Gå til innhold

Skatt og toll og moms og alt av ekstrautgifter ved kjøp av yoyo fra utlandet?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker å kjøpe en Protostar yoyo av Yoyofactory (billigst fra yoyonation). Det har seg slik at den koster 19 $ = 209 kr! Ettersom tollgrensa er 200 kroner vil derfor prisen dobles pga 110 i shipping (19$) og skattene i Norge.

Kan noen lette mitt sinn og gi meg en vidunderløsning, eller har jeg intet valg og må faktisk punge ut med like mye eller mer i avgifter som jeg gir for den vesle yoyoen?

Sukk.

Edit: fant europeisk leverandør

Endret av Useless
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg ønsker å kjøpe en Protostar yoyo av Yoyofactory (billigst fra yoyonation). Det har seg slik at den fås bare fra butikker plassert i USA og koster 35$ = 209 NOK... 209! Ettersom tollgrensa er 200 kroner vil derfor prisen dobles pga 110 i shipping (19$) og skattene i Norge.

Kan noen lette mitt sinn og gi meg en vidunderløsning, eller har jeg intet valg og må faktisk punge ut med like mye eller mer i avgifter som jeg gir for den vesle yoyoen?

Sukk.

blir bare 25% i tillegg.. men spør evt om de kan merke pakken med gift så er det jo en sjanse for at du slipper igjennom uten å betale noe..

Lenke til kommentar

Det blir dessverre mer enn det.

Pris + frakt: 35+19 * 5,9 = 318,6kr

MVA: 318,6 *1,25 = 398,25

Totalt med fortollingsgebyr 398,25 + 108kr = 506kr

fortollingsgebyret kan unngås ved å tolle den inn selv.. gjort det selv ved flere tilfeller

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg må si at fortollingsgebyr er den tåpeligste ideen i manns historie. Man betaler en avgift for å kunne betale en avgift...

Hvordan fortoller man varer selv?

ringte posten så fort ankom norge og sa at den pakken vil jeg fortolle selv.. min pakke var ems og lageret ligger på gardermoen stakk bare innom etter jobb da jeg jobber der, hentet tollpapirene som jeg leverte til tollen som ligger rett ved siden av og ga de tilbake til posten.. men ring tollen og hør med dem om det går an og gjøre det på andre måter, finnes sikkert lettere måter å gjøre det på.. men send dem en mail og spør om de kan merke det som gave så slipper du kanskje hele greia..

Lenke til kommentar

MiKA77:

Vil bare si at på EMS sendinger er det ikke fortollingsgebyr, det er lagt inn i portokostnadene.

Å fortolle selv på vanlige sendinger med verdi under 1000 som kommer med posten er for de aller fleste bortkastet tid, da Posten skal ha et tolllagergebyr på 109,- i de tilfellene

Lenke til kommentar

MiKA77:

Vil bare si at på EMS sendinger er det ikke fortollingsgebyr, det er lagt inn i portokostnadene.

Å fortolle selv på vanlige sendinger med verdi under 1000 som kommer med posten er for de aller fleste bortkastet tid, da Posten skal ha et tolllagergebyr på 109,- i de tilfellene

sant det.. kabinettet var det som ikke kom med ems.. henta det på alnabru så fort det kom dit.. men betalte ikke noe til posten da kun tollen, kanskje hatt flaks den gangen vel og merke..

Lenke til kommentar

Vil det lønne seg å bestille varen fra en butikk som sender fra europa, som for eksempel yoyoz selv om den fortsatt så vidt overskrider 200,-?

Edit: Agh, hvis bare dolleren ville sunket med 0,2 kr/$ hadde den kommet under 200,-...

Endret av Useless
Lenke til kommentar

Ok takk for infoen. :) SYnd at alle ratene til Tollen ligger noen promille over de internasjonale (fra xe) slik at en yoyo til 25 euro havner 50 øre over 200,-...

Hvis dette er fra ett EU-land til Norge så skal dette landets moms trekkes fra kjøpesummen når du handler. Spør om pris eksklusive VAT.

Lenke til kommentar
Så hvis prisen eksklusive VAT kryper under 200 kr slipper jeg momsen?

Det er prisen du faktisk betaler som er avgjørende. Vil anta at Yoyoz er såpass store at de er momspliktige i England og dette vil si at deres 17,5% moms skal trekkes fra varens verdi når det foregår handel ut av EU.

Har du prøvd å registrere deg på Yoyoz's sider og lagt inn en ordre med Norge som destinasjon? Hos en del andre britiske sider jeg har handlet fra så blir 17,5% VAT automatiskt trukket ifra.

Med neste ukes omregningskurs hos Tollvesenet så må du holde deg under en vareverdi på £22 og denne Protostar jojoen til £23,99 blir £20,4 uten VAT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...