dTd Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hei! Natt til tirsdag tror jeg at den ene disken min døde helt, jeg våknet av tikke lyder fra disken som minner om de lydene som kommer fra disken når du slår den av/på. Det er en WD 250 gig disk som er par-tre år gammel. Jeg finner ikke disken under min datamaskin, men jeg finner disken under disk management, i linux, ved hjelp av get data back fra runtime.org og et programm som heter recover my files. Jeg har kjørt Recover my files uten at den fant noen filer. Driver nå med get data back, men den finner bare feil nedover hele(siste bildet). Så jeg lurer på om det er noe håp om å få tilbake data fra den? Er ikke noe spesielt viktig som ligger der da jeg har hørt den lyden før og hadde misstanker om at den snart kom til å dø. Men pga plass mangel la jeg over noen filer jeg gjerne skulle hatt tilbake om det er mulig å få til relativt enkelt. Men går det ikke så er det ikke noen krise. Tar imot alle tips og håper på noe hjelp Legger ved par bilder: Først fra disk management: Denne kommer opp når jeg starter disk management: Så får jeg opp en feilmelding som ser slik ut: og slik ser det ut etter å ha trykket ok Så fra linux: Og slik det ser ut i get data back atm: Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Det ser ut som disken har store problemer med å få lest data fra platene sine. Hvis dette skyldes sektor-feil på platene (som diskens egen kontroller vil detektere som en "checksum error", så kan det hende noen av feilene - kanskje alle - kan rettes opp vha SpinRite ($89 fra grc.com). Stiv pris - du får jo en brukbar ny disk for de pengene -, men såvidt jeg vet har de en "money back guarantee" dersom SpinRite ikke virker for deg. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Takker for tipset! har sjekket ut hjemmesiden og vurderer å prøve det. Men har et spm. Vil den da automatisk gjennoprette filene mine på den harddisken uten at jeg må ha en til ved siden av for å kopiere innholdet til? EDIT: Kjørte spinrite nå med dårlig suksess... Får opp dette i listen jeg skal velge drives and partitions: Dos A: 16-bit format -- var vist minnepennen jeg glemte å ta ut Drive 0: add-on /master -- trykker jeg space her for å velge denne kommer denne feilmeldinga: One or more of the partition items contained on this drive have some trouble wich will prevent SpinRite from operating correctly. Rather than attempting to select every item at once, please individually highlight the specific items you wish to use so SpinRite may verify each one. under drive 0 ligger denne: Empty <empty drive> trykker jeg space for å velge denne får jeg opp: Spinrite hasidentified an unusual problem with the item you are selecting for operation. This drive may be offline or not ready. If possible pleas make it ready before proceeding further. Press enter to select this item for SpinRite to use, or press ESC if you prefer to cancel Trykker jeg så enter for å starte får jeg opp: Spinrite's final verification of its ability to safely read and write to thisdrive has failed! Due to some hardware or frimware (bios) trouble spinrites access to this drivecould resoultin serious data corruption. Pleas see our website for possible causesand vures. update your bios? Fikk også opp feilmelding helt først om at SMART system rapporterer at this drive is in IMMINENT DANGER of complete failure! Så med andre ord, er lite håp for denne disken og dens innhold? Endret 8. april 2010 av dTd Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Fikk også opp feilmelding helt først om at SMART system rapporterer at this drive is in IMMINENT DANGER of complete failure! Så med andre ord, er lite håp for denne disken og dens innhold? Jeg har også fått "IMMINENT DANGER!"-meldingen på en disk som hadde forsøkt å fortelle meg i lengre tid at den var syk, men jeg var for dum til å tolke signalene på riktig måte. Jeg fikk fikset en del feil vha SpinRite, men den kjørte seg fast et par-tre steder og kom ikke videre. Det var min tålmodighet som ga opp før SpinRite. (Folk har hatt den gående i ukesvis og til slutt endt opp med en disk uten feil. Ihjelkjørt, på mange måter, men de fikk lest ut filene sine.) Den disken gav jeg opp å få 100% restituert, men jeg fikk ut en del filer fra den ved hjelp av et file recovery-program. (Feilene var nok lokalisert til bestemte områder på disken, og filer som ikke hadde noe med disse områdene å gjøre fikk jeg tak i. Men på grunn av overoppheting kunne jeg bare ha disken på i 15 minutter før jeg måtte slå av og kjøle den ned igjen.) SMART-systemet er ikke kjent for å spå særlig nøyaktig om fremtiden, så det er ikke godt å si hvor lenge "IMMINENT" egentlig vil vise seg å være. Alle de andre SpinRite-meldingene du fikk har jeg (heldigvis) aldri sett, og jeg har ingen gode forslag å komme med, dessverre ... Forøvrig, SpinRite er "disk format agnostic" og fungerer like bra på en Mac-formattert disk som på en PVR-disk, så sant du kan få koblet den til en diskkontroller på en PC. M.a.o., når/hvis SpinRite får rettet opp sektorfeilene, så vil filsystemet igjen fremstå som feilfritt. (Såfremt det ikke var filsystem-feil på disken i tillegg, da. Men mange av de kan jo fikses.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå