Gå til innhold

Ny gaming-PC fra Komplett, budsjett: ca. 20k

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg planlegger å kjøpe en ny gaming PC som kan erstatte min 5-6 år gamle rigg. Jeg har allerede relativt ny skjerm (Samsung Syncmaster T260HD), høytalere (Creative T40 v2), tastatur (Logitech G15) og mus (Microsoft Sidewinder Gaming Mouse), så jeg mangler kun selve kassen.

Jeg er mer eller mindre "out of the loop" når det kommer til hardware da jeg kun leser om emnet i ukene før jeg kjøper en ny PC, som ikke skjer spesielt ofte. Budsjettet er cirka 20 000. Gjerne lavere, men helst ikke noe særlig høyere.

Bruksområder: primært gaming (kravstore spill som STALKER, Metro 2033, Crysis, osv)

Så langt er tenker jeg noenlunde slik:

Kabinett: Usikker på hvilken modell jeg vil gå for. Størrelsen er lite viktig da det skal stå på gulvet, så "big tower" er OK. Må være relativt stillegående, men det er viktigere at det holder seg kjølig. Helst ikke altfor flashy med lys og greier.

Prosessor: i7-930

Grafikkort: ATI 5870

Hovedkort: Akkurat dette er et felt jeg ikke vet så mye om, men det må vel bli et med Socket-1366 hvis jeg skal ha denne CPUen.

Harddisk: Minst 1 TB, men gjerne 2-3 1TB disker. (Dersom jeg går for en SSD så blir det antageligvis en enkelt spinnedisk på 1-2TB i tillegg til SSDen)

SSD: Fortsatt usikker, men antar at jeg går for en disk på ca. 64GB hvis jeg har råd etter at alt annet er bestemt.

Minne: Tanken var 6GB RAM trippelkanalsminne.

Trådløst nettverkskort: Viktig, gjerne med litt god rekkevidde da ruteren står to etasjer over rommet mitt.

Lydkort: Ikke så voldsomt viktig nå om dagen ut i fra hva jeg har forstått, men det kan vel alltids være nyttig hvis budsjettet tillater det.

Planen var å kjøpe en ferdigbygd maskin fra Komplett.no (jeg liker deres PC-bygger), og etter å ha lekt med litt med denne malen har jeg komt frem til følgende oppsett:

Kabinett: Cooler Master ATCS 840 Big Tower Sort

Strømforsyning: Corsair TX 650W

Hovedkort: ASUS P6TD Deluxe

Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

Vannkjølingssystem CPU: Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

Minne/RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

Skjermkort: XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0

Harddisk: WD Caviar® Black 1TB 3,5"

Optisk leser/brenner: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S DVDRW 24x, DL, RAM, SATA, Bulk, Black

Ekstra Lydkort: ASUS Xonar DX/XD, 7.1 channel EAX2.0, PCI-Express 1x,"low-profile"

Trådløst nettverk: D-Link Xtreme N PCI Express Desktop Adapter, PCIe, 802.11n (draft 2.0)

Dette gir en pris på kr 16 332. Kan noen se noen klare feil ved dette oppsettet? Er det noe jeg burde legge til eller trekke fra? Kom evt. med forslag til radikalt forskjellige oppsett, alt av feedback mottas med glede.

Endret av Labbetussen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Ultimate ville jeg ha skiftet ut med Windows Home dersom du ikke trenger ekstrafunksjonene.

Jeg ville sett om onboard lydkortet duger før jeg kjøpte noe nytt, sannsynligvis vil du ikke merke forskjell mellom onboard eller dedikert kort.

Minnet kan du også skifte ut med Crucial Ballistix, det er rimeligere og litt kjappere hvis jeg husker rett (cl8).

Legg til en SSD, f.eks Intel x25-m 80gb, denne får du råd til om du kjøper Windows Home og bruker onboard lyd.

Lenke til kommentar

Det høres smart ut, sjekket opp forskjellene mellom Ultimate og Home på Wikipedia og det ser ikke ut som jeg kommer til å savne ekstrafunksjonene. Sparte 775 der, nice.

Og dropper dedikert lydkort foreløpig, det burde vel ikke være så vanskelig å installere et selv hvis jeg skulle finne det nødvendig å kjøpe det senere. 699 spart.

Da er jeg nede på kr. 16 332 foreløpig, god plass til SSD i budsjettet da.

---

Tanken var å bruke Kompletts PC-bygger da jeg helst kjøper ferdigbygd, de eneste Crucial-brikkene i malen jeg brukte i OP er disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=408720, er de fortsatt bedre enn http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492643&CKS=PCW som jeg bruker nå?

---

Malen har kun Intel X25-M SSD 160GB (som blir litt heftig til kr. 3650), ellers bare merket Corsair. Er Corsair noe å satse på? Tenker i så fall på en av disse:

Corsair SSD Reactor Series 2,5" 60GB SATA2, 250MB/110MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket - kr 1495.00

Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB SATA2, read/write speed of up to 220MB/180MB sec, MLC, Gen 2 - kr 1499.00

Corsair SSD Nova Series 2,5" 64GB SATA2, 215MB/130MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket - kr 1550.00

Corsair SSD Extreme X64 2,5" 64GB SATA2, read/write speed of up to 220MB/135MB sec - kr 1850.00

Jeg vil kun trenge å ha OS pluss 2-3 spill installert på SSD-disken om gangen, så mer enn 64GB plass burde ikke være nødvendig.

Endret av Labbetussen
Lenke til kommentar

Er veldig enig med Pycnopodia. En Intel SSD kommer du ikke til å angre på og det er vel heller skjelden at man har bruk for mer en Windows Home.

Selv bruker jeg bare innebygd lydkort og det fungerer veldig bra. Er du ikke spess interessert klarer du deg lenge med det.

Men Intel x25-80GB vil hjelpe masse. :dribble:

Lenke til kommentar

Bestilte maskinen fra Komplett i dag morges og delene er frigjort til plukk nå, så det burde ikke ta altfor lenge før den blir sendt ut. Poster eventuelt noen bilder og tanker her senere.

Jeg byttet som nevnt fra Windows Ultimate til Home Premium og droppet dedikert lydkort, men hopper over SSD foreløpig. Det får heller bli et oppgraderingsprosjekt når jeg får tilbake penger på skatten i juni.

Prisen ble ganske nøyaktig 18 000 med frakt (valgte levering på døren).

Takker for tipsene!

Endret av Labbetussen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...