Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Masse tull med kobling av maskiner

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg Mortal...

Så jeg tror jeg vil skrive en konklusjon til deg, mhagen:

Hvis du vil gjøre det så raskt og enkelt som mulig, og håpe på det beste, så sitter du de opp til å motta IP-adresser automatisk.

Hvis du har lyst å ha litt oversikt over hvilke IP-adresser du bruker, hvilke subnettmaske du har, og gateway, så konfigurer du de selv.

BÆRBAR

IP: 169.254.173.100

Nettverksmaske: 255.255.0.0

Standard gateway: Ingenting...

STASJONÆR (KORTET SOM GÅR TIL BÆRBAR)

IP: 169.254.159.3

Nettverksmaske: 255.255.0.0

Standard gateway: Ingenting

Der ville jeg ha valgt som IP på den bærbare 192.168.0.2 og en subnettmaske på 255.255.255.0 og gateway til 192.168.0.1.

På den stasjonære pc-en ville jeg satt IP-adressen til 192.168.0.1 og subnettmaske på 255.255.255.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper jo at han er interessert i å lære, da.

Men jeg synes, for å være ærlig, at det er like lett å "fikle" med IP-adresser og Subnet Mask på to pc-er enn å konfigurere DHCP. Det er dette med at det er vanskeligere å feilsøke.

Routeren har en ferdig oppsatt DHCP-server som er på som default så man må ikke fikle med det.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Poenget er jo at de fleste (om ikke alle) NGT-ruterne som gis ut til kundene har jo DHCP-service inkludert i boksen. Da er det jo å foretrekke å bruke en switch sammen ruteren.

Argumentet med at "du trenger ikke dhcp for kun 2 maskiner" er jo helt absurd! Det er jo det som er det enkleste når du har dhcp-tjeneste KTS (klar til strid for de som ikke tok den).

Med frykt for at jeg tar feil - Toolshed du virker jo som du ikke har noe som helst slags peiling når du "disser" forslag som fungerer og som løser det som faktisk er problemet!

Da kunne du latt være å poste. Nemlig.

Tronaldo

Lenke til kommentar
Argumentet med at "du trenger ikke dhcp for kun 2 maskiner" er jo helt absurd! Det er jo det som er det enkleste når du har dhcp-tjeneste KTS (klar til strid for de som ikke tok den).

Igjen legger du vekt på "det enkleste". Hva lærer man av det? Like mye som man lærer av å kjøre en veiviser og så la det være... Jeg mener det at man har bedre kontroll over hva som kan være feil hvis man ikke har DHCP i et nettverk med to pc-er.

Med frykt for at jeg tar feil - Toolshed du virker jo som du ikke har noe som helst slags peiling når du "disser" forslag som fungerer og som løser det som faktisk er problemet!

Problemet er, som vi kaller det, mest sannsynlig mellom skjerm og stol. Ja, det kan være at du tar meg for en n00b, som ikke har noe med pc-er, nettverk eller annen elektronikk å gjøre, men det får være opp til deg. Hvis du leser svarene mine, derimot, så bør du jo forstå at jeg vet litt mer enn å fortjene "du virker jo som du ikke har noe som helst slags peiling"

Siterer meg selv:

Hvis du vil gjøre det så raskt og enkelt som mulig, og håpe på det beste, så sitter du de opp til å motta IP-adresser automatisk.

Hvis du har lyst å ha litt oversikt over hvilke IP-adresser du bruker, hvilke subnettmaske du har, og gateway, så konfigurer du de selv.

Lenke til kommentar

Hei.

Enig. Regner vel egentlig med at du kan litt av hvert.

Men, og det er alltid et "men", når noen har et problem så skal vi som jobber med dette finne den enkleste og beste løsningen for dem - ikke foreslå noe som kanskje er vanskelig og dermed si "...du lærer mer av dette!"

Tronaldo

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for mange bra innspill! Et spørsmål: Hvis jeg velger fast IP-adresse på nettverkskortet som går mot den bærbare OG nettverkskortet på den bærbare. Vil jeg ikke da få problemer med å koble den direkte til bredbåndskabler fra annen plassering (f.eks hos damen?)

mvh

MH

Lenke til kommentar

skal den bærbare kobles ditrekte på nett med fast ip så går ikkedet da må det stilles på. Switch er ikke nødvendig og skal du ha en dhcp server såstart vdhcp i xp (søk på google og last ned der)

Jeg har litt dårlig tid men fast ip oppsett virker slik

internett

l

modem

l

pc1

(kort1)(kort2 192.168.0.4)

l

bærbar

(192.168.0.5)

(alle andre ruter skrves det inn 192.168.0.1)

begge har subnet 255.255.255.0 der ip er fast

Workgropup, MSHOME f.eks. på begge.

Skal laptop kobles til adsl et anet sted tror jeg det går greit siden du har en boks i mellom, ellers må du sette ipn der til dynamisk.

Har du ikke telenor kjøp en switch

modem

l

switch

l ___

pc1 pc2

og problemet er løst på en lett måte siden modemet har routerfunksjon men da må modemet ha det (boksen som følger med)

Håper det hjalp PM meg om du tror jeg kan hjelpe mer, får ikke mail om oppdaterte tråder lengre....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...