Gå til innhold

Griser og mat

Anbefalte innlegg

Det blir hevdet at norske griser spiser opp mat som kunna ha gått til sultende mennesker i den tredje verden. Hva mener du om en slik påstand, og hvilke følger mener du at dette i så fall bør få for norsk svinehold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man tenke på kjøttproduksjon i sammenheng med "miljøproblemene" og den tredje verden, så er det viktig å huske på at hvert ekstra ledd i næringskjeden krever 3-10 ganger mer energi.

Løsningen er enkel: kutt de ledd i kjeden som kuttes kan. Kjøttproduksjon er kun forsvarlig når det benyttes næring som mennesker ikke kan benytte seg av til å fore opp kjøttet. Det blir for ekstremt å kutte ut det siste ledded i kjeden, selv om det hadde vært det beste.

Det er ingen menneskerett å spise kjøtt. Hvordan kan vi nekte den tredje verden det, om vi ikke er villige til å legge om kostholdet selv?

Heldigvis kan man dra moral i relativistisk retning og holde seg til tradisjoner og gi faen i realiteten. Ingen tør ta opp dette, siden det er politisk selvmord å drepe kjøttproduksjonen i land med tradisjoner for kjøttforbruk.

Lenke til kommentar

Hva mener du om en slik påstand [...] ?

Jeg mener at de som setter fram slike påstander bør begrunne dem.

Man kan jo starte med å fokusere på hvorfor nettopp norske griser trekkes frem.

Har de et kosthold som er spesielt godt egnet for folk i den 3. verden?

Løsningen på sultproblemene i den 3. verden bør man nok søke ... i den 3. verden.

Lenke til kommentar

Unødvendig mye kjøttkonsumpsjon har absolutt ingenting med levestandard å gjøre.

Jo det har noe med levestandard (standard of living) å gjøre men ikke nødvendigvis livsvalitet (quality of living). Hvorfor har tilgang på kjøtt absolutt ingenting med levestandard å gjøre?

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar

Løsningen på sultproblemene i den 3. verden bør man nok søke ... i den 3. verden.

Som er der all soyaen gror. Soyaen, som sammen med mesteparten av annet dyrefôr, gjør seg kjempebra som menneskemat. Ikke tro at biffen i på tallerkenen din ble laget ved hjelp av isbergsalat og gress grodd på norsk jord.

Lenke til kommentar

Begrunn påstanden din wilberforce.

Det er absolutt ingenting i kjøtt vi mennesker er nødt til å ha i oss som vi ikke kan få fra andre kilder. Hadde vi vært katter, så hadde jeg skjønt påstanden din. (De er avhengig av taurin ifra kjøtt for å ha akseptabel levestandard.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Mennesker er ikke avhengige av biler, tv, 40000-kr sykkel til birken eller den nye one-piece klesmoten heller, men de er alle uttrykk for levestandarden i et land som først og fremst er en økonomisk enhet gjerne uttrykt gjennom BNP. Det du snakker om er livskvalitet som ikke trenger å ha noe med økonomi å gjøre men som er som regel knyttet opp mot levestandard/økonomi

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar

Det var et retorisk spørsmål.

Hva forteller definisjonen deg?

Forøvrig er levestandard og livskvalitet til dels sterkt korrelerende slik jeg var inne på i mitt forrige innlegg.

Her er f.eks. ulike storbyer i verden rangert:

http://across.co.nz/qualityofliving.htm

De med høy levestandard har som regel høy livskvalitet også uten at jeg skal dra den videre om hva som er nødvendig av høy levestandard for å få en høy livskvalitet.

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar

Som er der all soyaen gror. Soyaen, som sammen med mesteparten av annet dyrefôr, gjør seg kjempebra som menneskemat. Ikke tro at biffen i på tallerkenen din ble laget ved hjelp av isbergsalat og gress grodd på norsk jord.

Verdens største produsent av soya er USA. Etterfulgt av Brasil og Argentina. Ikke akkurat land som man tenker på når "sult i den 3. verden" nevnes. På fjerdeplass kommer Kina, med en fjerdedel av produksjonsvolumet til USA, deretter følger India, Paraguay, Canada, Bolivia, Indonesia, Italia og Russland. (Sistnevnte med et produksjonsvolum tilsvarende en halv prosent av USAs.) Det ble gitt matvarehjelp til Indonesia (Aceh) etter tsunamien i 2006 (?), men jeg kan ikke akkurat si at de andre landene på denne "10 på topp"-listen er gjengangere på listen over land som mottar matvarehjelp.

Jeg googlet "soybean production by country", og det burde nok du også ha gjort.

Prøv igjen.

Lenke til kommentar

Det blir hevdet at norske griser spiser opp mat som kunna ha gått til sultende mennesker i den tredje verden. Hva mener du om en slik påstand, og hvilke følger mener du at dette i så fall bør få for norsk svinehold?

Jeg vil si at det kommer fra en person som ikke har forstått at verden forandrer over tid. Hvis man bare gir mat til fattige land vil det føre til at det blir avhengig av maten vi gir dem og befolkningen blir større og større. Det betyr at de trenger mer og mer mat fra vestlige land. Til slutt sier det stopp og de er i hungersnød fordi vesten kan ikke gi mer mat. Hvis man slutter å gi dem mat vil nesten alle dø av sult, hvis man ikke slutter vil de forsatt sulte, men forsatt være avhengig av uhjelp.

Derimot en som har kommet med en slik tanke har aldri klart å tenke lenger enn, "fattige sulter i den tredje verden, gir vi dem mat sulter de ikke lenger." Løsningen er selvfølgelig å få befolkningen under kontroll og øke velstanden innenfra. Fordi uhjelp kan ikke erstatte de millioner av folk som burde ha hatt viktige jobber i landet deres.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...