Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fobi mot slanger - hjelp å få?

lokeland

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene utviklet fobi mot slanger. Jeg er ikke bare redd for slanger, jeg er vettaskremt, og det påvirker meg både fysisk og psykisk ved møte med dem.

Nå har det blitt så ille at jeg ikke kan gå i skogen fordi jeg er livredd for å møte på/tråkke på en hoggorm. Det passer seg jo litt dårlig, spesielt ettersom jeg i utgangspunktet elsker å ferdes i skogen.

Derfor lurte jeg på hvilke muligheter det finnes i Norge for å få hjelp med å bli kvitt fobier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Fobi mot slanger tilhører lidelsene Enkle fobier. De behandles med eksponeringsterapi, eventuelt med noe kognitive teknikker i tillegg. Det er ikke så lett å lese seg til å bli kvitt disse fobiene på egenhånd.

De regnes som noe av det enkleste å kurere i psykologbehandling, og en hvilken som helst psykolog bør kunne hjelpe deg med dette i løpe av relativt få timer.

Hvis du bor nært ett av utdanningsinstitusjonene for psykologer, ville du vært interessant som lærekasus for en av studentene.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Har møtt på orm 1 gang, og sett en dau en.

Møtte på en ved kysten litt nord for tønsberg (hvis jeg husker riktig).

Det var en sti med høyt gress på hver side, og jeg holdte på å tråkke på den. Heldigvis var den reddere enn hva jeg var og var borte før jeg rakk å reagere. Uansett så påvirka det meg fysisk. Ble kvalm, skjelven, svimmel osv.

Tok sin tid før jeg kom meg tilbake igjen. Men det ironiske i alt dette er at da jeg var liten elska jeg å se på slanger på Animal Planet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...