jso123 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Har planer om å kjøpe Canon EOS 550D. Jeg er ganske ny til foto, og lurer på hvilken type linse jeg skal kjøpe. Jeg ser etter en med en rimelig pris, godt bilde til kunstbilder og liknende, men også med gode kvaliteter innenfor filminnspilling. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 For de fleste som starter med foto er det fornuftig å kjøpe en standardzoom som første objektiv. Disse har sine begrensninger, men gir helt Ok bildekvalitet til en relativt lav pris. Rimeligste zoom som kan anbefales til 550D er Canons 18-55mm IS, og vil du ha litt mer zoom kan 18-135mm IS være et alternativ. Ønsker du bedre lysstyrke kan Tamrons 17-50mm F2.8 være et godt valg. Dette er et objektiv som gir mye for pengenene, og det finnes i to varianter, et med stabilisering og et uten. Tamrons stabiliserte objektiv har "VC" i navnet. Et annet alternativ er Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS som ikke gir like god lysstyrke som Tamronzoomen, men er litt mer lyssterkt enn Canon-zoomene. Jeg vet ikke hva du mener med "gode kvaliteter innenfor filminnspilling". En 550D kan gi veldig god videokvalitet, men husk at hverken ergonomi eller funksjonalitet er rettet mot videoopptak. Du får for eksempel ikke kontinuerlig autofokus i videomodus og er i praksis begrenset til manuell fokusering eller prefokusering når du filmer. Lenke til kommentar
jso123 Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 (endret) For de fleste som starter med foto er det fornuftig å kjøpe en standardzoom som første objektiv. Disse har sine begrensninger, men gir helt Ok bildekvalitet til en relativt lav pris. Rimeligste zoom som kan anbefales til 550D er Canons 18-55mm IS, og vil du ha litt mer zoom kan 18-135mm IS være et alternativ. Ønsker du bedre lysstyrke kan Tamrons 17-50mm F2.8 være et godt valg. Dette er et objektiv som gir mye for pengenene, og det finnes i to varianter, et med stabilisering og et uten. Tamrons stabiliserte objektiv har "VC" i navnet. Et annet alternativ er Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS som ikke gir like god lysstyrke som Tamronzoomen, men er litt mer lyssterkt enn Canon-zoomene. Jeg vet ikke hva du mener med "gode kvaliteter innenfor filminnspilling". En 550D kan gi veldig god videokvalitet, men husk at hverken ergonomi eller funksjonalitet er rettet mot videoopptak. Du får for eksempel ikke kontinuerlig autofokus i videomodus og er i praksis begrenset til manuell fokusering eller prefokusering når du filmer. Takk for tipsene, skal kjøpe kamerahuset med 18-55mm IS. Og vil muligens kjøpe Tamrons 17-50mm eller Sigma 17-70mm i andre omgang. Og det jeg mente med "gode kvaliteter innenfor filminnspilling" er at siden 550D har relativt gode funksjonaliteter også innenfor filminnspilling ville det vært synd med et objektiv som ikke kunne utnytte det skikkelig. Endret 8. april 2010 av jso123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå