfor vil jeg ha støtte til en eventuel hybel fram til sommeren.

Noen som vet hva som er riktig her? Har prøvd og googla litt uten hell. Takker for alle svar!

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Du er myndig når du er over 18 og derfor har egentlig ikke foreldrene ansvar for deg lengre og kan dermed kaste deg ut.

Har personlig ikke sansen for foreldre som faktisk kaster ut ungene sine slik, men shit happens.

Noen vil nok muligens rette meg her, ettersom jeg ikke er 100% sikker i min sak her.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Du er myndig når du er over 18 og derfor har egentlig ikke foreldrene ansvar for deg lengre og kan dermed kaste deg ut.

Har personlig ikke sansen for foreldre som faktisk kaster ut ungene sine slik, men shit happens.

Noen vil nok muligens rette meg her, ettersom jeg ikke er 100% sikker i min sak her.

Var dette jeg også trodde, men i en rettslære timen sier læreren vår at foreldrene dine skal betale mat og tak over hodet til du er ferdig med VGS. Derfor jeg ble usikker.

Lenke til kommentar

Ser man det, du. Kanskje var jeg for snar.

Heldigvis for deg er jeg jusstudent med tilgang til rettsdata.no. Der kan jeg se at den relevante loven er barneloven. Denne bestemmer i §§ 66 og 67 at foreldrene har en alminnelig forsørgelsesplikt overfor sine barn.

I § 68 reguleres hvor lenge denne plikten varer: Hovedregelen er at plikten vedvarer til barnet er 18 år, men i annet ledd står følgende:

"Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved."

I lovkommentaren står det - med henvisning til forarbeidene - at videregående skole faller inn under "vanleg" skolegang.

Mao.: Læreren din hadde visst rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...