wacz Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Hei. Jeg har en gammel Compaq nx 8220 fra 2005. For en tid tilbake låste den seg, og viste bare bluescreen da jeg skrudde den på. I dag fant jeg fram operativsystem-cden og reinstallerte Windows XP. Det gikk greit. Men da jeg skulle i gang med å oppgradere fra SP2 til SP3, fikk jeg bluescreen igjen. Etter dumping av fysisk minne (hva nå enn det betyr) startet laptopen på nytt igjen. Da fungerte den helt fint. Jeg brukte sikkert 3 timer på laste ned hundreis av oppdateringer fra microsoft update (helt til det ikke var flere oppdateringer igjen), og lastet ned noen programmer som trengs (adobe reader, flash player, itunes, skype, messenger osv...) Da den bærbare hadde restartet etter den siste oppdateringen, levde den 30 sekunder på skrivebordet før bluescreen kom opp igjen. Feilmeldingen på bluescreen ser er slik: Kernel_Data_Inpage_Error. Jeg prøvde igjen etter nok et minnedump, men neida. Nå kom det andre problemer. Først ble skjermen svart og "1781-Disk 1 failure" og "press F10 for ROM-setup" vises. Trykker jeg på F10 står det "entering setup" i det uendelige. Det andre problemet er at når dette med disk failure ikke kommer opp, kommer det et blått felt med "Drivelock Multibay Password". Noen ganger når jeg trykker enter, kommer det fram OK, før jeg blir sendt til disk failure-siden. Andre ganger sier laptopen at passordet er feil, og når det har skjedd tre ganger, står det at jeg har prøvd feil for mange ganger, og så bli skjermen svart i det uendelige. Jeg har noen ganger vært så heldig at jeg har kommet meg igjennom disse to "fellene", men da kommer bluescreen umiddelbart opp igjen. Er det noen som vet grunnen(e) til dette? Jeg har selvfølgelig googlet alt på forhånd, og skjønner at det er noe driverfeil, men jeg ble ikke mye klokere av det jeg fant. Hva betyr disk failure, og er det noen som vet det "magiske" drivelock mutlibay passordet? Takk for svar! Endret 6. april 2010 av wacz Lenke til kommentar
wacz Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Jeg kommer til å irritere meg vilt om jeg finner ut at jeg har kastet bort timevis på en PC som det skal vise seg ikke fungerer... Endret 6. april 2010 av wacz Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Disk failure betyr vanligvis akkurat det. Last ned ett disksjekk program fra Seagate eller WD. Helst ett som kan kjøres fra CD. Lag en oppstartdisk og kjør en disktest derfra. Alternativt kan du laste ned Ubuntu, brenn det ut på cd og boot Ubuntu fra cd. Linux er mye bedre til å melde diskfeil enn windows. Lenke til kommentar
wacz Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Hei. Takk for ditt raske svar og beklager for mitt trege svar. Da jeg for noen dager siden brente cd-en begynte pc-en plutselig å funke igjen, og da kom det opp på skjermen hva som var grunnen til feilen på disken. Feilen var imidlertid som en kode med en masse tall og bokstaver. Men til min lettelse tilbød pc-en seg å fikse opp i feilen for meg. Dette tok minst en halvtime. Men etter det har den funket perfekt. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg anbefaler deg å ta backup av filer du ikke vil miste så fort som mulig. Det er godt mulig den tar kvelden igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå