Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen her som har SKIKKELIG peil på 12 volts system? Gjelder kobling av ekstralys m/bi-xenon


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Må først legge til at jeg har søkt, søkt, og søkt litt til men ikke blitt klok.....

 

Dette gjelder alså en 2005 Suzuki Grand Vitara XL7 og noen tusenmetere jeg har montert på.

 

Jeg har koblet min del når det kommer til 12 volt, både stereo og ekstralys samt hengerfester uten særlige problemer, før nå....

 

Jeg får pokker ikke til å hente styrestrøm til ekstralys-releet sånn at det fungerer samtidig med de "orginale" langlysa på bilen.

 

Har ettermontert bi-xenon på bilen H4. Når jeg måler spenning på H4 kontakten er det spenning på alle 3 pinner. Når jeg setter på langlysa forsvinner spenning fra en pinne og jeg fatter å bekriper ikke hvordan og ikke minst hvor jeg skal få henta styrestrøm til nr. 86 på releet??

 

Har fått med meg såpass at det er noe form for vekslende jording eller hva det kalles på disse bilene, noe som det ikke er på blant annet tyske biler som jeg har vært vant med fra før.....

 

 

Hjelp anyone?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at den har positiv jord på pærene, dvs. at fellespinna på pæra er koblet til +-polen på batteriet konstant, og veksler -12V på de andre pinnene. Det betyr at ekstralyskoblingen skal du legge slik at du tar +12V fra batteriet eller annen kilde og kobler det inn på styringen på relèet istedet for å jorde det.

 

Jeg anbefaler forresten at du setter inn vanlige H4-pærer på begge pluggene mens du tester, så er du sikker på at det ikke er xenon-opplegget som kødder til.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Mistenker at xenontilkoblinga driver å kødder litt med meg ja.... når jeg har H4 pluggen som den er orginalt, da er det spenning på 1 kontakt, mens de 2 andre er det ikke noe på. Når jeg smetter i xenonpluggen i bilens orginalkontakt får jeg plutselig spenning på alle 3 pluggene?!

 

Det er det som gjør dette litt mer komplisert enn hva jeg hadde trodd.....

Lenke til kommentar

Prøv med H4-pærer i begge kontaktene, så kobler du opp ekstralyskoblingen. Dersom den fungerer da, og ikke etter at xenonkoblingen er koblet til må du nok sette en resistor over styringen på relèet for å dra spenningen ned når det ikke er belastning på fjernlyskoblingen. En resistor av den typen som brukes når LED-lamper ettermonteres på blinklys kan sansynligvis benyttes isåfall.

Lenke til kommentar

Det er en slik da: http://www.v-leds.com/BlinkerWarning-Fix/Turn-Signal-Fix/6-OHM-50W-2-BULB-LED-p4783296.html

 

Prøv å montere det i vertfall før du konkluderer med at du trenger en. Merk at en slik resistor vil ligge og generere ca. 30W, som betyr at den må monteres slik at den kan slippe fra seg varmen uten at det gjør noe skade. Sansynligvis ikke nødvendig med så lite som 6ohm. Kan sikkert gå opp til 20 eller 30ohm, som da betyr mindre varme.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

hei jeg har samme problemet med en 06 mod xL7 , har prøvd det samme som funket for han med xenon 1000 meterne men jeg har bare vanelige lykter ikke xenon. jeg har prøvd det meste nå , enten har jeg konstant lys om bilen er stoppet å bryter er skrudd helt av eller så har jeg ikke noe i det heletatt. kopler jeg som han sa med strøm fra batteriet kutter ut jording å henter strøm fra en stikker så funker det i releet men kommer ikke lys til ekstralyset .....

 

Noen tips

Lenke til kommentar

Suzuki har gjordingstyrte hovedlys.... d står alltid 12v på lampa.... d er gjordinga som flytter på seg får å gi lys..... altså må du finne den som har gjordin ( - ) når fjernlysa er på... denne må du koble til relee ditt... og den andre koblinga på relee må ha + Fårstår du??? Blir litt motsatt av vanlig...

 

Legger til noge fra tidligere...

 

Kopi av melding:

 

Prøvde å finne dette emnet som var oppe for lenge siden, men det er visst for gammelt til at jeg finner det i rekkene av emner. hadde også et skjema jeg la inn om hvordan jeg koplet mine, men det finner jeg ikke. SÅ nå har jeg prøvd å rekonstruere, men vær snill å vente med å montere inntil noen har bekreftet hukommelsen min (eller protesterer vilt...)

 

Releet har som tidligere nevnt 4 kontakter, merket med hvert sitt nummer, normalt har de følgende kopling i følge monteringsanvisningene som finnes til vanlige, kjedelige biler:

 

85 - jord

87 - ledninger til plusspolen på pæren til hver av ekstralysene

86 styrestrøm, koples med en "strømtyv" til den ledningen på det ene hovedlyset som gir strøm når fjernlyset er på.

30 - koples til pluss-polen på batteriet via en sikring (15A?)

 

MEN som andre også har nevnt (og jeg smertelig erfart), kopler du dette slik på suzukiene vil du oppleve at det er søkk mørkt, helt til du i forbannelse slår av fjernlyset... Da blir det lys... Gjett om jeg bannet og skjønte lite da DET skjedde!

 

Grunnen er at suzukiene er motsatte med hensyn til hovedlysene. Det står spenning på alle tre kontaktene til lyspæren, men så lenge ingen av de har kontakt med jord vil de ikke bruke noe strøm heller, og dermed ikke lyse. Når du skrur på fjernlyset, vil denne kontakten få jord, og dermed tenne. Konsekvensen av dette er, at skal du få noe kontrollerbart lys kan du kople den ledningen som vanligvis skal til jord (stikk nr 85 på releet) sammen med ledningen som skal til pluss-polen (nr 30). Strømtyven til styrestrømmen (eller skal vi si styrejord...?) koples til den kontakten på hovedlyspæren som MISTER spenningen når du skrur fjernlysene på... Husker også da dette emnet var oppe for lenge siden, at det fantes en alternativ kopling (Yakuza sin?), men resultatet ble det samme.

 

Mener å huske at det ble sånn, ser som sagt gjerne at noen bekrefter eller avkrefter hukommelsen min før du skrur i vei. Her er det i "onkel tegner og forteller-versjon":

 

 

 

http://www.offroad.no/forum/lofiversion/index.php/t40528.html

Endret av teriksen
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

hadde samme problem med tusen metere og jordingen på grand vitara, leste innleggene her og da funka det gitt.

jeg har ett rele fra biltema som er dobbelt fungerende, styrestrømkablen til lampene ble koblet sammen med strømmen fra batteriet og jordingen til relet som signalstrøm. :):):):)

Endret av svein ingar larsen
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...