Gå til innhold

Bridge Inteno x5671 (fra NGT)

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har klart å få Inteno x5671 fra NGT i bridge modus?

Jeg har klart å konfigurere bridge i webinterfacen, men når WRT54GL prøver a få opp PPPoE tilkobling fungerer det ikke.

Jeg har prøvd:

Bridge->LLC og VC MUX på 1/33

user/pass for pppoe-> PXXXXXX/aktiveringspassord og kundenummer/aktiveringspassord (som fungerte med Speedtouchen jeg hadde før)

I tillegg har jeg NextTV, så er det viktig at begge to tilkoblinger fungerer (på port 1 og 4 som vanlig).

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er i samme båt - har fått Intenoen i hus i dag, og får VDSL forbindelse neste uke.

3 forskjellige personer hos NGT forsikret meg om at det var mulig å bridge denne, selv om NGT "ikke supporterer det". Jeg kommer neppe til å gi meg før jeg har klart å bridge denne (eller evt. har hevet avtalen med NGT) og vil poste her hva jeg har gjort.

Lenke til kommentar

akuratt fåt den i hus ,har ikke åpna den enda..har ikke fåt installasjons dato fra ngt enda...men skal jo fungere på adsl2+ så får vel teste den,

Må bare endre på litt nettverk config her først,har GET 1/1mbit som backup link ;)

ngt sa og til meg att det fungerer men er ikke support på det,har googla en del men finner ikke ut så mye,skal holde deg opptatert jeg kommer ikke til og si det opp uanset om jeg ikke får til bridge (kranglet 3 mnd får og få levert det) men ville vært utolig kjipt og ikke få til :(

Lenke til kommentar

Leste noen stakkarer som hadde VDSL i England, der nettleverandøren hadde lagt inn sin egen begrensede firmware på ruterne - som gjorde bridging umulig. De skrudde visst av DHCP og satte den ordentlige ruteren i DMZ.

Jeg er litt skeptisk til hvor mange samtidige forbindelser den Intenoen klarer. Utstyret NGT leverte sist jeg brukte det (6-7 år siden) knelte på 150. DIR-655en jeg har bridget til i dag skal klare et par tusen; ruteren jeg har planer om å bygge selv med quad-core og Untangle skal klare titusenvis. :)

Med en 40/20 linje har jeg store håp om å kunne kjøre store nedlastninger, online spill, og Skype samtidig, men det avhenger vel helt av ruteren...

Lenke til kommentar

akuratt fåt den i hus ,har ikke åpna den enda..har ikke fåt installasjons dato fra ngt enda...men skal jo fungere på adsl2+ så får vel teste den,

Må bare endre på litt nettverk config her først,har GET 1/1mbit som backup link ;)

ngt sa og til meg att det fungerer men er ikke support på det,har googla en del men finner ikke ut så mye,skal holde deg opptatert jeg kommer ikke til og si det opp uanset om jeg ikke får til bridge (kranglet 3 mnd får og få levert det) men ville vært utolig kjipt og ikke få til :(

Inteno rutern skal være mulig å bridge, men å klage på ngt at de ikke supporterer det (det gjelder dere alle) er unødvendig, da de leverer standarisert utstyr og ønsker som alle andre leverandører ikke mer arbeid enn nødvendig.

Tviler på at de ønsker å supportere ca 20-50 forskjellige rutere med sine egne oppsett.

I grunn så er det stort sett det samme som å bridge Inteno sin Adsl2+ ruter.

Inteno bridge setup.

Log inn.

Gå til advanced setup

Klikk på edit på den aktive configen (evt lag en ny)

Fyll inn riktig vpi/vci -> Next

Velg Bridging (encapsulation = llc) -> Next

"Enable bridge service" -> Next

Save

Save/Reboot

Lenke til kommentar

Inteno rutern skal være mulig å bridge, men å klage på ngt at de ikke supporterer det (det gjelder dere alle) er unødvendig, da de leverer standarisert utstyr og ønsker som alle andre leverandører ikke mer arbeid enn nødvendig.

På ADSL følger jeg argumentet ditt, men dette er VDSL2. Man bør regne med at de som er villige til å betale ekstra for 40/20 linje også har interesse for gigabit og 802.11N - og behov for en ruter som takler noen tusen samtidige forbindelser.

Lenke til kommentar

På ADSL følger jeg argumentet ditt, men dette er VDSL2. Man bør regne med at de som er villige til å betale ekstra for 40/20 linje også har interesse for gigabit og 802.11N - og behov for en ruter som takler noen tusen samtidige forbindelser.

Det å betale ekstra for en 40/20 er akkurat det å betale for en 40/20linje. Linjen er jo ikke akkurat særlig dyr, du kan jo ringe PC hjelpen og da betaler du for en ekstra tjeneste.

Lenke til kommentar

... joda. Men poenget var nå at de som ønsker en såpass rask linje kanskje har andre behov enn å lese nettavisen på en maskin av gangen?

Det er det alltids noen som har, men de har jo PC hjelpen som man kan betale for.

Bridging av eget utstyr er jo på eget annsvar, men nå har jeg jo gitt dere svaret på hvordan det gjøres :)

Lenke til kommentar

Vel, det funker ikke her i huset ihvertfall.

Har gjort nøyaktig som du sa: laget en ny bridge mode connection med samme vpi/vci, brukernavn og passord som funker i Intenoen - med det resultat at Dir-655en min ikke får linje fra Intenoen. Merkelig.

Lenke til kommentar

Vel, det funker ikke her i huset ihvertfall.

Har gjort nøyaktig som du sa: laget en ny bridge mode connection med samme vpi/vci, brukernavn og passord som funker i Intenoen - med det resultat at Dir-655en min ikke får linje fra Intenoen. Merkelig.

Har du sjekket at du har riktig VPI/VCI?

Lenke til kommentar

LØST! (tror jeg)

Virker som om poenget er å resette Intenoen uten at den er tilkoblet DSL (telefonkabel), for ellers henter den nytt PPPoE oppsett over nettet.

Jeg resatte Intenoen, koblet den til DIR-655en i 1 port og en pc i en annen port, gikk inn fra pcen og endret den eksisterende forbindelsen under Advanced - WAN. Beholdt VPI/VCI og satte den i bridge, beholdt Service Name.

Gikk inn på DIR-655en fra en annen pc, satte alle de samme PPPoE-innstillingene inkl Service Name.

Fikk ikke forbindelse mellom de to ruterene før jeg hadde koblet DSL/telefonkabel inn igjen i Intenoen. Den tenkte seg så om littegrann - og alt klikket rett på plass.

Lenke til kommentar

LØST! (tror jeg)

Virker som om poenget er å resette Intenoen uten at den er tilkoblet DSL (telefonkabel), for ellers henter den nytt PPPoE oppsett over nettet.

Jeg resatte Intenoen, koblet den til DIR-655en i 1 port og en pc i en annen port, gikk inn fra pcen og endret den eksisterende forbindelsen under Advanced - WAN. Beholdt VPI/VCI og satte den i bridge, beholdt Service Name.

Gikk inn på DIR-655en fra en annen pc, satte alle de samme PPPoE-innstillingene inkl Service Name.

Fikk ikke forbindelse mellom de to ruterene før jeg hadde koblet DSL/telefonkabel inn igjen i Intenoen. Den tenkte seg så om littegrann - og alt klikket rett på plass.

Årsaken til dette er at Intenoen aktiverer QoS idet den autoaktiverer. For å bridge router etter autoaktivering har skjedd trenger man kun å gå inn i advanced setup -> quality of service og deaktivere QoS. Man må passe på at man ikke enabler QoS i det man setter wan connection i bridge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville bare takke Samcki får info`en :)

fungere som en drøm med bridge,før falt jeg ut fra irc etc etter 2 min,nå har jeg vært koblet opp i 2 dager uten problem.

modemet synker på fra 17mbit til 20mbit ned og 3-4mbit ut...avstand fra sentalen 729meter.

Så er ikke alltid man får 30/5mbit enda men er 800 meter fra sentralen,hadde stabilt 12/0.6mbit før så var jo en gangske bra endring får 50kr :)

ble lit skuffet over ngt att ikke klarer og sette manuel profil,vil vært greit og prøvd og sat 12/5 etc men det var da ikke mulig sier dem.

Lenke til kommentar

fungere som en drøm med bridge,før falt jeg ut fra irc etc etter 2 min,nå har jeg vært koblet opp i 2 dager uten problem.

modemet synker på fra 17mbit til 20mbit ned og 3-4mbit ut...avstand fra sentalen 729meter.

Så er ikke alltid man får 30/5mbit enda men er 800 meter fra sentralen,hadde stabilt 12/0.6mbit før så var jo en gangske bra endring får 50kr :)

ble lit skuffet over ngt att ikke klarer og sette manuel profil,vil vært greit og prøvd og sat 12/5 etc men det var da ikke mulig sier dem.

Bare hyggelig!

Har merket der varierer veldig ettersom hvor man bor og hvilke linjer man har koblet opp, ser ut til at du ligger i et område med elendig kobber.

Selv har jeg fått 40/10 på 789meter på råtten kobber her i Bergen, men kjenner folk som har fått 60-70mbit på ca 500-600 meter, så dette varierer nok en del.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

Hei!

sente en mail til ngt får 1 uke siden og sa jeg syns det var rart att det ikke var mulig og sette hastigheten manuelt..,og nå ringte det en hygglige kar som sa att vi kunne godt prøve og sette manuelt hastigheten til 12/5 og se om den blir stabil da,han sat hastigheten og det har vært stabilt siden (2 timer) så konklusjonen er att er ikke alltid man skal gi seg :) dig med endlige 5mbit ut,siden den linja var langt fra 30/5 som var bestilt skulle jeg kun betale får adsl2+ sa han og så da er jo alt ok,eller hverfall så bra som det kan bli :)

//svingen

Bare hyggelig!

Har merket der varierer veldig ettersom hvor man bor og hvilke linjer man har koblet opp, ser ut til at du ligger i et område med elendig kobber.

Selv har jeg fått 40/10 på 789meter på råtten kobber her i Bergen, men kjenner folk som har fått 60-70mbit på ca 500-600 meter, så dette varierer nok en del.

Lenke til kommentar

Hei!

sente en mail til ngt får 1 uke siden og sa jeg syns det var rart att det ikke var mulig og sette hastigheten manuelt..,og nå ringte det en hygglige kar som sa att vi kunne godt prøve og sette manuelt hastigheten til 12/5 og se om den blir stabil da,han sat hastigheten og det har vært stabilt siden (2 timer) så konklusjonen er att er ikke alltid man skal gi seg :) dig med endlige 5mbit ut,siden den linja var langt fra 30/5 som var bestilt skulle jeg kun betale får adsl2+ sa han og så da er jo alt ok,eller hverfall så bra som det kan bli :)

//svingen

Bare hyggelig!

Ja dette varirer desverre mye, men bra at du har fått en løsning og bra at du ikke betaler mer enn det du må :D

Selv er jeg storfornøyd :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

...fungere som en drøm med bridge,før falt jeg ut fra irc etc etter 2 min,nå har jeg vært koblet opp i 2 dager uten problem.

Hei,

Jeg har akkuratt det samme problemet. Faller ut av IRC etter 2 minutter hele tiden. Jeg kan altså løse det med å bridge til en bedre router?

Det er ingen annen måte å løse det på via config?

Kim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...