Gå til innhold

Har du fagbrev i sikkerhets/vekterfaget?

Ferendaz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du fortelle hvordan oppgaven din ble presentert for deg, hvordan den var lagt opp og hvilke kompetansemål som var vektlagt?

Fagprøve er delt inn i tre deler:

- Planleggingsdel

- Gjennomføringsdel

- Avsluttningsdel

Oppgaven min gikk rett og slett ut på å "drive" eget vaktselskap.

1. Planleggingsdelen

Fikk i oppdrag å lage det mest nødvendige for å drive et vaktselskap. Jeg kunne selv finne på navnet på vaktselskapet, logo om man gidder, så var det bare å utarbeide masse planer.

- Uniformsreglement

- Diktet opp noen mobilruter på et skjema jeg laget selv.

- Risikoanalyser.

- Beredskapsanalyser.

- Skriv om firmaet ditt. (mål, visjoner, forretningsidè).

- Skriv litt om vaktselskapet. Hva tilbyr dere av tjenester og produkter osv.

Dette er nesten uendelig. Planlegg alt du kan komme på hvis du får en slik oppgave.

I tillegg kan det hende at fagprøvenemda gir deg befaring på et objekt, og da leker de kunde.

Jeg gikk gjennom bygget sammen med fagprøvenemda, og de som kunde kom med forslag om hva de ønsket av sikkerhetstiltak. Senere laget jeg instrukser på dette som en del av planleggingsdelen.

Gjennomføringsdelen

Jeg måtte gå gjennom objektet jeg fikk befaring på, men fagprøvenemda hengende etter meg. Jeg gjorde det de ønsket (sjekket dører, slår av kaffetrakere, simple ting moa). Men så hadde de lagt inn forskjellige situasjoner:

- Førstehjelp

- Konflikthåndtering

- Ruset person

- Avvik

- Innbrudd

I tillegg kan de finne på å spørre deg om lovverket, stort sett straffeloven. Bare husk nødrett og nødverge, samt når du har lov å stoppe en person som har begått et lovbrudd.

Avsluttningsdel

Dette er den enkleste delen. Denne bestod jeg meget godt. Man skal rett og slett bare skrive om prøven, hva man kunne gjort bedre, hvordan fagprøvenemda var osv.

Dette var kort fortalt. Bare spør dersom du har noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar

Disse analysene blir neppe noe krav. Jeg tok lærlingtiden min gjennom Forsvaret, og de var veldig flinke til å gi spesialkurs for slike analyser. Vekterkurs er ikke holdbart for det, og vet at private vekterlærlinger knapt får mer opplæring enn vanlig ansatte. Oppgaven var kort og godt å starte noe eget. Husker selvfølgelig ikke teksten ordrett når det snart er fire år siden, men det var noe slikt.

Lenke til kommentar

Fagbrev som vekter er vits ganske vanskelig å ta some jeg fått meg.

Ganske omfatten oppgaver du kan få, eks den over her.

Jeg holder på leser litt om jeg gidda ta fagbreve selv her.

Endret av smy
Lenke til kommentar

Fagprøven i seg selv var ganske intens. Man må regne med 2-3 dager til prøven, og jeg vet om folk som har levert prøven på over 40 sider på denne tiden. Prøven var på ingen måte enkel, men den var heller ikke ekstremt vanskelig. Selvfølgelig skal det stilles andre krav til en vekter som har jobbet etter en plan i to år, eller har minimum fem års erfaring i yrket.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig ikke et krav. Tror jeg leverte mellom 10-15 sider. Man må bare bruke alt man har lært som er relevant. Også har man jo selvfølgelig karakterskalaen bestått eller meget godt bestått. For å få meget godt bestått må du ha denne karakteren på minst to av de tre delene prøven er delt inn i.

Lenke til kommentar

Har noen uker igjen til fagprøven nå, så jeg får bruke dødtiden på jobb fremover til å gjøre grunnarbeidet. Sånn at jeg allerede har mye av stoffet når fagprøven begynner.

Kan du fortelle om hvilke situasjoner du utarbeidet analyser for?

Fikk du spørsmål av "kunden" om pris på tjenesten? Isåf, hvordan kom du frem til prisen?

Lenke til kommentar

Ja, det var en økonomisk del. Hadde ærlig talt ikke peiling på dette, og det sa jeg til fagprøvenemnda. Jeg fikk aldri noe opplæring på økonomidelen som vekter, da dette er driftssjefen sin oppgave, og han er ikke ansatt som vekter.

Når det gjelder analysen er det bare å dikte opp et sted du kjenner til, eventuelt lage en analyse av objektet du får tildelt.

Nå er det som sagt lenge siden jeg hadde min prøve. Både læreplanen og navnet til faget har endret seg siden den gang, og jeg vet heller ikke om dette er en standard prøve, eller om det varierer fra fylke til fylke. Når jeg hadde kurs på Jørstadmoen sa kursansvarlig at han aldri hadde strøket noen i fagprøven før.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan forberedte du deg til prøven? Hadde du gjort mye av de smågreiene på forhånd?

Smågreiene?

Du må lese straffeloven. De blir å spørre deg om hvilke lover som gir deg hvilke rettigheter, og når du som vekter kan bruke disse. En annen ting du må sette deg inn i er enkel førstehjelp. Dersom du fremdeles har teoribøkene fra vekterkuset kan du gjerne sette deg inn i symptomer på narkotika.

Lenke til kommentar

Stort sett hele planleggingsdelen, dvs ca 1/3 av prøven. Du bare lager alt du kommer over. Et lite tips er å ha masse teoribøker fra vekterkurset for hånd. Økonomi hoppet jeg så å si over, da jeg hadde null opplæring i dette. Det tviler jeg også på at du har fått. Tror ikke noen av de lærlingene vi har i vaktselskapet jeg jobber for nå har fått opplæring i dette heller.

Lenke til kommentar

Har satt meg inn i det som læreplanen sier jeg skal kunne, av økonomi. Ellers har jeg akkurat fått den nye boka fra vekterskolen, den som er laget for lærlinger. Utover det har jeg vel ingen flere teoribøker enn de fra trinn 1-3.

Skrev du arbeidskontrakter, taushetserklæringer og sånt? Eller blir der for dypt?

Lenke til kommentar

Laget ingenting slikt, men kunne sikkert gjort det. Nå vet ikke jeg hvordan fagprøven din blir i det hele tatt. Faget har byttet både navn og læreplan. Etter det jeg har hørt er prøvene faktisk blitt vanskeligere, men det vet jeg ikke sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...