m0g1e Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Via dealextreme har jeg kjøpt meg molex-til-PCI-x16 pwr kabel... og kortsluttet 4 harddisker. 2 SSD og 2 HDD. Har sammenlignet overgangen med en annen jeg hadde. Kablene på overgangen har fullstendig ulik. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28979 Har testet alle diskene på annen PSU. De nekter å spinne her også. HDDene har molex og sata-pwr, og det er ingen forskjell. Ironisk nok klarer DVD-ROMen min som eneste SATA-medie å spinne opp. Er dette overhodet mulig? Svaret ligger i bildene av produktet. Og sist men ikke minst... finnes det noen dirty triks for å få de til å spinne? (Vil unngå ibas) NB: Beklager feilposting. Moderator: Denne kan legges i lagringsmedier/hdd Endret 7. april 2010 av m0g1e Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg er litt usikker på hva du har gjort her, men at du kan kortslutte en disk hvis du setter feil spenning på disken er jo ikke noe å lure på. Sjansen er vel stor for at du har knekt kretskortetene på diskene. Eneste muligheten da er å bytte kretskortene, uten at det er garantert at det er en 100% fix. Tror nok du kan avskrive datane dine hvis du ikke har tilgang til ekstra kretskort, evt kjenner noen som driver med service av disker. Eller som du selv nevner, Ibas. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Det ser ganske klart ut at det ikke er så mye å gjøre. Jeg er litt overrasket over at både SSD og HDD røk, og at en feilkobling var alt som skulle til for at det ble overspenning.. (~6000 i RMA...off) + et hovedkort antagelig. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Svært overrasket her. linken peker til: "6-Pin Power Adapter Cable for PCI-Express Video Cards". Det vil si en kabelovergang som benyttes mot skjermkort - ikke mot harddisker. Hva og hvordan har TS koblet? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Da min disk sluttet å funke, kjøpte jeg en maken og prøvde å bytte kretskortet under. Det funket ikke, kom bare stygge klakkelyder fra den gamle disken. Da tok jeg og feilsøkte litt mer grundig og flyttet over en liten diode fra det nye kortet til det gamle. Suksess! Disken virker den den dag i dag. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Svært overrasket her. linken peker til: "6-Pin Power Adapter Cable for PCI-Express Video Cards". Det vil si en kabelovergang som benyttes mot skjermkort - ikke mot harddisker. Hva og hvordan har TS koblet? He he.... det var derfor jeg også lurte på hvordan han hadde fått til dette, jeg ville bare ikke spørre. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Hehe. Jo, merkelig nok har kortslutningen tatt med seg begge SATA-pwr utgangene og derav kjørt i filler 4 disker (modulær PSU), og muligens hovedkortet, da dette ikke ville starte. (Har allerede swappet til et annet HK) Å skifte kretskort er meget lett fant jeg ut. Graver derimot i kvitteringer osv nå for å forsøke en RMA, da de to HDD-diskene har 5 års garanti. Fant svarte høl på begge to :o Edit: Overgangen var tilkoblet molex, som ikke har samme output som SATA-utgangene på PSU. En ganske heftig overspenning mao.. Endret 7. april 2010 av m0g1e Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Er usikker på hva feilkoblingen gikk ut på. Er det slik at det PCI-x16 adapteret, som kobler Molex fra PSU til en 6-pins kontakt på skjermkort, forårsaket en kortslutning som medførte at diskene ble ødelagt? Da er det vel 12 V som er blitt kortsluttet, og PSU har røket? Endret 8. april 2010 av Hårek Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Er usikker på hva feilkoblingen gikk ut på. Er det slik at det PCI-x16 adapteret, som kobler Molex fra PSU til en 6-pins kontakt på skjermkort, forårsaket en kortslutning som medførte at diskene ble ødelagt? Da er det vel 12 V som er blitt kortsluttet, og PSU har røket? Ikke direkte i så fall. Jeg har testet strøm på 12V utgangene (molex) til andre harddisker som fungerer OK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå