Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny gaming-PC

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

På grunn av litt problemer med nåværende PC og Bad Company 2, tenkte jeg at det kanskje var på tide med en liten oppgradering. Nå har en venn av meg nettopp kjøpt CPU + vifte til OC, RAM, og Hovedkort som er akkurat det jeg trenger. Men siden det ikke er så aaalt for lenge siden sist jeg kjøpte PCen lurer jeg litt på hvor stor forskjellen egentlig er. Er veldig utdatert på PC-komponenter...

Nåværende PC (Ingen OC):

Hovedkort - ASUS P5Q Deluxe

CPU - INTEL Core 2 Duo E8500 3.16GHz

RAM - 8GB CORSAIR Dominator DDR2 1066 MHz

Fremtidige PC?:

Åpen for forbedringer.

Hovedkort - Asus P6T Deluxe V2

CPU - Intel Core i7 920

CPU vifte til OC (3.8ghz) - Trenger en vifte som kan takle OC til rundt 3.8ghz. Min venn kjøpte Zalman CPU-kjøler CNPS10X Extreme viften. Men han sier at kabinettet jeg har (Antec P182) er akkurat litt for lite til viften. Jeg betaler gjerne noen ekstra hundrelapper for en mindre og bedre vifte. Jo mindre støy, jo bedre.

RAM - Meine freunde kjøpte 6gb av disse: OCZ DDR3 PC3-10666 Reaper HPC CL9 Editon. Jeg har forstått det slik at jeg burde kjøre 6 eller 12 gb med hovedkortet jeg har valgt. Men siden jeg ikke finner en 6gb pakke må jeg se etter andre alternativer. Krav: Høy ghz, DDR3.

SSD HDD - Jeg ser etter 2x SSD harddisker på 80gb. En til windows og en til steam. Her trenger jeg litt hjelp. Pris helst ikke over 3000 til sammen.

Skjermkort - Jeg har nettopp kjøpt ATI 5850. Jeg har 3 skjermer koblet til PCen. 1 skjerm er koblet til mitt gamle ATI 4780 kort. Jeg har lyst å bytte ut dette med et mindre kort med passive kjøler og heller bruke 4870 til filservern som jeg skal bygge med delene jeg har til overs. Pris helst ikke over 1000 kr. Forslag? Det må kunne takle 1080p.

Håper noen med litt peiling gidd å ta seg tid til å se igjennom for meg. Takk på forhånd! :)

Endret av exmx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til cpu-vifte vil jeg på det stekeste anbefale Noctua sin største kjøler Noctua NH-D14. Men om du er litt mer gjerrig til støy, så ville jeg anbefale Noctua NH-U12P. Har selv hatt begge kjølerene, og begge to kjøler ekstremt bra! Bare at NH-D14 kjøler 5-10 grader bedre enn NH-U12P, alt etter som hvilken kjølepasta du bruker.

OCZ har gode minnebrikker som er stabile og kjappe. OCZ Gold 6GB 1600MHz minnebrikkene er utrolig gode. https://prisguiden.no/produkt/101889

Har to sett av disse brikkene selv, og de funker helt som de skal. Og det er ikke noen vits med høyere klokkefrekvens på minnet enn 1600MHz når du ikke skal høyere enn 3,8GHz på CPU.

Når det kommer til SSD så antar jeg at du er ute etter høy lesehastighet. Og om du skal ha bare 80GB per SSD så er nok Intel sine x25m 80GB Gen.2. Disse er testvinnere og har veldig lave søketider og svært lav latency. Men om du skal ha en til steam, og en til OS, ville jeg kanskje ha satt de i en RAID 0 konfigurasjon for å få høyere ytelse, og så heller partisjonert disken når du kom inn i windows. For så å sette av en del på kanskje 100GB til steam. Slik vil du få en veldig mye høyere lesehastighet, og lavere ventetider for loading og oppstart, enn om du bare har en SSD til hvert enkelt. :)

Skjermkort: Vil jeg ikke si noe spesifik, annet enn at du sikkert bør velge å kjøpe det kortet i 5000-serien til ATI som ligger på ditt prisnivå. Og der i fra bestemme selv hva du kjøper til den prisen, innad i den serien til ATI.

- Are

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tror grunnen til at du opplever at den pcen du har nå sliter er pga bug i BFBC2, du er ikke alene om det, noe du kan se etter et kjapt søk på google.

I spill (flest) som ikke utnytter mer enn 1-2 cores er det lite og hente i gaming på å kjøpe i7 920.

I diverse spill slår E85/6000 faktisk i7 på FPS, pga høy klokk. Det kan du se her f.eks.

Jeg ville kjøpt ny kjøler til den CPUen du har nå og klokket den (har den selv klokket til rett under 4ghz stabilt på luft). Skal du på død og liv ha nytt hovedkort og cpu ville jeg heller kjøpt amd 965 med 890gx-HK, eller intel i5-750, vel så bra til gaming som i7 920/930.

Trenger du forsatt hardware til filserver kan du kjøpe en billig cpu med et greit hovedkort med masse sata porter og heller brukt penger på diskplass.

SSD er allerede kommentert og forsåvidt en grei investering.

Lenke til kommentar

Når det kommer til cpu-vifte vil jeg på det stekeste anbefale Noctua sin største kjøler Noctua NH-D14. Men om du er litt mer gjerrig til støy, så ville jeg anbefale Noctua NH-U12P. Har selv hatt begge kjølerene, og begge to kjøler ekstremt bra! Bare at NH-D14 kjøler 5-10 grader bedre enn NH-U12P, alt etter som hvilken kjølepasta du bruker.

OCZ har gode minnebrikker som er stabile og kjappe. OCZ Gold 6GB 1600MHz minnebrikkene er utrolig gode. https://prisguiden.no/produkt/101889

Har to sett av disse brikkene selv, og de funker helt som de skal. Og det er ikke noen vits med høyere klokkefrekvens på minnet enn 1600MHz når du ikke skal høyere enn 3,8GHz på CPU.

Når det kommer til SSD så antar jeg at du er ute etter høy lesehastighet. Og om du skal ha bare 80GB per SSD så er nok Intel sine x25m 80GB Gen.2. Disse er testvinnere og har veldig lave søketider og svært lav latency. Men om du skal ha en til steam, og en til OS, ville jeg kanskje ha satt de i en RAID 0 konfigurasjon for å få høyere ytelse, og så heller partisjonert disken når du kom inn i windows. For så å sette av en del på kanskje 100GB til steam. Slik vil du få en veldig mye høyere lesehastighet, og lavere ventetider for loading og oppstart, enn om du bare har en SSD til hvert enkelt. :)

Skjermkort: Vil jeg ikke si noe spesifik, annet enn at du sikkert bør velge å kjøpe det kortet i 5000-serien til ATI som ligger på ditt prisnivå. Og der i fra bestemme selv hva du kjøper til den prisen, innad i den serien til ATI.

Ser ut som Noctua NH-D14 er litt større enn Zalman-viften, noe som vil si at jeg neppe får plass i Antec P182-kabinettet. Eller har du erfaring med denne comboen? :) NH-U12P ser litt bedre ut, men vet egentlig ikke hvor mye 5-10 grader har å si hvis jeg skal OC den til 3.8ghz(+).

Fant OCZ Reaper TC DDR3 1866 6 GB til ca samme pris. Likte at de har passive kjøler :)

Når det gjelder skjermkortet. Har du peiling på om det er mulig å kjøpe et nVidia-kort som fungerer som PhysX prosessor? Ellers skal jeg se nærmere på 5xxx serien til ATI.

SSD-diskene til Intel virker veldig interessant. Ser at 2x 80gb koster ca det samme som en 160gb. Er det ikke da best å kjøpe en 160gb og dele den opp (hvis dette er mulig med SSD)?

Takk for gode tips :)

Tror grunnen til at du opplever at den pcen du har nå sliter er pga bug i BFBC2, du er ikke alene om det, noe du kan se etter et kjapt søk på google.

I spill (flest) som ikke utnytter mer enn 1-2 cores er det lite og hente i gaming på å kjøpe i7 920.

I diverse spill slår E85/6000 faktisk i7 på FPS, pga høy klokk. Det kan du se her f.eks.

Jeg ville kjøpt ny kjøler til den CPUen du har nå og klokket den (har den selv klokket til rett under 4ghz stabilt på luft). Skal du på død og liv ha nytt hovedkort og cpu ville jeg heller kjøpt amd 965 med 890gx-HK, eller intel i5-750, vel så bra til gaming som i7 920/930.

Trenger du forsatt hardware til filserver kan du kjøpe en billig cpu med et greit hovedkort med masse sata porter og heller brukt penger på diskplass.

SSD er allerede kommentert og forsåvidt en grei investering.

Jeg kjøper ikke ny PC kun fordi BC2 kjører dårlig ;) Er av og til den ikke vil starte å ellers er den veldig treg i oppstart. Har måtte formatere den 2 ganger bare denne uken.

En av grunnene for at det brenner litt med ny PC nå er så jeg får utnyttet ATI 5850 kortet jeg nettopp kjøpte. Da vil jeg ha SSD-disker som betyr at jeg må bytte ut hovedkortet, minnet og CPUen også. Så om ikke CPUen i seg selv er så veldig mye bedre enn den jeg har nå, går jeg ut i fra at de andre komponentene vil bidra til en forbedring verdt pengene. Eller tar jeg feil? :D

Jeg driver også med endel programmering og design. Tenker en 4-kjerners prosessor vil hjelpe litt på multitaskingen.

Lenke til kommentar

Ser ut som Noctua NH-D14 er litt større enn Zalman-viften, noe som vil si at jeg neppe får plass i Antec P182-kabinettet. Eller har du erfaring med denne comboen? :) NH-U12P ser litt bedre ut, men vet egentlig ikke hvor mye 5-10 grader har å si hvis jeg skal OC den til 3.8ghz(+).

Fant OCZ Reaper TC DDR3 1866 6 GB til ca samme pris. Likte at de har passive kjøler :)

Når det gjelder skjermkortet. Har du peiling på om det er mulig å kjøpe et nVidia-kort som fungerer som PhysX prosessor? Ellers skal jeg se nærmere på 5xxx serien til ATI.

SSD-diskene til Intel virker veldig interessant. Ser at 2x 80gb koster ca det samme som en 160gb. Er det ikke da best å kjøpe en 160gb og dele den opp (hvis dette er mulig med SSD)?

Takk for gode tips :)

Jeg har ikke prøvd NH-D14 i annet enn mitt Antec 1200, og det ble svært trangt! ;) (1mm klaring til vifte i bakkant) For som du nevner, så er den kjøleren veldig stor!

Og NH-U12P er jo også en bra kjøler, med mindre støy, og i følge noen, som deg selv, ser den bedre ut. 5-10 Grader kan være mye under veldig høy overklokk, men om du ikke skal opp på mer enn 3,8 GHz så tror jeg nok at det skal gå helt fint med U12P. :)

Reaper-brikkene er som alle OCZ brikker gode brikker. Og du kan berolige deg litt mer når det kommer til å holde minnet kjølig pga de store fine passive kjølerene.

Stort sett alle nådagens Nvidia-kort har støtte for PhysX, men hva skal du ha dette til?

Og om du har tenkt til å bruke dette sammen med ditt 5850, så er ikke det mulig, med mindre du finner noen rare driver som er puslet sammen av en eller annen flink programmerer.

Så da ville jeg kanskje anbefale deg, som jeg sa, å kjøpe deg kortet i 5xxx serien som passer til ditt budsjett. :)

Når det kommer til SSD, så vil jeg fortsatt anbefale deg i å kjøpe to stk. 80 GB. For om du konfigurerer disse i RAID, så vil du få en mye høyere ytelse (som tidligere nevnt) enn om du bare har en disk. :) Dette er definitvit noe jeg selv ville gjort, om jeg var deg!;) Men jo, det er fortsatt mulig å dele opp en 160GB i partisjoner, men du får lavere ytelse enn med to stk. 80 GB. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...