Gjest justsomekid Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hei, jeg er en gutt på 18 år, har jobb, går skole, og har en ellers hektisk hverdag med forskjellige andre plikter jeg må påta meg. Jeg føler meg utrolig slapp om dagen, og enkelte dager helt tiltaksløs - og det kommer av at jeg ikke får sove. Og tro meg, jeg har prøvd alt.. kamomillete, "godnattate", voletarol, b-vitaminer + masse annen urtedritt... har også prøvd å skru av alle medier på rommet en til to timer før jeg legger meg (som feks. pc, ipod, tv/xbox, mobil osv..). Funker ikke. Og jeg klarer ikke å lese bok. For med en gang jeg legger meg, så kommer tankene. Jeg har vært mye deprimert, og jeg blir lett deprimert. Når jeg legger meg kommer alle tankene. ALT mulig. Det kan være eksen, venner, damer jeg ikke får, angst som feks. for skole/fremtid. Alt. Og det er ingen måte å stoppe disse tankene på - bortsett fra rusmidler (eller hvis jeg er sinnsykt trøtt, da.. men da skal jeg liksom ha løpt rundt hele dagen eller festa hele natta, om du skjønner.. jeg vil jo legge meg til riktig tid, slik at jeg ikke forsover meg til skolen). Det hender at jeg røyker litt hasj en eller annen helg, men nå har jeg funnet ut at det ikke bare er morsomt med venner/på fest, men at det også er en super sovemedisin; og det er ikke bra. For når jeg nå legger meg får jeg nesten abstinenser. Jeg har så lyst til å bare sove godt! Men ikke på denne måten! Det har også hendt at jeg har tatt sovepiller av moren min... men det er heller ikke bra for meg. Begge deler er avhengighetsskapende. Noen som har vært borti det samme eller har noen råd å komme med? Jeg har ikke lyst til å måtte røyke hasj hver kveld for å sove/sove godt. Man blir jo sløv i hodet, og dagen etterpå er som regel kjip. Takker på forhånd Lenke til kommentar
Hareooo Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg kjenner en som var samma problem .. Bare legg deg, lukk øya, IKKE åpne dem!' Å om du ikke får sove, IKKE sov da vell!? en gang må du sovne uansett, eller hva ? : D! SLUTT MED PILLER OG HASJ! Det er ikke bra :S -JanArnTre Lenke til kommentar
theda9el2k Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Prøv å legg deg ned og konsentrer deg om å holde deg våken, og fokuser bare på det! Da sovner hvertfall jeg rimelig raskt! Lenke til kommentar
probin Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 jeg så en dokumentar på TV om litt av det der. dem anbefalte... hver dag i 1 mnd... SKAL du legge deg på samme tidspunkt og stå opp på et bestemt tidspunkt. uansett om du ikke får sovet eller ikke. så SKAL du ligge der helt ut. sovner du ikke, og du blir trøtt senere på dagen, får du ikke lov til å legge deg ned for å ta en blund eller noe. du må altså vente til bestemt tid før du legger deg. du bør ligge i et rom hvor det er mørkt og ingenting som lager lyd. helst også alene. han forsøksduden på tv'en la seg kl 2 hver natt og sto opp kl 8. etter en uke eller noe gikk det smoooth. -- så det på nrk1 for et par uker siden. orker ikke å finne kilder nå :/ Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg er også 18år, og sliter veldig med det å kunne sove. Samme grunn som deg så har jeg veldig mange tanker som kommer i det jeg legger meg. Jeg kan ikke hjelpe deg så mye for å få mer søvn, men hjelpe deg å leve med det. Etter flere år med zombie-mode skoledager har jeg etterhvert lært meg å fungere på lite søvn. Nå lukker jeg ikke øynene før jeg er sikker på at jeg kommer til å sovne, noen som hjelper meg for da sovner jeg så fort at tankene ikke rekker å komme til hodet. Har jeg noe viktig dagen etter så legger jeg meg til normal tid og lukker øynene og later som jeg sover. Da kommer tankene til hodet og det hender at jeg ikke sovner før klokka 06.00 om morgenen, men de timene med liksom soving mens jeg tenker gjør at jeg blir mye mer utvilt. Det at jeg kommer opp om morgenen kan jeg takke mamma veldig for, men det er også mye det at jeg prøver å ikke la problemet hindre meg. Jeg har laget noen regler for meg selv som jeg følger. Det er ikke så vanskelig så lenge du er 100% innstilt på det. Dette skoleåret har jeg 7 dager fravær, som jeg personlig synes er for mye, men det er fravær jeg ikke kunne unngå. Blant annet så syk at jeg har ligget i senga hele dagen. 1. Kom deg på skolen, så lenge du fysisk greier det. ALDRI skulk, skulker du en gang blir det flere. 2. Vanlig helger så skal jeg stå opp før tolv. 3. Soving på dagen er forbudt, men powernap på 15min er lov (Tro meg 15min søvn gjør underverker, sover du lenger sammenhengende kommer du i dypere søvn, og det bare ødelegger. Jeg elsker powernaps, leser jeg til prøve kan det bli mange powernaps ) 4. Fake it to your make it. Selv om du er stuptrøtt og potte sur, så lat som du er glad og våken. 5. Snus er det eneste dritten som skal inn i min kropp (det hjelper meg veldig til å slappe av) Noen få ganger tyr jeg til paracett, men selv da prøver jeg andre vann, vitaminer og sånt først. 6. Ikke skade eller la ting gå utover andre. Denne er mer generelt, men er viktig å tenke på iforhold til f.eks bilkjøring. Ville du satt deg bak et ratt med 1 i promille? Søvnmangel kan være like farlig i trafikken. For hvis du treffer en fot-enger, så er det han og ikke du det går utover 7. En kopp kaffe om morgenen skader ikke så lenge det blir med den ene koppen. 8. Dusj og spis frokost hver eneste dag. 90% av gangene jeg føler meg jævlig blir jeg frisk av en varm dusj og en liten frokost. Sånne C-vitamin brus tabletter kan også gjør underverker i ny og ne (men ikke la det bli for mye, det er ikke bra) Broren min utdanner seg til å bli pilot i militæret og han fortalte meg om en "jævlig uke" han hadde. Blant annet snakker vi maks 2 timer søvn per natt, så lite mat at kroppen ikke fikk nok salt til å ta opp omtrent noe som helst væske. Om dagen skulle de selvfølgelig gjøre masse oppgaver og sånt. Dette viser hvor mye viljestyrken kan hjelpe deg. Jeg tenker ofte på hva jeg kommer til å gjøre i militære, og dette inspirere meg veldig. Kan de soldater greie det så kan jeg også. Håper det hjelper deg. Hvis ikke så kan du bare sende meg en PM hvis du vil snakke på msn eller noe, du blir ikke den første som jeg hjelper med akkurat dette Beklager eventuelle skrivefeil, jeg hadde mye på hjertet og nå skal jeg legge meg. Lenke til kommentar
Chomonbabe Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg sliter med søvnproblemer i aller høyeste grad. har fått x-antall forskjellige tabletter som skal funke mot det ene og det andre, men en venninne sa at jeg måtte prøve å tenke på pusten, og det å puste når du ligger i sengen med øynene igjen, lytt og prøv å føle pusten, det funket ypperlig for meg.. har ikke tatt 1 eneste sove tablett etter det Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Anbefaler å finne en eller annen kjip lydbok evt. podcast å benytte som sovemiddel. Gjerne en bok/historie du kjenner fra før, som f.eks. Ringenes Herre. Jeg sovner til lydbok HVER kveld, og har gjort det i 3-4-5 år; får nesten ikke sove uten. Synes at det er behagelig å kunne fokusere tankene på noe "eksternt", men allikevell noe som ikke "betyr så mye". F.eks. å kjøre ett kapittel av LoTR hver kveld; siden jeg kan historien så godt fra før betyr det ikke noe at jeg sovner midt i et kapittel, men begynner bare på det neste dagen etterpå Ellers kan jeg anbefale å benytte dagslyslampe, spesielt på vinterstid. Man trenger ikke mer enn en halvtime-time på samme tidspunkt hver morgen for å få justert den interne klokka. Lykke til! Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Anbefaler å finne en eller annen kjip lydbok evt. podcast å benytte som sovemiddel. Gjerne en bok/historie du kjenner fra før, som f.eks. Ringenes Herre. Jeg sovner til lydbok HVER kveld, og har gjort det i 3-4-5 år; får nesten ikke sove uten. Synes at det er behagelig å kunne fokusere tankene på noe "eksternt", men allikevell noe som ikke "betyr så mye". F.eks. å kjøre ett kapittel av LoTR hver kveld; siden jeg kan historien så godt fra før betyr det ikke noe at jeg sovner midt i et kapittel, men begynner bare på det neste dagen etterpå Ellers kan jeg anbefale å benytte dagslyslampe, spesielt på vinterstid. Man trenger ikke mer enn en halvtime-time på samme tidspunkt hver morgen for å få justert den interne klokka. Lykke til! Når man anbefaler å sovne med lydbok eller lignende, så bør man også nevne at høy lyd direkte på øret når man sover kan gi hørselsproblemer, siden øret slapper av og tar seg igjen etter dagen når man sover. Skal man gjøre dette, sørg for at lyden forsvinner etter en stund, evt. bruk veldig lavt volum. Du skryter av dagslyslampe, men det er jo faktisk sånn at for enkelte så klarer man ikke å stille den interne klokken så langt frem at man matcher normale A-mennesker. Det fins personer som ikke klarer å stille den interne klokken selv med timesvis av dagslys til samme tidspunkt hver morgen. Og om det så fungerer, så hjelper det lite å være normalt trøtt til normal tid på kveldstid for trådstarter når det er tankene som holder han oppe. Trådstarter bør starte med å ta tak i problemet, ikke symptomene. Trådstarter nevner både depresjon og angst - og da er det ofte lite vits i råd med "enkle" måter å fikse symptomene på. Ta tak i de underliggende problemene først; å takle tunge tanker er ikke enkelt. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Rart at hasj faktisk får deg til å sovne, for det motsatte er nemlig det vanligste. Ihvertfall rett etter inntak. Du må som regel vente et par timer for at blodsukkeret eller hva det måtte være skal synke nok til at man blir trøtt. Og da blir man ofte veldig trøtt forsåvidt. Men tilbake til tema. Tror du bør finne en annen teknikk for å sovne. Kjæresten min har litt samme problemet som du, får bare ikke sove siden tankene svirrer om altmulig rart. Selv har jeg overhodet ikke noe problem med å sovne og kan lett sovne bare jeg legger hodet på puten. Men det er fordi jeg sovner på en litt annen måte. Jeg venter nemlig ikke med at jeg skal bli trøtt. Jeg skrur av den bevisste hjernen på den måten at jeg visualiserer at jeg er ett sted. Og bare lar hodet gjøre det den vil. Som oftest bare ser jeg for meg at jeg står inni en skog eller noe sånt og tvinger frem ett eller annet scenario, f. eks at det kommer en dverg eller noe sånt mot meg. Så bare spinner jeg videre på det og ser for meg et slags teater. Og vips så har faller jeg plutselig bort automatisk. Det er litt som dagdrømming faktisk. Veldig likt når jeg tenker meg om Helt likt faktisk! Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Alfa omega er god søvnhygiene. Det er først etter det ein burde ty til tabeletter. Men det er ikkje alltid like enkelt, er mykje i same situasjon - men eg rører ikkje noko rusmidler. Hasj har eg prøvd ein gong for mykje, det gjer psyken min berre vondt verre. Andre stoffer held eg meg for. Eg trur eit viktig steg for deg vil vere å kutte ut både hasj og piller, og byrje å leve sunt. Spis regelmessig, tren, og ikkje sov på andre tidspunkt enn når du skal legge deg. Det er óg svært vikitg å stå opp på same tid. Bestem deg for eit klokkeslett du skal opp - uansett (t.d klokka 7). Held fram med dette i fleire dager og veker (inklusive fridager), så skal du sjå at det betrer seg radikalt. Det er mitt tips. Redigert: Eg nytter selvfølgeleg rusmidler i den grad norsk lovgivning gir meg lovt til. Alkohol og tobakk nytter eg altså. Ein må imidlertid hugse at sjølv om alkohol hjelper deg å sove, er søvnen mykje dårlegere (treng kjelder her, dette har eg berre høyrt). Det same trur eg gjeld for tabeletter, når ein gjentatte ganger nytter medikamenter for å sove. Ein bør jo egentleg la vere å ruse seg dei siste timane før ein legg seg óg, men eg har for vane å kanskje ta ein kopp kaffe og ein sigarett før sengetid. Det er ikkje bra, det kjem berre til å halde deg vaken. Likevel gjer eg det, noko som er ofte er kjerna i problemet. Eg tykkjer det er mykje enklare å ta ei sovepille for å sovne, enn kva det er å legge om kosthald og levemåte. Endret 7. april 2010 av steffenz Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Eg tykkjer det er mykje enklare å ta ei sovepille for å sovne, enn kva det er å legge om kosthald og levemåte. Blir ikke kroppen mer og mer immun mot sovetabletter hvis du bruker det hver dag? En tanke trådstarte burde tenke over er at det kanskje ikke er så lurt å begynne med piller allerede i en alder av 18år. Personlig synes jeg det er dumt. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Jo, iallefall til ein viss grad. Men det einaste eg seier er at det føles enklare der òg då, men det er ikkje noko god idè.. Lenke til kommentar
Gjest trådstarter Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Takk for råd. Skal forsøke så godt jeg kan å spise regelmessig og ta vitaminer... Ellers kan det kanskje funke å se for seg rolige senariorer når man legger seg, iverksette et skuespill for hjernen slik som tidligere nevnt - skal prøve meg på det! Fikk et råd av en kompis her om dagen; styrte en redbull med en gang jeg våkner kl. 6, komme meg opp, og jogge en liten tur, dusje - frokost etter det. Skal hvertfall PRØVE på det i morgen. Kommer til å bli helt forferdelig. Det som egentlig er greia her, er at jeg må rette opp døgnrytmen min og HOLDE det slik, men det er sykt vanskelig. Så tror en god morgenrutine med jogging og frokost hadde vært bra! Skal gå inn for dette. Igjen, takk for alle råd Lenke til kommentar
innard Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Ha sex til du stuper. Da sovner du ganske kjapt. edit: kom på noe.. pannekaker eller fet fisk funker som faen Endret 9. april 2010 av innard Lenke til kommentar
luremuz Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Haha, her snakkes det om tips til å sovne om netterne. Evt bli trøttere osv. Også kommer det en som nevner SEX. Vell, én fornuftig person Trodde sex kom til å bli nevnt lenge før hasj og sovetabletter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå