Gå til innhold

Spørmål ang. Zeiss Ikon Ikoflex

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg arvet nevnte kamera etter min morfar, sammen med noen andre kameraer. Det jeg lurer på om nevnte kamera har noe særlig verdi? Bruks- som kroneverdi. Kameraet er kjøpt nytt på begynnelsen på 50-tallet etter det jeg har fått vite.

Det er svært lite bruksmerker som jeg kan se.

Jeg mener å ha fått med meg at dette kameraet tar 120-film, så den skal kunne brukes.

Edit: Det dreier seg om en IC modell.

Endret av grizley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne artikkelen fra 2005 nevnes pris fra 60-150 US$ - en kjapp kikk på eBay gjør at jeg vil tro du kan få mer i dag (det er jo ikke et kjempestort marked, så det å treffe på den rette kjøperen er vel avgjørende) - tipper verdien sannsynligvis er mellom 600 og 1800 kroner. For å oppnå høy pris bør selvsagt alt funke (inklusiv lysmåleren) og se bra ut.

Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd det wink.gif - kanskje liker du det godt? Uansett ville du fått sjekket om alt funket.

Nederst på denne siden finner du link til en zip-fil med foto av engelsk manual for Ikoflexen. Når du trykker på linken, får du spørsmål om brukernavn og passord - de står oppgitt øverst på siden (det er vel for å unngå hotlinking, antar jeg).

Lenke til kommentar

Takk for svar a_aa :) Jeg heller mot å beholde den selv :) Er tross alt arvet, og den har en god del affeksjonsverdi for både meg selv og spesielt min mor som husker godt at den ble brukt :)

Og siden den tar 120-film, blir valget lett. Det er også spesielt moro å ha et så gammelt kamera som fungerer mekanisk. Men er ikke sikker på om den er lystett...Den er ikke brukt etter 1983.

Men jeg skjønner meg ikke på lysmåleren, så jeg kjøper en ekstern (eller hva jeg nå skal kalle det), i og med jeg går med planer om å kjøpe Hasselblad utstyr etterhvert. Og Hasselblad av eldre type har ikke lysmåler så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...