bjørnulfen Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hei. Kunne trengt hjelp til en oppgave i automatikk. Oppgaven er som følger: En 3 fas motor skal kjøres i begge retninger. Motoren skal gå 10 sek i en retning, stoppe i 5 sek, deretter gå 10 sek i motsatt retning. Så skal den stoppe. Du må da trykke startknapp for å gjenta syklusen. Styrestrømmen skal inneholde start, stopp og nødstopp. Lys når motoren sviver, og lys hvis motorvern er slåttt ut. Har prøvd å tegne en skisse på dette. Laster den opp. Er jeg inne på noe, eller er jeg helt på jordet? Håper noen smarte automatikere kan hjelpe meg:) Lenke til kommentar
TMB Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Heter ikke motorvern F10? Eller var det noe annet det kanskje Husker det der fra i fjor på VG1, fy faen så kjedelig og vanskelig automatisering var Lykke til ihvertfall xD Lenke til kommentar
bjørnulfen Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Heter ikke motorvern F10? Eller var det noe annet det kanskje Husker det der fra i fjor på VG1, fy faen så kjedelig og vanskelig automatisering var Lykke til ihvertfall xD Takk. Jeg mener F1 skal være riktig betegnelse på det termiske vernet. Hvertfall det jeg finner i bøker. Men vil denne styrestrømmen fungere? Er forriglingene til venstre nødvendig? Er tidsreleene satt riktig inn? Noen som kan hjelpe please:) Endret 7. april 2010 av boeikaas Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Tegningen din ser forsåvidt riktig ut. Så må du vel ha lampene når motor går. De trenger bare å være i parallel med kontaktorspolene. Lampe for utslått motorvern bruker du NO-kontaktene til (97/98). Forriglingene på K1 mot K5 kan være greit, men andre veien er strengt tatt ikke nødvendig, da du ikke kan kjøre den manuelt til høyre (koble inn K5). Ellers så vil jeg bare påpeke at det er helt vilkårlig om man kaller motorvernet for F1, F10 eller F129494 osv. Det eneste som er greit å huske på er at har man flere værn og sikkringer så kan det være fint å ha et system i det. Du kan også bruke 1Fx på sikringer og 2Fx på værn. Det er alt etter hvordan du vil systematisere det. Min mening er i allefall at det er misvisende å kalle noe for F10, når det ikke er så mye som 10 værn. Dog i et lite system er dette en bagatell, men den dagen man står med 40 kontaktorer og værn og leter etter feil er det være utrolig kjekt med et system i merkingen som er logisk systematisert. Endret 8. april 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
bjørnulfen Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Tegningen din ser forsåvidt riktig ut. Så må du vel ha lampene når motor går. De trenger bare å være i parallel med kontaktorspolene. Lampe for utslått motorvern bruker du NO-kontaktene til (97/98). Forriglingene på K1 mot K5 kan være greit, men andre veien er strengt tatt ikke nødvendig, da du ikke kan kjøre den manuelt til høyre (koble inn K5). Ellers så vil jeg bare påpeke at det er helt vilkårlig om man kaller motorvernet for F1, F10 eller F129494 osv. Det eneste som er greit å huske på er at har man flere værn og sikkringer så kan det være fint å ha et system i det. Du kan også bruke 1Fx på sikringer og 2Fx på værn. Det er alt etter hvordan du vil systematisere det. Min mening er i allefall at det er misvisende å kalle noe for F10, når det ikke er så mye som 10 værn. Dog i et lite system er dette en bagatell, men den dagen man står med 40 kontaktorer og værn og leter etter feil er det være utrolig kjekt med et system i merkingen som er logisk systematisert. Har satt inn lamper på denne tegningen. Jeg tenkte kanskje forriglingene var bra og ha der hvis du trykker start etter at k3 er slått inn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå