royrogers Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Lurer på om AKAMERA kommer med test av Sony's V1 kamera denne uken slik som annonsert tidligere Royrogers Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Hei, kameraet kom nå mens jeg var i Japan, så jeg fikk først sett på det i dag. Førsteinntrykket er godt, med unntak av at det ikke er like enkelt å bruke som de aller mest brukervennlige. Jeg tviler på om jeg får tid til å presentere selve testen før i slutten av måneden. MLW Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2003 Har du mulighet til å ta en kjapp vurdering om det er å et bra kjøp eller ikke Takker for kjapt svar. Royrogers Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Kameraet kom dårlig ut på batteritesten: http://akam.no/tester/batterikapasitet.html MLW Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Jeg har forresten lagt ut et par bilder her: http://galleriet.akamera.no/albup16 MLW Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Ser av batteritesten at noen av batteriene som er med i testen er "gamle" (f.eks 3 mnd eller mer). Hvorfor det? Jeg er ikke sikker hvordan levetid gir utslag på kapasitet, men antar at antall oppladninger har mer å si enn hvor lang tid batteriene har "vært i bruk". Det hadde vel vært best om alle kameraene hadde batterier som var på høyden av hva man kunne forvente for sammenligningens del, ikke sant? Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Jeg har forresten lagt ut et par bilder her: http://galleriet.akamera.no/albup16 MLW Kva synest du om bildekvaliteten? Sto kameraet i Auto funksjon på disse bildene? Isåfall synest jeg bildene er klare og fine Royrogers Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Både alder og antall oppladning vil ha innvirkning på batteritesten. Det vil også temperatur og andre forhold. Tallene fra batteritesten må tolkes i lys av dette. Eksempelbildene er tatt i auto innstilling. MLW Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Har du ingen kommentar til kvaliteten Royrogers Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Kanskje litt vanskelig, hvis han ikke har prøvd kamera så lenge :wink: Blir spennende og se testen på kameraet 8) Kommer G5 til test her snart? Har sett ett nettsted her i norge som har testet det Men det var en håndbygd version av kameraet. Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Jeg har forresten lagt ut et par bilder her: http://galleriet.akamera.no/albup16 MLW Hehe, hvem var den uheldige sjåføren Angående den dårlige batteri tiden, er det mulig og kjøpe batterier med høyere kapasitet til dette kameraet? Blir det også testet hvor mange bilder man kan ta ved og bare bruke den optiske søkeren? Lenke til kommentar
germ Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Jeg fikk mitt idag. Er dårlig vant med kamera fra før men har satt meg ganske mye inn i ting de siste månedene. Og jeg er knallfornøyd!! Ser veldig lite til støyet i skyggepartiene som jeg har sett fra tester og test-bilder.. Skal til Kos i morgen tidlig og orker ikke legge ut noen testbilder på min idsn. Sorry folks.. Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Både alder og antall oppladning vil ha innvirkning på batteritesten. Det vil også temperatur og andre forhold. Tallene fra batteritesten må tolkes i lys av dette. Eksempelbildene er tatt i auto innstilling. MLW Du har nok rett, det ville vært bortimot "umulig" å gjenskape identiske forhold for de ulike kameraene. Det er jo også forskjellige batteriteknologier. Når det gjelder batterier med bedre kapasitet stiller jeg meg litt tvilende til det, siden batteriet sitter inne i kameraet og batteriet dermed ikke kan gjøres større (Ny batteriteknologi utvikles jo stadig så en skal vel aldri si aldri). Alternativet er vel å kjøpe ekstra batteri, men batteriet lades jo inne i kameraet. Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Det er vel Sony V1 og G5 som er konkurentene her. Syns V1 vinner i looks og gadget faktor, men G5 tar kanskje litt bedre bilder? Hva ville dere valgt? Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Mellom G5 og V1, ville JEG valgt V1 pga. gadget faktor. Ellers er egentlig kameraene litt for forskjellige, til at jeg tror valget vil stå mellom disse modellene. Lenke til kommentar
terjed Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Det er jeg ikke enig i. Tror de aller fleste som vurderer G5 (G3) også vurderer V1 og motsatt. Dette gjelder ogsp meg selv ! Men er så langt ikke imponert over billedkvaliteten på V1 så langt... Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Jeg har ikke evaluert bildene enda. Førsteinntrykket imponerer imidlertid ikke. Bildene er litt blasse, noe som kommer av lav kontrast og eventuelt svak fargemetning. På en del bilder jeg har tatt har også deler av motivet blitt utbrent. Jeg venter på et Memory Stick Pro kort, og har derfor heller ikke testet hastigheten. Førsteinntrykket er imidlertid at det er noe tregt, særlig i oppstart. AF hologram kan virke kult på papiret, men V1 bruker funksjonen i forhold der mange andre kameraer kan fokusere raskt uten hjelpelampe. Med bruk av AF hologram går fokuseringen tregt, og det er nok ikke alle som synes det er stas å få en laserstråle i ansiktet. Jeg mener også at V1 ikke er blant de mest brukervennlige. Bla. er menysystemet/setupmenyen tungvint, og det er teit at man ikke raskt kan komme tilbake til fotomodus ved å trykke på utløserknappen når man ser på bilder. Førsteinntrykket er at et kamera som Canon G3 er en del hakk bedre, men dette er jo også en del større. Canon G5 har jeg ikke testet, men siden hvert bildepunkt er mindre enn på G3 er det mer støy i bildene. Forskjellen i bildekvalitet mellom G3 og G5 vil derfor være marginal. G5 er nok også noe tregere, og filene blir større. Men den sorte fargen er jo fin. Jeg skal se om jeg ikke kan få lånt Nikon 5400 og Canon G5 for å teste opp mot V1 om en ukes tid. Casio 5700 er allerede på vei. Ellers sliter jeg litt med dårlig tid; Olympus C-740, Nikon 3100, Olympus C-350 og Fuji S304 er ferdig testet, men jeg må få satt meg ned og skrevet selve testrapportene. MLW Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Det var som pokker og.................. Royrogers Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Det er jeg ikke enig i. Tror de aller fleste som vurderer G5 (G3) også vurderer V1 og motsatt. Dette gjelder ogsp meg selv ! Men er så langt ikke imponert over billedkvaliteten på V1 så langt... Jeg synes V1 heller hører hjemme sammen med kameraer som C50, S50 (Små kameraeer med høy imponator-effekt), mens G3(G5) sammen med Coolpix 5000, C5050, etc. Klart det går an vurdere svært ulike kameraer, men blir ikke valget mye vanskeligere da? Når det gjelder AF hologram, er det ikke det sammen systemet som sitter i F717? V1 har jo en mindre lysterk linse og har vel derfor oftere behov for AF assistanse, men i F717 testen fungerte det jo fint. Ellers tror jeg vel ikke folk bør være engstelig for å få laseren i fjeset... :o Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Det er ikke farlig å få laseren i fjeset, faktisk skal man kunne stirre rett inn i laseren i 30 000 sekunder uten å få synsskader. Det kan nok hende at S50/C50 er en mer fair sammenlikning, men disse er hakket mindre igjen, og de har bare 3x zoom. MLW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå