Gå til innhold

Ny merkelig feil: Ikke bilde ved oppstart - før Windows er startet.


Anbefalte innlegg

Dette gjelder en Toshiba Satellite P100-208 som begynner å dra på åra (3+).

 

Har hatt noen merkelige feil på den før, men i det siste har den fungert helt supert. Men da jeg skulle restarte pcen etter en oppdatering, så jeg noe merkelig. Pcen starter opp, men det kommer ikke noe BIOS bilde.

Så stopper den opp, men det er fordi harddisken er kryptert, og så fort jeg skriver inn passordet, begynner harddisken å jobbe. Fortsatt ikke noe bilde, ikke før Windows pålogging skjermbildet dukker opp.

 

Jeg har prøvd å starte pcen og trykke F2 for å gå inn i BIOS, men får ikke opp noe bilde.

 

Hva kan ha skjedd? Og hvordan kan en pc plutselig miste bilde i BIOS / oppstart, men ha perfekt bilde så lenge den er i Windows?

 

Har også flashet BIOS (med WinPhlash)uten at dette hjalp.

 

Pcen funker som sagt 100% i Windows, men ikke noe bilde ellers. Nå er det jo ikke noe problem, men om jeg må formatere en dag, så blir det plutselig et problem.

 

Er det noen innstillinger etc jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle jo være rart at en Windows oppdatering kan fjerne BIOS bildet da....

Det kommer jo liksom opp FØR Windows starter.

 

I tillegg er hele disken kryptert, så før Windows i det hele tatt starter, så stopper pcen opp og ber om passord. Uten dette passordet, slår pcen seg av.

 

Dette bildet kommer jo heller ikke opp. Så at dette har noe med Windows å gjøre, tviler jeg på.

 

Oppdateringen var bare en oppdatering til MS virus program, så ingen Windows oppdatering på den måten.

 

Uansett, jeg snakker om bilde på skjermen FØR Windows starter, ikke etter, da fungerer alt 100%.

Lenke til kommentar

Klipper fra en annen side:

I'm glad this fix has worked for so many people. I've had to use this fix again since posting.

 

Just to be clear this is not a fix for screen problems, this is a fix for a problem that prevents the laptop from booting at all. The laptop would not even attempt a POST and so would not even get as far as trying to output anything to the display.

 

I'm no expert but just wanted to share a fix that worked for me. For me it was a problem with the laptop not coming out of hibernation properly and completely freezing, the only option was to power off. On reboot nothing would happen, the screen would not even be initialised so it is nothing to do with the screen.

 

I can only theorise what the problem may be. As the solution is to remove the power lead, remove the battery and hold down the power button it would seem to be an issue with the laptop retaining some residual charge which is preventing the laptop from booting. I've heard of other poeple who have managed to fix this by simply letting the battery run out and then leave it overnight, this will again dissipate any residual charge but is just a much slower way of doing it. Holding the power button down with no power sources attached will dissipate this charge and allow the laptop to boot when a power source is reattached.

 

Unfortunately if the laptop boots and the screen is blank then it is a different issue, if the image on the screen is faint it is most likely a problem with the backlight and in these instances this fix will not work. Before posting this I thought this was an isolated incident but there have been so many replies it would appear to be a more common issue than I thought and works on many different models, not just the DV6599 that I've tried it on.

 

Thanks for all the postitive comments and I'm glad this has saved so many people a lot of money in unecessary repairs!

 

Les igjennom denne om ting fremdeles ikke virker

link

 

btw denne fiksen virket ikke for min 4,5 år gamle kn1 men kanskje den hjelper deg

Endret av Decaux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...