Mysterio Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hei. Jeg har meget viktige valg å ta og trenger litt hjelp og råd. Jeg fullførte videregående skole i 2009 og vurderer nå å søke eller muligens vente ett år til. Jeg har følgende spørsmål. 1. Når er fristen for å søke? 2. Hvor kan/skal jeg søke? 3. Hvis jeg søker og får plass, men velger å takke nei hvilken konsekvenser vil det medføre hvis jeg skal søke om igjen til neste år? 4. Må man ha egenkapital for å klare seg bra hvis man skal flytte eller dekker stipendet/lånet det meste? Jeg står fast mellom økonomi studier og psykologi. Har dere noen erfaring fra disse studiene som dere kan tenke å dele med meg og andre? Lenke til kommentar
operg Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 1. 15. april. 3. Ingen, så vidt jeg vet. 4. Lånekassens lån/stipend er laget slik at du kan studere uansett økonomisk bakgrunn. Så lenge du lever billig kan du godt leve på studielånet, men mange tar sommerjobber (eller jobber ved siden av mindre krevende studier). Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Søke kan du gjøre gjennom samordnaopptak.no Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Ingen som vet konsekvensene man får hvis man takker nei og vil søke igjen neste år? Lenke til kommentar
Mysterio Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Beklager dobbeltposting, men dette haster og er viktig. Hvordan og når bør man begynne å se etter bolig/hybel der man får studieplass? Det må vel man ordne før man flytter dit eller hva? Tar man da studielån eller stipend før man finner sted å bo eller etter? Lenke til kommentar
Tullebukkeline Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Det er lurt å søke etter bolig så tidlig som mulig. Jeg har pleid å gjøre det med en gang jeg er sikker på hvor jeg kommer til å studere. Greie steder å lete er finn.no, hybel.no og nettsidene til studentorganisasjonen i byen du har tenkt å studere i (SiT i Trondheim, SiO i Oslo osv.). Det kan heller ikke skade å sette inn en annonse selv. Lån og stipend burde man også søke om så snart man vet at man er kommet inn på studiet (studiet må fylles inn i søknaden). Er du for sen kan det ta en stund før du får tildelt stipendet. Det er veldig mange søkere der ute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå