mhagen Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Hei! Har to PC'er som jeg har hatt koblet i nettverk en måneds-tid. Har ikke klart å dele internettoppkoblingen, men ellers har skriverdeling og fildeling fungert greit. I forrige uke ble det knute på tråden... Skriverdelingen fungerte greit, men ellers datt nettverket ut... Jeg har forsøkt å installere nettverket på nytt. Dette har gått greit med den bærbare maskinen, mens den stasjonære (med bredbåndsoppkobling & 2 nettverkskort) ikke vil i det hele tatt! Får denne feilmeldingen: "Kan ikke fullføre veiviseren for nettverksinstallasjon. Det oppstod en feil under konfigurasjonen av nettverket på denne datamaskinen. Du kan konfigurere nettverket manuelt, eller du kan kjøre veiviseren på nytt, med andre innstillinger" Forslag? Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Ta å gå på home network wizard på den pcen du har internett på, og sett opp denne som internett deler. Da vil denne også bli en dhcp server ... Lag disketten eller bruk cden som wizarden opplyste og gjør dette på maskin nr 2. Hvis ikke dette funker, så har vel nettkortet tatt kvelden eller noe. BTW, Mircrosft Nettverk suuuuuuuuuuuuuuuuger Lenke til kommentar
mhagen Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2003 Ta å gå på home network wizard på den pcen du har internett på, og sett opp denne som internett deler. Da vil denne også bli en dhcp server ... Problemet er at jeg får en feilmelding når jeg kjører gjennom veiviseren... Tror nettverkskortet er ok siden skriverdelingen virker... M Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Har du to nettverkskort? Betyr det at du ikke har verken switch eller hub? Men bare en krysset kabel? Si ifra hvis jeg har riktig så langt. Kan du også si hvilke ip-adresser og subnettmasker de to pc-ene har? Navnet på de og navnet på workgroupen? Lenke til kommentar
mhagen Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2003 Hei! Av en eller annen grunn, så ser det hele ut til å virke nå. BORTSETTFRA DELINGEN AV INTERNETT... Når jeg krysser av for deling av internettkoblingen, får jeg denne feilmeldingen: "Det oppstod en feil mens deling av Internett-tilkoblingen ble aktivert. En undertjeneste eller gruppe som den er avhengig av, kunne ikke starte." Når jeg forsøker å kobler bredbådskabelen direkte i den bærbare maskinen, får jeg den ikke på Internett. Dette har gått tidligere... Jeg har to nettverkskort i den stasjonære maskinen og et i den bærbare. Mellom de to maskinene er det en krysset kabel. Mellom den stasjonære og NGT er det en ordinær kabel og en switch (bor i kollektiv...) BÆRBAR IP: 169.254.173.100 Nettverksmaske: 255.255.0.0 Standard gateway: Ingenting... STASJONÆR (KORTET SOM GÅR TIL BÆRBAR) IP: 169.254.159.3 Nettverksmaske: 255.255.0.0 Standard gateway: Ingenting STASJONÆR (KORTET SOM GÅR TIL BREDBÅND) IP: 10.24.59.12 Nettverksmaske: 255.255.255.248 Standard gateway: 10.24.59.9 Bærbar: Intel-skit Stasjonær: AMD - Hurra! Arb.gr. MS-HOME Noe av dette jeg ikke burde oppgi på internett??? :-? M Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Sjekk for det første at følgende er innstallert/aktivert for alle 3 tilkoblinger: Kient for MS-nettverk Deling av filer & skrivere i MS nettverk Internett Protokoll (TCP/IP) Sjekk deretter at begge maskinene har ulike navn i samme arbeidsgruppe (høyreklikk Min Datamaskin og velg 'Datamaskinnavn') Boot begge maskiner, og del ressuerser som skal deles, f.eks. Internetttilkobling, skrivere og ev. mapper/filer.... Kan tenkes at du må 'søke' på datamaskinnavn på begge to for at de skal finne hverandre.... Lenke til kommentar
mhagen Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2003 Sjekk for det første at følgende er innstallert/aktivert for alle 3 tilkoblinger: Kient for MS-nettverk Deling av filer & skrivere i MS nettverk Internett Protokoll (TCP/IP) Sjekk deretter at begge maskinene har ulike navn i samme arbeidsgruppe (høyreklikk Min Datamaskin og velg 'Datamaskinnavn') Boot begge maskiner, og del ressuerser som skal deles, f.eks. Internetttilkobling, skrivere og ev. mapper/filer.... Kan tenkes at du må 'søke' på datamaskinnavn på begge to for at de skal finne hverandre.... Hei På den bærbare maskinen var nettverkskortet koblet i bro med firewire-kortet. Når jeg fjernet denne broen, kommer de innstillingene du beskriver tilsyne. Uansett - maskinen klarer kommer ikke på Internett når jeg kobler NGT-kabaelen rett i den. Det klarte den før... Forøvrig er det den stasjonære maskinen nettverkskonfigurasjonen & deling av internet-tilkobling krasjer... mvh MH Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Sett alle maskinene på samme subnett(nettverksmaske). Og forandre alle ipadressene dine til 192.168.0.x <--(1-4) Så kan du prøve å mekke opp internett delingen .. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 BÆRBARIP: 169.254.173.100 Nettverksmaske: 255.255.0.0 Standard gateway: Ingenting... STASJONÆR (KORTET SOM GÅR TIL BÆRBAR) IP: 169.254.159.3 Nettverksmaske: 255.255.0.0 Standard gateway: Ingenting Der ville jeg ha valgt som IP på den bærbare 192.168.0.2 og en subnettmaske på 255.255.255.0 og gateway til 192.168.0.1. På den stasjonære pc-en ville jeg satt IP-adressen til 192.168.0.1 og subnettmaske på 255.255.255.0 Prøv det for å se hva som skjer. Og husk workgroup-navn! Begge må være like. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Hei. Sett arbeidsgruppe på begge maskiner til "hjemme". Sett maskinene til å ta imot ip adresse automatisk (dhcp). Kjøp en switch av type cnet eller noe annet billig til rett over 300 kroner. Koble kabelen fra NGT-ruter/moden inn i en port på switchen og koble de to maskinene i hver sin port. Gå gjennom koble til internet wizarden i IE. Da skal det funke. Tronaldo Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Sett maskinene til å ta imot ip adresse automatisk (dhcp). Kjøp en switch av type cnet eller noe annet billig til rett over 300 kroner. Koble kabelen fra NGT-ruter/moden inn i en port på switchen og koble de to maskinene i hver sin port. Gå gjennom koble til internet wizarden i IE. Å kjøpe en switch er ikke nødvendig. Og å bruke 300 kroner, ville jeg sett på som meget unødvendig. DHCP? Hmm.. Jeg vet ikke om jeg ville anbefalt det når du har to pc-er... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Hva i alle dager er det du tror? Tror du at du er til noe særlig hjelp? Dette skal være et supportforum din dust! Ikke et kjøp-nye-ting-for-det-er-eneste-løsningen-forum. Herre jemini. Ikke post med mindre du har LITT peiling, da. mhagen: Bare ignorer den posten der. DHCP... hah! Dette rådet ville løst problemet så jeg skjønner ikke helt hvorfor du slenger ut at vedkommende er en dust. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Dette rådet ville løst problemet så jeg skjønner ikke helt hvorfor du slenger ut at vedkommende er en dust.Siden du mente det var en god ide å bruke 300 kroner på en switch, og at det er nødvendig med DHCP på et nettverk med 2 pc-er, så har jeg forandret posten. Beklager det inntrufne. Nå er det opp til deg om du vil fjerne quoten din... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Siden du mente det var en god ide å bruke 300 kroner på en switch, og at det er nødvendig med DHCP på et nettverk med 2 pc-er, så har jeg forandret posten. Beklager det inntrufne. Nå er det opp til deg om du vil fjerne quoten din... Hvorfor ikke bruke DHCP i den løsningen med en switch? Han har en router fra NGT som vil gi han IP med DHCP. Så nå kan jo du forklare hvorfor man bør sette fast IP i en slik løsning. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Grunnen til at man bruker DHCP er jo uten tvil pga at man skal ha flere ledige IP-adresser til en hver tid og pga at man skal slippe å konfigurere alle maskinene i et nettverk med forskjellig adresse. Når man har to pc-er, og utallige IP-adresser ledige, ser ikke jeg noen grunn til å kjøre DHCP. Den andre grunnen til at jeg anbefaler å IKKE kjøre DHCP her er fordi han har et problem med nettverket. Da er det mye lettere, og det vet jeg fordi jeg har gjort det mange mange ganger før, og det har sikkert du også, å sette faste IP-adresser på de maskinene det gjelder. Da har man bedre oversikt og man har færre mulige kilder til feil i nettverket. Sitter han her opp DHCP kommer han til å få enda flere feilsøkingsmomenter videre i saken ved eventuelle problemer. Og no offence, men han virker ikke som noen hardbarka nettverksadmin. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Sitter han her opp DHCP kommer han til å få enda flere feilsøkingsmomenter videre i saken ved eventuelle problemer. Og no offence, men han virker ikke som noen hardbarka nettverksadmin. DHCP er jo faktisk mye enklere enn og fikle med IP, DNS gateway osv for en som ikke er så stødig i dette. 300 spenn er ikke mye penger og min erfaring er at de fleste er tjent med enklest mulige løsninger. Med en switch og DHCP blir det jo P&P, DHCP-en har han jo alt i nettverket sitt. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 DHCP er jo faktisk mye enklere enn og fikle med IP, DNS gateway osv for en som ikke er så stødig i dette. Jeg håper jo at han er interessert i å lære, da. Men jeg synes, for å være ærlig, at det er like lett å "fikle" med IP-adresser og Subnet Mask på to pc-er enn å konfigurere DHCP. Det er dette med at det er vanskeligere å feilsøke. Men vi ville bare gjort det på forskjellige måter. Jeg kommer ikke til å anbefale ham å gjøre annet en jeg allerede har gjort. Om han følger ditt (*Tronaldo*) sitt råd og bruker 300 kroner på en switch, eller om han følger mitt ved å konfigurere to pc-er, 6 felter, så gjør han det. Begge kommer sannsynligvis til å funke. 300 spenn er ikke mye penger og min erfaring er at de fleste er tjent med enklest mulige løsninger. Med en switch og DHCP blir det jo P&P, DHCP-en har han jo alt i nettverket sitt. Om 300 kroner er mye eller ikke kommer an på person til person. Det er bare det at nå er det ikke nødvendig. Men det kommer det nok til å bli før eller siden når han skal utvide nettet sitt... Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Jeg ville sagt at den enkleste måten å gjøre det på er å bridge de to nettverkskortene på den ene maskinen og deretter sette begge maskinene på dhcp. Personlig ville ikke jeg brukt dhcp siden jeg liker å ha kontroll på hvilke IP-adresser som settes på maskinene, men det bryr sikkert ikke du deg om. Men det virker jo som om det er noe galt med nettverksinstillingene i den maskinen med to nettverkskort. Siden du får den feilmeldingen mener jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå