Gå til innhold

Ny SSD(Intel X25M 80GB G2) Innstalerte med IDE, vil ha AHCI. Hvordan er framgangsmåten?

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk nettopp en ny SSD, men ser ut som jeg har innstalert med IDE. Noen her som har overhodet peiling på hvordan jeg kan få den til AHCI?

Kom med alle forslag. Har prøvd å googlet det, men har ikke blitt særlig klokere.

Setter pris på hjelp,

EspenFe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at det skal være mulig å sette den i RAID (som gir bedre ytelse enn IDE).

Fra denne testen :

nVIDIA's integrated audio solution supports Intel's High Definition Audio Azalia standard. With Serial ATA going the way it is, there is only one IDE channels integrated. To balance out storage requirements, the number of Serial ATA II (3Gbps) ports has been set at six. Continuing on the hard drive front, nVIDIA's Serial ATA II channels adhere to the Serial ATA 2.0 spec and support RAID mode 0, 1, 0+1 and 5.

_____

Til trådstarter :

For å sjekke ytelsen, last ned AS SSD Benchmark

Jeg tipper at du oppnår under 300 poeng i IDE modus.

I RAID bør du klare over 400 poeng.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Man kan sette kontrolleren i RAID for deretter å legge X25 disken inn som JBOD ARRAY med 1 disk.

Har gjort dette selv med X25 og nvidia hovedkort. Men skal tilbake til IDE modus senere.

Bakdelen med å sette nvidia disk kontrolleren i RAID mode er at man ikke får trimmet disken overhode da Intels SSD toolkit ikke finner "vil jobbe med" disken når den er satt opp slik.

post-35394-1270702586,1955_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Skal gå ganske greit å bytte fra IDE til AHCI uten å måtte reinstallere. Dog kan være noe forvirrende å finne ut hvordan man bytter fra IDE til AHCI i bios, da som regel hver produsent av hovedkortene har kalt denne muligheten noe forskjellig. Så du får bare lete, vil tro de fleste hovedkort som ikke er alt for gamle værtfall skal ha muligheten til å velge mellom ide/ahci og evt. raid.

Uansett, prosedyren for hvordan du går fra IDE til AHCI:

1. Click start orb and type regedit

2. Browse to HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Services/msahci

3. Right click on Start and hit modify

4. Change the value to 0

5. Reboot and enter bios

6. Every bios layout is different but switch to ahci

7. Windows will load and then install drivers

8. Reboot again and enjoy

Dette skal funke i Win7, men har hørt om folk som har hatt trøbbel, så ikke tro at det vil gå helt smertefritt.

Edit: Søkte litt på hovedkortet ditt, og kan se ut som du ikke har muligheten å bytte til AHCI: http://thewindows7site.com/forum/threads/17016-AHCI-in-Striker-Extreme-BIOS

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Jeg ville utvilsomt ha valgt RAID.

Det forutsetter at du bruker image/kloner OS'et.

Når så ytelsen går ned (det bør du sjekke med AS SSD benchmark), kjører du en HDDErase 3.3 og restorer imaget/kloner tilbake OS'et.

Ytelsen skal da være tilbake på topp igjen.

EDIT : Jeg mener at GullLars har nevnt at nyeste RST fra Intel støtter TRIM i RAID modus.

Du får sjekke dette selv i SSD tråden.

Evt sjekk SSD benketråden.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Nei !!!

HDDErase er et sletteprogram.

Etter en runde med HDDErase blir alt på SSD'en borte.

Ytelsen skal da bli lik det den var som ny.

Det nytter heller ikke å formattere en SSD for å få tilbake ytelsen.

Og du bør heller ikke defragmentere en SSD.

Da mister du raskt ytelsen.

Jeg kan evt sende ISO filen til deg på PM.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...