EspenFe Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hei. Fikk nettopp en ny SSD, men ser ut som jeg har innstalert med IDE. Noen her som har overhodet peiling på hvordan jeg kan få den til AHCI? Kom med alle forslag. Har prøvd å googlet det, men har ikke blitt særlig klokere. Setter pris på hjelp, EspenFe Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Sett AHCI mode i BIOS og installer på nytt. Men hvilken Windows versjon har du? Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Sett AHCI mode i BIOS og installer på nytt. Men hvilken Windows versjon har du? Jeg har Windows 7 64-bit. Skal jeg formatere igjen mener du? Var inne i BIOS, men fant ikke noen AHCI-settings. Asus Striker Extreme er hovedkortet Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Var i BIOS en gang til, fant noe som IDE prefetch mode: Disable/enable. Dette er alt jeg finner, finner ikke noe som jeg kan velge mellom raid/IDE/AHCI Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Kan du i BIOS navigere deg hit ? Gå til Main > Storage Configuration > Configure SATA as Her skal det komme opp IDE, RAID eller AHCI. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 nForce 680i chipset hovedkort supporterer ikke AHCI. Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Jeg mener at det skal være mulig å sette den i RAID (som gir bedre ytelse enn IDE). Fra denne testen : nVIDIA's integrated audio solution supports Intel's High Definition Audio Azalia standard. With Serial ATA going the way it is, there is only one IDE channels integrated. To balance out storage requirements, the number of Serial ATA II (3Gbps) ports has been set at six. Continuing on the hard drive front, nVIDIA's Serial ATA II channels adhere to the Serial ATA 2.0 spec and support RAID mode 0, 1, 0+1 and 5. _____ Til trådstarter : For å sjekke ytelsen, last ned AS SSD Benchmark Jeg tipper at du oppnår under 300 poeng i IDE modus. I RAID bør du klare over 400 poeng. Endret 7. april 2010 av johome Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Man kan sette kontrolleren i RAID for deretter å legge X25 disken inn som JBOD ARRAY med 1 disk. Har gjort dette selv med X25 og nvidia hovedkort. Men skal tilbake til IDE modus senere. Bakdelen med å sette nvidia disk kontrolleren i RAID mode er at man ikke får trimmet disken overhode da Intels SSD toolkit ikke finner "vil jobbe med" disken når den er satt opp slik. Endret 8. april 2010 av syar2003 Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Skal gå ganske greit å bytte fra IDE til AHCI uten å måtte reinstallere. Dog kan være noe forvirrende å finne ut hvordan man bytter fra IDE til AHCI i bios, da som regel hver produsent av hovedkortene har kalt denne muligheten noe forskjellig. Så du får bare lete, vil tro de fleste hovedkort som ikke er alt for gamle værtfall skal ha muligheten til å velge mellom ide/ahci og evt. raid. Uansett, prosedyren for hvordan du går fra IDE til AHCI: 1. Click start orb and type regedit 2. Browse to HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Services/msahci 3. Right click on Start and hit modify 4. Change the value to 0 5. Reboot and enter bios 6. Every bios layout is different but switch to ahci 7. Windows will load and then install drivers 8. Reboot again and enjoy Dette skal funke i Win7, men har hørt om folk som har hatt trøbbel, så ikke tro at det vil gå helt smertefritt. Edit: Søkte litt på hovedkortet ditt, og kan se ut som du ikke har muligheten å bytte til AHCI: http://thewindows7site.com/forum/threads/17016-AHCI-in-Striker-Extreme-BIOS Endret 8. april 2010 av Nitrius Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Så hva anbefaler dere? sette den i RAID(da får jeg ikke TRIM) eller bare beholde den i IDE? Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Jeg ville utvilsomt ha valgt RAID. Det forutsetter at du bruker image/kloner OS'et. Når så ytelsen går ned (det bør du sjekke med AS SSD benchmark), kjører du en HDDErase 3.3 og restorer imaget/kloner tilbake OS'et. Ytelsen skal da være tilbake på topp igjen. EDIT : Jeg mener at GullLars har nevnt at nyeste RST fra Intel støtter TRIM i RAID modus. Du får sjekke dette selv i SSD tråden. Evt sjekk SSD benketråden. Endret 8. april 2010 av johome Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Da er det vel bare å sette SSD'en i raid uten å gjøre noe? (mtp. driver osv.) Er HDDerase det samme som defragrementering? Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Nei !!! HDDErase er et sletteprogram. Etter en runde med HDDErase blir alt på SSD'en borte. Ytelsen skal da bli lik det den var som ny. Det nytter heller ikke å formattere en SSD for å få tilbake ytelsen. Og du bør heller ikke defragmentere en SSD. Da mister du raskt ytelsen. Jeg kan evt sende ISO filen til deg på PM. Endret 8. april 2010 av johome Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Legger ved AS SSD benchmarktest her, så får dere dømme hva dere syns om ytelsen. Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Resultatet var rett og slett elendig. Det kommer nok til å bli mye bedre i RAID modus. Jeg råder deg til å legge ut testen i SSD benketråden Så får ekspertene se på det. Endret 8. april 2010 av johome Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå