code Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Raskt spørsmål, finnes det noen butikk kjede som selger deler som kan brukes til arduino. Trenger noen servoer, ultrasoic og andre duppe ditter, og ønsker egentlig ikke å bestille over nett.Elfa elektronikk. Regner med at de fremdeles har utsalg i Oslo hvis du bor i nærheten der. Ellers så er det jo veldig greit å kjøpe på nett da. Bor så langt unna at jeg ikke drar ditt. Får vel bestille på nett, bare det at jeg ikke helt enda vet akkurat hva jeg trenger, eller hva det jeg trenger heter, så kan være greit med en butikk som har litt av hvert. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 (endret) Raskt spørsmål, finnes det noen butikk kjede som selger deler som kan brukes til arduino. Trenger noen servoer, ultrasoic og andre duppe ditter, og ønsker egentlig ikke å bestille over nett.Elfa elektronikk. Regner med at de fremdeles har utsalg i Oslo hvis du bor i nærheten der. Ellers så er det jo veldig greit å kjøpe på nett da. Bor så langt unna at jeg ikke drar ditt.Får vel bestille på nett, bare det at jeg ikke helt enda vet akkurat hva jeg trenger, eller hva det jeg trenger heter, så kan være greit med en butikk som har litt av hvert. Både https://www.sparkfun.com og http://www.adafruit.com/ har vel en del starter kit med div forskjellige sensorer LED's , potmetere, resistorer og brytere som er greit å starte med. Adafruit kits Sparkfun kits Også har de jo også en del shields til arduino da, men jeg er ikke noe fan av shields. Det er mye bedre og man lærer mer med å kjøpe et breadboard og sensorer, ol. istedenfor shields etter min mening. Og vanlige sensorer man kan bruke er jo: Ultralyd distanse sensor, IMU (gyro, magnetometer og aksellerometer for retningsbestemmelse og orientering), resistiv kraft sensor, fotosensitiv resistor eller fototransistor for måling av lys, GPS modul, ol. Sparkfun og spesiellt adafruit har masse gode tutorials, og de har arduino eksempler og eksempelkode til nesten alle sensorer og moduler de har. Og elfa elektronikk er jo Norsk og har som sagt noe, men ikke på langt nær samme utvalg som sparkfun eller adafruit Endret 18. juni 2015 av flesvik Lenke til kommentar
code Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 snipsnipsnip Både https://www.sparkfun.com og http://www.adafruit.com/ har vel en del starter kit med div forskjellige sensorer LED's , potmetere, resistorer og brytere som er greit å starte med. Adafruit kits Sparkfun kits Også har de jo også en del shields til arduino da, men jeg er ikke noe fan av shields. Det er mye bedre og man lærer mer med å kjøpe et breadboard og sensorer, ol. istedenfor shields etter min mening. Og vanlige sensorer man kan bruke er jo: Ultralyd distanse sensor, IMU (gyro, magnetometer og aksellerometer for retningsbestemmelse og orientering), resistiv kraft sensor, fotosensitiv resistor eller fototransistor for måling av lys, GPS modul, ol. Sparkfun og spesiellt adafruit har masse gode tutorials, og de har arduino eksempler og eksempelkode til nesten alle sensorer og moduler de har. Og elfa elektronikk er jo Norsk og har som sagt noe, men ikke på langt nær samme utvalg som sparkfun eller adafruit Takk for svar, har brukt Arduino tidligere i et av emnene på universitet. Så jeg skrev noe tullete, men mente heller at jeg var usikker på akkurat hva jeg trente, da jeg er litt usikker på akkurat hva jeg ønsker å lage. Er alltid like tråkig å finne ut at jeg mangler noe, for så å bestille det fra nettet med flere dager frakt. Da det er greit å ha en butikk man kan scout'e rundt i. Hva er forresten prisen på en UNO nå fortiden? Syntes prisforskjellen hos butikkene kan være ekstrem, spesielt hvis man titter på eBay, mulig det er noe fake greier der da de fort er 200kr billigere. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 (endret) Hva er forresten prisen på en UNO nå fortiden? Syntes prisforskjellen hos butikkene kan være ekstrem, spesielt hvis man titter på eBay, mulig det er noe fake greier der da de fort er 200kr billigere. Du kan nok gå ut fra at alle fra kina eller som er veldig billige på ebay er fake ja. Men "fake" betyr jo ikke nødvendigvis at de ikke fungerer. Selv så bruker jeg kun Teensy 3,1, da den er mye kraftigere/raskere og har mer minne, er mer breadboard vennlig og fungerer fremdeles med arduino IDE'en. Også er den ikke dyrere enn en orginal ekte arduino. Også har den en del ekstra funksjoner i tillegg til alle arduino funksjonene. Også har den jo tilogmed støtte for kapasitiv touch direkte på inngangene på brikken. https://www.sparkfun.com/products/12646 https://www.pjrc.com/teensy/ Endret 18. juni 2015 av flesvik Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Arduino fra Ebay er nesten garantert fake. De fungerer storsett, men byggekvaliteten kan være noe dårlig. Fikk en fra ebay som var rustet, men den funket. Men holder meg stortsett til ekte Arduino. Litt for byggekvaliteten sin del, og litt for å støtte Arduino. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Har kjøpt noen "Arduinoer" på ebay, og alle har fungert helt fint. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 og hvis du ikke får en som ikke funker eller er noe galt med noe så er de fleste veldig nøye på å ikke ha noe negativt så tar ikke lang tid før de sender ny/betaler tilbake Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Hei Har koblet opp et rele( tror merket/typen er songle) til et Arduino Uno kort. Ledning fra 5v til "+", fra GND til "-" og fra Pin7 til "S". Har koblet opp en annen krets i andre enden av releet og lastet inn et program som sender High/Low til Pin7 med to sekunders mellomrom. Alt fungerer helt som forventet når Arduinoen er koblet til via USB og får strøm derfra. Dersom jeg kobler av USB og på et vanlig 9V batteri, så slutter releet å virke. Det er en led på Arduinoen som lyser, så jeg vet at batteriet leverer strøm til kortet. Noen som har vært borti dette, eller har noen tips? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Elfa elektronikk. Regner med at de fremdeles har utsalg i Oslo hvis du bor i nærheten der. ELFA stengte butikken i Oslo for et par år isden dessverre. :-( Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 I Oslo fører vel Digital Impuls Arduino-stuff. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Hei Har koblet opp et rele( tror merket/typen er songle) til et Arduino Uno kort. Ledning fra 5v til "+", fra GND til "-" og fra Pin7 til "S". Har koblet opp en annen krets i andre enden av releet og lastet inn et program som sender High/Low til Pin7 med to sekunders mellomrom. Alt fungerer helt som forventet når Arduinoen er koblet til via USB og får strøm derfra. Dersom jeg kobler av USB og på et vanlig 9V batteri, så slutter releet å virke. Det er en led på Arduinoen som lyser, så jeg vet at batteriet leverer strøm til kortet. Noen som har vært borti dette, eller har noen tips? Releet kan ikke kobles rett til Arduino uten en driverkrets.Pin 7 er en digital utgang som med status "High" normalt vil levere ut bare 5 Volt og maks 40mA. Om du kobler en transistor til denne utgangen (til basis via en 33 Ohms resistor) og henger releet mellom +9V og kollektor på transistoren så vil du kunne drive det. Emitter på transistoren kobler du ned til jord (GND). Om du powrer ditt Arduino-kort fra PC'en via USB-porten eller fra 9V batteriet via Vinn porten spiller ingen rolle. Dersom relespolen mangler sperrediode så kan det være kjekt om du kobler inn en slik (for å beskytte transistoren mot motspenninger vet utslag). Det fungerer dog mest sansynlig uten også. Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Hei Jeg tenker litt på å prøve meg på "robotprogrammering" og kom over Arduino. Når jeg tenker på robot, så er tankene på ett kretskort med fire hjul på som jeg kan programmere til å kjøre i forskjellige retninger. Er dette noe som kan gjøres i Arduino? Er det en samlepakke med forskjellige deler, mens spesielt har de ønskene jeg kommer med, men hvor jeg også har mulighet til å kunne bygge på kortet jeg eventuelt kjøper? Jeg vil ikke låse meg til én modell? Når jeg søker på google om dette så finner jeg Arduino Shield, den har hjul, så der har jeg jo på en måte besvart det første spørsmålet mitt, men på andre nybegynnersett igjen så finner jeg flere forskjellige lys som jeg kan få til å slå av av/på med programmering. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Ja, det er noe som kan fikses med Arduino. Sparkfun har et par kit for det https://www.sparkfun.com/categories/31 Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) #include <SoftwareSerial.h> #include <LiquidCrystal.h> #include <TinyGPS.h> TinyGPS gps; SoftwareSerial ss(7, 6); LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2); static void smartdelay(unsigned long ms); static void print_float(float val, float invalid, int len, int prec); void setup() { Serial.begin(115200); ss.begin(9600); lcd.begin(16, 2); } void loop() { float flat, flon; gps.f_get_position(&flat, &flon); print_float(flat, TinyGPS::GPS_INVALID_F_ANGLE, 10, 6); print_float(flon, TinyGPS::GPS_INVALID_F_ANGLE, 11, 6); Serial.println(); smartdelay(1000); lcd.setCursor(0, 0); } static void smartdelay(unsigned long ms) { unsigned long start = millis(); do { while (ss.available()) gps.encode(ss.read()); } while (millis() - start < ms); } static void print_float(float val, float invalid, int len, int prec) { { lcd.print(val, prec); lcd.setCursor(0, 1); } smartdelay(0); } har modifiert litt en kode som printer GPS koordinatorer til LCD skjermen. men stusser litt i hvor og hvordan eg kan bruke desse koordinatene til noe annet enn å bare lese de av på LCD panelet. tenker noe i den dur at hvis f.eks lengdegrad og breddegrad er over eller under en gitt verdi, vil f.eks en LED pære slås på. noen som kan hjelpe meg med det? =) Endret 8. oktober 2015 av VegardStr Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Hei. Jeg driver å trimmer el-sykkelen min og kan trenge litt programmeringshjelp for å lure produsentens fartssperre (mutorhjelpen kuttes med 25km/t). Jeg blir å montere en ekstra reed "speedsensor" til hjulet og kjører triggepulsene fra denne sensoren inn på en Arduino. Så henger jeg en elektromagnet på utgangen fra Arduinoen og lar denne magneten lure sykkelens originale "speedsensor". Planen er at når Arduinoen mottar en triggepuls, så skal den også gi ut en triggepuls (på 1ms). Men når frekvensen overstiger 2,92Hz, så skal Arduinoen gi ut en fast frekvens på 2,92Hz (HØG i 1ms og LAV i 342ms). Jeg vil således lure sykkelen til å tru at farten er på bare 23km/t mens den i virkeligheten kan være opp mot 35-40km/t. Hensikten er altså å unngå at fartsperren kutter motorhjelpen. Er det noen her på forumet som klarer (og som gidder) å skrive et program som gjør dette? Min ekstra speedsensor er egentlig en reedsensor. Jeg har festet en magnet på hjulet som trigger denne. Magneten som trigget den originale speedsensoren har jeg fjernet. Endret 15. oktober 2015 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 Er det ikke lettere å bare fjerne selve speed sensoren til sykkelen? Eller gpr ikke det? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 (endret) Nei det går ikke. Om speedometeret viser null så kutter motoren. Har forsket litt mer i dag. Om jeg mater elektromagneten min med HØG i 1ms og LAV i 342ms eller HØG i 320ms og lav i 23ms så blir resultatet eksakt det samme; sykkelen lures til å tru at farten er 23km/t. Det er den samlede lengde på hele pulsen som styrer hva speedometeret viser, ikke bredden på de positive og negative pulsene. Mye mulig at sykkelens programvare bare trigges av de positive flankene. Ser at en viktig del av problemstillingen blir å klare å detektere om pulstakten er over eller under 2,9Hz. Er dette noe Arduino kan klare eller bør jeg gå veien om en frekvens/spenning omformer slik at Arduino får et spenningsnivå som kan brukes for å sette terskelverdien? Er veldig fornøyd med hvordan sykkelen oppfører seg helt til jeg overstiger 25km/t, så jeg vil gjerne mate inn original pulstakt på hastigheter under terskelverdien. Er det ingen Arduinoeksperter i denne linken som gidder å ta utfordringa? Endret 16. oktober 2015 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Oppfører sykkelen seg forskjellig på de forskjellige frekvensene fra 0 til 2.9Hz? Lettest ville bare vært å mate en konstant frekvens på 2.9Hz uavhengig av rullehastighet. Ja, arduino kan telle pulser, finnes vel et bibliotek for "frequency counter". Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Ja, det er nok litt intelligens innebygget i systemet. Jeg koblet magneten til trøa og fikk da ut ca 1/3 F, men sykkelen ble ganske koko. Trur litt av årsakene til dette et at rotasjonsfrekvensen til trøa ble for lav, i tillegg er denne frekvensen veldig avhengig av hvilket gir jeg har satt sykkelen i (jeg har 9 gir). Resultatet ble at jeg ikke fikk motorhjelp når jeg trengte det. Skal se om jeg finner ut noe mer om "frequency counter". Har også sett et sketch hvor arduino ble blukt for å måle farten på en luftgeværkule, så det er nok mulig. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Har testet de tre første sketchene i denne linken http://forum.arduino.cc/index.php/topic,80239.msg606000.html#msg606000 og alle ni sketchene i denne linken: http://forum.arduino.cc/index.php/topic,80239.msg606000.html#msg606000 Får opp forskjellige omipleringsfeilmeldinger på dem alle sammen. Det var merkelige greier :-( (andre sketch jeg har liggende kompilerer fint til samme UNO). Endret 17. oktober 2015 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå