Gå til innhold

Fysikk "bug". Er det mulig eller ikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyngdepunket i hammeren ligger svært nært hodet på hammeren (skaftet veier svært lite i forhold til hodet) og som man ser henger hodet på hammeren godt inn under bordkanten. Vinkelen der bildet er tatt fra fører til at dette ikke er opplagt og derfor oppfatter hjernen bildet ufrivillig som en umulighet. Man må resonnere seg fram til svaret med andre ord.

Lenke til kommentar

I claim the contrary.

 

Har jeg ikke rett, bør jeg revurdere å gå opp til eksamen i Mekanikk 1.

 

Min tankegang:

All nedadgående kraft fra hammeren overføres til linjalen gjennom snoren.

Derfor er det revnende likegyldig hvor tyngdepunktet på hammeren er, siden kraftvektoren som går langs snoren befinner seg i snorens langsgående massesenter. Massesenteret til linjalen når den er knyttet sammen med hammeren vil derfor befinne seg omtrent der snoren er knyttet til linjalen.

 

Det ville vært noe helt annet om snoren var et stivt legeme.

 

 

EDIT: Nevermind. Er jo noe helt annet når skaftet på hammeren berører linjalen..

 

EDIT2: Jeg MÅTTE teste selv ^^ Ducttape <3

post-34860-1270670518,6738_thumb.jpg

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Giddet ikke stå lenge og finjustere, så jeg lempet på litt ekstra masse i enden.

 

Hammeren er en gammel sak ,og skaftet er nok litt for tungt til å få et ansvarlig massesentrum på det.

 

"The engineer way"

Og en annen vesentlig sak. Kniven du har brukt har mesteparten av vekten utenfor bordkanten og da må hammerhodet være tilsvarende tyngre eller lengre inn under bordkanten for å oppnå et "positivt resultat".
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...