Jakoozie Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Heisann! Jeg har nå i timesvis forsøkt å installere min 524 UP-router Problemet er at jeg må ta i bruk den såkalte VPN-gjennomgangen, og det er dette jeg ikke får til. Selv frykter jeg at svaret er banalt enkelt, men etter å ha gjort flerfoldige søk på google uten å få (forståelige) resultater må jeg bare kapitulere å spørre dere her inne. Jeg er student ved UiB, og søker å dele tilkoblingen jeg har inn på hybelen trådløst med mine egne spillkonsoller og mobiler. Krøkket formulert kanskje, poenget er at mobiler ikke har noen vpn "klient". Kan noen enkelt forklare meg hvordan jeg får dette til? Det jeg kanskje først og fremst lurer på er hvilken type nett (eller wan) jeg skal bruke. Jeg har allerede fått bekreftet at routeren støtter vpn-løsningen skolen bruker, og routeren skal i tur støttte gjennomgang av både PPTP og IPSec (uten at jeg vet nøyaktig hva dette betyr) Jeg har forsøkt å installere routeren både med statisk og dynamisk IP. Jeg har i tillegg prøvd å installere alle de andre typene wan, men alle sammen gjør at VpN-en på PC-en min ikke fungerer, altså null internett. Føler jeg har misforstått noe grovt her. Når jeg prøver å installere PPTP, som virket mest lovende, får jeg spørsmål om IP-adresse og subnetmask, i tillegg til serverens IP. Det eneste jeg, og andre studenter har er en internettadresse, antakelig til vpn-serveren, som er felles for skolen, i tillegg til vår egen innloggingsinfo. Har ødelagt storparten av dagen min på dette her, og klokkeslettet jeg poster dette er en indikator på at forelesningen jeg har klokken 8 i morgen tidlig vil gå mildt sagt i dass. Håper derfor noen klarer å hjelpe. Endret 7. april 2010 av Jakoozie Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Ikke mitt sterkeste felt dette, men kan være så enkelt som å oppgradere firmware. The new DLINK Firmware 2.07 from March 2008 solves the problem with PPTP in DLINK DI-524. Enable PPTP og IPSec passthrough. Usikker på om du må åpne noen porter. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Har undersøkt, det ser ut som jeg har den nyeste firmwaren. Har enablet IPSec og PPTP på "virtual server" fanen, og lagt inn min WAN IP-adresse der. Ser ikke ut som det har noen særlig effekt dog. Noen som har tips til hvordan jeg gjør dette rent konkret? Endret 7. april 2010 av Jakoozie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå