Gå til innhold

CD-ROM/IDE kontroller- drivere


Anbefalte innlegg

Jeg installerte et nytt hovedkort i går (Microstar, VIA, med VGA og lyd), og oppdaget til min store forskrekkelse at det ikke fulgte med noen diskett med drivere, alle lå på en CD som fulgte med. Problemet var at jeg ikke fikk tilgang på disse filene, fordi CD-ROMen ville jo ikke funke (fordi ingen drivere til kontrollerne var installert)

Det jeg måtte gjøre, var å sette inn harddisken som slave i en annen maskin og overføre driver-CDen's innhold til til ei mappe på den. Så satte jeg harddisken tilbake i PC'n min, og la inn kontroller-driverne. Da funka CD-ROMen også.

 

Jeg mener: jeg kan ikke fatte hvorfor de ikke sender med diskett med noe så primert som et hovedkort.

 

Men så har jeg et problem til: Hvordan får jeg CD-ROMen til å funke i dos. Det gjør den ikke hos meg, når jeg booter med win98 oppstartsdisk. Finnes det noen måte å legge CD-ROM-driverne på oppstartsdisken eller noe lignende? Det ville i så fall løse mange problemer.

 

[ Denne Melding var redigert av: triklo på 2002-01-29 11:36 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes problemet du beskriver er merkelig, har du laget en riktig bootdiskett? Jeg har satt opp en del maskiner og har aldri hatt det problemet du beskriver. Har du satt bootdisketten i floppy og starter opp, så skal jo BIOS (etter sin sjekk) gi kontrollen over til operativsystemet( i dette tilfellet bootdisketten) og den skal så spørre deg(win98) om du ønsker å starte systemet med eller uten CD rom støtte, og i såfall du svarer ja, skal drive og andre hjelpeverktøy lastes, slik at du får tilgang til CD rom (I DOS) og kan installere operativsystemet.

Har du fått installert ditt operativsystem, bør du gå inn i windows å lage en ny bootdiskett og teste denne, da det å lage en bootdiskett er meget enkelt og viktig, da du trenger den,hvis systemet virkelig kræsjer, eller som i ditt tilfelle, kjøper nytt hovedkort og skal installere operativsysytemet på nytt.

Lenke til kommentar

De fleste nyere hovedkort kjenner jo igjen CD spiller i BIOS.

 

Det er helt vanlig å kunne boote fra CD, altså er det ikke nødvendig med floppy. Det eneste du gjør er å gå inn i BIOS og sett valget for booting til CD så burde dette gå greit.

 

Jeg kjenner ikke dit hovedkort men mange andre har opperert slik i mange år.

 

Yngve

Lenke til kommentar

Nå funker det å boote med CD, men før jeg installerte chipset-driverne (fulgte med hk på CD), funka ikke CD-ROMen selv i Windows. Og tok jeg en titt i enhetsbehandling, var det gult utropstegn ved IDE-kontrolleren, hvor det stod at den ikke fungerte eller driveren manglet.

Når du legger inn drivere til chipsettet, kan det ha seg slik at de havner andre steder enn på harddisken? Ja, det høres dumt ut men...

 

Noen som vet DOS-kommandoen for å kopiere ei mappe forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...