TheRealL Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Alright, da gjør jeg det imorgen Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Trenger litt hjelp. Driver på med et prosjekt der jeg skal montere LED under og under setene på eb bil. Da falt valget naturlighvis på Arduino. Det jeg da trenger hjelp til er hvordan transistor jeg trenger for å drive LED'ene. Ca 40-60 LED Volt: 3-4 volt ampere: 30-40 milliampere Jeg fikk litt info fra arduinoforumet. De sa jeg burde koble 3 og 3 LED i serie med en motstand. De kom med 2 forksjellige transistorer, den ene var en 2222 og den andre var en TO220 package FET. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Du kan jo se hvordan det (drive mange LEDs) er gjort med Peggy2, et prosjekt fra EMSL. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Du kan jo se hvordan det (drive mange LEDs) er gjort med Peggy2, et prosjekt fra EMSL. Men jeg skal ikke kontrollere hvert led for seg selv. Jeg vil at alle skal pulsere i samme takt. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Men jeg skal ikke kontrollere hvert led for seg selv. Jeg vil at alle skal pulsere i samme takt. Hmm, foreslo jeg at du skulle kopiere Peggy2? Jeg tenkte mer at du kunne se på det som et utgangspunkt, se hvor mange LED'er de har per transistor osv., hvilke komponenter de har brukt og så ut i fra det lage ditt eget design. Forresten, jeg ser at EMSL selger Diavolino, som er et Arduino-kompatibelt kit til en ganske lav pris. Kjekt for de som vil eksperimentere med Arduino. Endret 24. september 2010 av tingo Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Men jeg skal ikke kontrollere hvert led for seg selv. Jeg vil at alle skal pulsere i samme takt. Hmm, foreslo jeg at du skulle kopiere Peggy2? Jeg tenkte mer at du kunne se på det som et utgangspunkt, se hvor mange LED'er de har per transistor osv., hvilke komponenter de har brukt og så ut i fra det lage ditt eget design. Forresten, jeg ser at EMSL selger Diavolino, som er et Arduino-kompatibelt kit til en ganske lav pris. Kjekt for de som vil eksperimentere med Arduino. Fant noe The cathodes of the LEDs in each row are connected together and are controlled through a single NPN transistor driven by the microcontroller Det jeg lurer på er hvordan transistor jeg trenger for å kontrollere alle LED'ene(ca 40-50stk) med 1 PWM kanal på Arduinoen. Det jeg tenker jeg må gjøre for å opnå det er å koble Arduinoen til en transistor som da igjen styrer transistorene som driver lysene. Edit: Vil noen av disse fra radioshack funke ? Endret 25. september 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
tingo Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Vel, transistoren må jo da være i stand til å tåle den totale strømmen fra alle LED'ene (40 eller 50 stk) siden disse er parallellkoblet. Du får se hva som blir billigst; en stor transistor for alle LED'ene, eller å gruppere LEDene slik at en transistor driver feks. 10 stk LED. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Vel, transistoren må jo da være i stand til å tåle den totale strømmen fra alle LED'ene (40 eller 50 stk) siden disse er parallellkoblet. Du får se hva som blir billigst; en stor transistor for alle LED'ene, eller å gruppere LEDene slik at en transistor driver feks. 10 stk LED. Mitt mål er å drive alle LED'ene på en PWM kanal. Så da er det vel to valg. 1. Å bruker en transistor som styrer de andre transistorene som igjen styrer LED'ene 2. Finne en transistor som takler alle LED'ene. Problemet er at jeg ikke har peiling på hva som funker, og hva som ikke funker. Jeg har ikke den fjerneste anelse hvilken trasistor jeg trenger. Jeg spurte på Arduino forumet, og der fikk jeg 2 forskjellige typer. En som heter 2222 og en som heter TO220 package FET. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Er det noen spesielt grunn til at ingen klarer å svare på hvilken transistor jeg trenger. Trenger folk mere info ? Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) hvis du bestemmer deg for et oppsett så blir det enklere for oss å anbefale noe.. en 2n2222 tåler ca 800mA, så da kan du i teorien kjøre 40 leds i serie ja.. men vi vet ikke hvor mange leds du har på hver plass, og hvordan du vil koble de... hvis (bare gjetting her ) du har 12v tilgjengelig og kjører 10 grupper à 4 leds i serie med en motstand, så får du 40 leds. da trenger du kun en 2n2222. Endret 25. september 2010 av aop9020 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) hvis du bestemmer deg for et oppsett så blir det enklere for oss å anbefale noe.. en 2n2222 tåler ca 800mA, så da kan du i teorien kjøre 40 leds i serie ja.. men vi vet ikke hvor mange leds du har på hver plass, og hvordan du vil koble de... hvis (bare gjetting her ) du har 12v tilgjengelig og kjører 10 grupper à 4 leds i serie med en motstand, så får du 40 leds. da trenger du kun en 2n2222. Da skal du få litt info Dette skal i en bil, så 12volt er fritt tilgjengelig. Antall LED er minket litt da jeg forandret på planene litt. Antall LED vil da være rundt 30 stk @ 20-30 mAh. Kommer til å kjøpe inn et par transistorer så jeg har muligheten til å putte flere LED i etterhvert om ønskelig. Er det en mulighet å bruke en 2N2222 til å styre en 2N2222 ? Hvis det var dårlig forklart så vil jeg koble det slik: Arduino --> 2N2222 --> Flere 2N222 --> LED På den måten så slipper jeg å bruke mere en en pwn output, og jeg kan styre en bortimot uendelig last med bare den kanalen. Endret 25. september 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 det går bare fint... Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 det går bare fint... Ok, takk skal du ha. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Noen som vet noe om de nye lanseringene til Arduino? Ser på siden dems at de skal lansere ny og forbedret hw i dag, samt at de kommer med en oppgradert IDE versjon(0020). Eg tar til takke med vage rykter Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Skulle dem ikke konsentrere seg om versjon 1.0?. Endret 26. september 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Fant følgende link i dag(tydeligvis vært publisert et par dager): http://arduino.cc/blog/2010/09/24/dinner-is-ready/ Nyhetene: Arduino UnoThis board will replace the Duemilanove. We decided to be nice to the non-italians and use a name that was simpler to pronounce and write. Uno means one in italian and this board for us is the basic building block of the Arduino product line. We replaced the aging FTDI chipset with a custom made usb-serial converter built with an Atmel ATmega8U2 this provides lower latency and doesn’t require to install any drivers on mac and linux (on windows all you need is a simple .inf file) more advanced users will be able to reprogram the USB chip to make the board show up as a variety of USB devices (Keyboards, Mice, Joysticks, MIDI etc). Arduino Mega 2560 An upgrade for the Arduino Mega which will sport the new Atmel USB chip plus an ATMega2560 processor with twice as much flash memory. We’ve been able to obtain some significant savings due improvements in the production process and better pricing from suppliers that we are happy to pass on to customers. This board will have the same graphic design as the UNO. At the moment, due to limitations in the GCC compiler only 128k of flash are immediately useable but we’re very close to unlocking the whole memory space. Arduino Ethernet An Arduino Board with integrated Ethernet interface and micro-sd connector has been in the works for a while. We have incorporated some of the feedback we got from the last ethernet shield and have created a new bootloader that lets you upload code to the board via TFTP and discover them on the network via a broadcast protocol. This board can be powered over the ethernet cable through an optional PoE power supply module that’s standards compliant. We’ll demo the board at Maker Faire and it will be available later in the autumn. Masse spennende Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Så nå er det like greit å vente på Arduino Uno, som å skaffe en Arduino Duemilanove? Er det noen spesielle ulemper med Uno sammenlignet med Duemilanove, eller vil de være nokså like i bruk? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Loddet sammen en boarduino i dag fra Adafruit og må nesten bare si at den er helt genial. ikke noe mer kaos med lange ledninger og et løst arduino slengendes ved siden av "fomlebrettet". Og man får med noen extra headers også i tilfelle man lodder dem litt feil (slik som jeg gjorde (slik går det når man ikke vil se på instruksjonene først, jeg loddet noen av dem med lange enden feil vei og de var et helvete og få ut igjenn)). Husk også å sette på strømmvelgings lasken... Så er det bare å programmere og teste ut kretsen din på koblingsbrettet også ta ut ATmega328 chippen også sette den inn i det ferdig lodda proskjektet med en 16Mhz resonator og en 5V spenningsregulator. (man må selvfølgelig sørge for å ha kjøpt inn en del ATmega328 med arduino bootloader så man ikke går tomm). Eneste ulempen er at det ikke er noen BoArduino Mega for dem som måtte ønske litt mer kraft og I/O'er, men det er vel alltids mulig med MUX. Og jeg liker egenklig heller ikke resistorer ståendes på høykant ut av kretskort, men det er vel for å få det minst mulig. Anngående nye Arduino Uno så selger de allerede dette på sparkfun, men personelig ser jeg egenklig ikke den helt store forbedringen fra Duemilanove. Ser ihvertfall ikke noe grunn til å bytte ut Duemilanove med Uno hvis man allerede har Duemilanove, men skal man kjøpe nytt er det jo klart at det bare er å slå til på Uno. Endret 26. september 2010 av flesvik Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 At det er mulig å bruke alle digital-IO pinnene på en Arduino som serieport høres ganske kult ut: http://arduiniana.org/libraries/newsoftserial/ Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Noen her som har prøvd å lage quadcopter (se f.eks. ArduCopter) eller noe lignende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå