andershf Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Er det noen som har en "ferdigtygget" webserver-pakke? Jeg skal kun styre 4 releer fra en enkel nettside. Ikke min kode, men en jeg har brukt et par ganger. Funker greit til relèstyring //zoomkat 12-8-11 //simple button GET with iframe code //for use with IDE 1.0 //open serial monitor to see what the arduino receives //use the \ slash to escape the " in the html //address will look like http://192.168.1.102:84 when submited //for use with W5100 based ethernet shields #include <SPI.h> #include <Ethernet.h> byte mac[] = { 0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xFE, 0xED }; //physical mac address byte ip[] = { 192, 168, 1, 102 }; // ip in lan byte gateway[] = { 192, 168, 1, 1 }; // internet access via router byte subnet[] = { 255, 255, 255, 0 }; //subnet mask EthernetServer server(84); //server port String readString; ////////////////////// void setup(){ pinMode(4, OUTPUT); //pin selected to control //start Ethernet Ethernet.begin(mac, ip, gateway, subnet); server.begin(); //enable serial data print Serial.begin(9600); Serial.println("server LED test 1.0"); // so I can keep track of what is loaded } void loop(){ // Create a client connection EthernetClient client = server.available(); if (client) { while (client.connected()) { if (client.available()) { char c = client.read(); //read char by char HTTP request if (readString.length() < 100) { //store characters to string readString += c; //Serial.print(c); } //if HTTP request has ended if (c == '\n') { /////////////// Serial.println(readString); //print to serial monitor for debuging //now output HTML data header if(readString.indexOf('?') >=0) { //don't send new page client.println("HTTP/1.1 204 Zoomkat"); client.println(); client.println(); } else { client.println("HTTP/1.1 200 OK"); //send new page client.println("Content-Type: text/html"); client.println(); client.println("<HTML>"); client.println("<HEAD>"); client.println("<TITLE>Arduino GET test page</TITLE>"); client.println("</HEAD>"); client.println("<BODY>"); client.println("<H1>Zoomkat's simple Arduino button</H1>"); client.println("<a href=\"/?on\" target=\"inlineframe\">ON</a>"); client.println("<a href=\"/?off\" target=\"inlineframe\">OFF</a>"); //client.println("<IFRAME name=inlineframe src=\"res://D:/WINDOWS/dnserror.htm\" width=1 height=1\">"); client.println("<IFRAME name=inlineframe style=\"display:none\" >"); client.println("</IFRAME>"); client.println("</BODY>"); client.println("</HTML>"); } delay(1); //stopping client client.stop(); ///////////////////// control arduino pin if(readString.indexOf("on") >0)//checks for on { digitalWrite(4, HIGH); // set pin 4 high Serial.println("Led On"); } if(readString.indexOf("off") >0)//checks for off { digitalWrite(4, LOW); // set pin 4 low Serial.println("Led Off"); } //clearing string for next read readString=""; } } } } } Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Ser veldig bra ut, takk! Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 (endret) Det vil nok fungere, men det er ikke oppgitt kapasitet på det, hvor mye strøm det kan levere og så er det en brunstensbatteri i tillegg. Dette da? (mulig 6V er litt i minste laget for Arduino?). Ganske stort batteri, så det blir sikkert å holde ganske lenge :-) http://www.clasohlson.com/no/Hi-Watt-batterier/36-1827 Kapasiteten står jo med store boksaver "HI-Watt" og "LONG LIFE" :-) Endret 17. oktober 2014 av 77679857 Lenke til kommentar
andershf Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Anbefalt spenning er 5-12V så det går nok fint Er 5V regulator på kortet. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 (endret) Anbefalt spenning er faktisk 7-12volt og limits er 6-20volt. Dette er stortsett standarden på alle offisielle Arduinoer bortsett fra et par modeller. Dette er på grunn av tap i strømregulatoren. Endret 17. oktober 2014 av Mr. A Lenke til kommentar
andershf Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Ups, my bad Et alternativ er DC-DC booster, men du får litt tap i den også Lenke til kommentar
tingo Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Kapasitet i batterisammenheng er amperetimer (Ah, eventuelt mAh). Alt annet er bare reklame. Men dette vet du sikkert. :-) Lenke til kommentar
andershf Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Ser veldig bra ut, takk! Må forresten nevne at jeg har hatt litt problemer med den koden i senere tid. Testet dette eksemplet nå og fikk skrudd LEDen på men når jeg skal skru den av blinker den av et lite øyeblikk og skrur seg på igjen. Fjernet target=\"inlineframe\" fra linken i koden og det ser ut til å fungere Før: client.println("<a href=\"/?on\" target=\"inlineframe\">ON</a>"); client.println("<a href=\"/?off\" target=\"inlineframe\">OFF</a>"); Etter: client.println("<a href=\"/?on\">ON</a>"); client.println("<a href=\"/?off\">OFF</a>"); Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Ser veldig bra ut, takk! Må forresten nevne at jeg har hatt litt problemer med den koden i senere tid. Testet dette eksemplet nå og fikk skrudd LEDen på men når jeg skal skru den av blinker den av et lite øyeblikk og skrur seg på igjen. Fjernet target=\"inlineframe\" fra linken i koden og det ser ut til å fungere Før: client.println("<a href=\"/?on\" target=\"inlineframe\">ON</a>"); client.println("<a href=\"/?off\" target=\"inlineframe\">OFF</a>"); Etter: client.println("<a href=\"/?on\">ON</a>"); client.println("<a href=\"/?off\">OFF</a>"); Aha, takk! "Thanks for the heads up" som det heter på godt norsk. Lenke til kommentar
andershf Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Har et spørsmål om eBay-SSR og PWM fra Arduino i egen tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1634144 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Skal starte på mitt første arduino-prosjekt snart. Har lest meg litt opp, men har så mange spørsmål. Orker ikke ødelegge tråden her med alle mine spørsmål, så jeg lager min egen. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Er det noen som har testet dette lille kortet? Det heter "Micro USB Development Board For Arduino". Min bærbare PC med Windows 7 (64-bit) får ikke kontakt med kortet og leter etter enhetsdriveren. Endret 28. oktober 2014 av 77679857 Lenke til kommentar
andershf Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Er det noen som har testet dette lille kortet? Det heter "Micro USB Development Board For Arduino". Min bærbare PC med Windows 7 (64-bit) får ikke kontakt med kortet og leter etter enhetsdriveren. Har ikke prøvd det men du må sikkert legge inn driver manuelt sånn som du må med f.eks USB Serial Light Adapter Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Takk for hjelpen. Digispark er skikkerlig tøff altså :-) Fant til slutt denne manualen: http://www.instructables.com/id/Digispark-DIY-The-smallest-USB-Arduino/ Fikk imidlertid bare 5 av utgangene til å blinke, men er fornøyd med det :-) Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Trenger man de nye Arduinoene med Atmel chip istedenfor FTDI chip for å sende data til Arduinoen over USB? Skal prøve å lage meg et fullt instrumentpanel til ETS2, og trenger da å sende live telemetridata over USB til Arduinoen. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Man skal kunne sende data til en Arduino med FTDI. Skal ligge noen tutorials på arduino.cc angående dette. Lenke til kommentar
tussiesel Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Hei Benytter anledningen vil å vise fram min veldig enkle ETS2-arduino også. Bruker ratt og da ble det så langt til tastaturet for å trykke på de knappene det ikke var plass til på rattet. Har nå F5 til F8 for å styre info-skjermen på egne knapper på en Arduino Leonardo som oppfører seg som et tastatur. Både oppkoblingen og sketchen er veldig enkel. Det eneste jeg har gjort for å unngå prell på knappene er å vente et halvt sekund etter en knapp er trykket før sketchen går videre. Det lyser også i LED på pin 13 på arduinoen så lenge den venter. Knappene er koblet mellom jord og pinne 2, 3, 4 og 5. Alt kan selvfølgelig plasseres i en boks, men det har ikke jeg gjort. void setup() { pinMode(2, INPUT_PULLUP); pinMode(3, INPUT_PULLUP); pinMode(4, INPUT_PULLUP); pinMode(5, INPUT_PULLUP); pinMode(13, OUTPUT); Keyboard.begin(); } void loop() { if(digitalRead(2)==LOW){ Keyboard.write(KEY_F5); wait(); } if(digitalRead(3)==LOW){ Keyboard.write(KEY_F6); wait(); } if(digitalRead(4)==LOW){ Keyboard.write(KEY_F7); wait(); } if(digitalRead(5)==LOW){ Keyboard.write(KEY_F8); wait(); } } void wait(){ digitalWrite(13, HIGH); delay(500); digitalWrite(13, LOW); } Vis oss gjerne hva du lager Mr. A. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 2. november 2014 Del Skrevet 2. november 2014 Blir nok et par bildet etterhvert i det minste. Har ordnet meg et instrumentpanel fra en bil, så sitter i grunn å venter på at det skal komme. Får se hvordan jeg velger å styre det. Såvidt jeg kan se så er det 3 måter å gjøre det på. 1. Om instrumentet er laget for CAN BUS kan man bruke en Arduino med et CAN BUS shield. 2. Viserne er i grunn bare steppermotorer, så man bare jobbe rundt kretsen som er der og bare styre steppermotorene. 3. Bytte ut all elektronikken og bruke servoer for viserne istedenfor. Dette blir det enkleste, men gir også dårligst resultat. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Da var instrumentet i hus. Er et GTI instrument fra en Golf Mk3 Har undersøkt litt med pinout, og det ser ikke ut som det er CAN BUS så da er den løsningen krysset ut. Fant derimot 2 x 2kanals stepper motor drivere som jeg mest sansynlig kan koble opp til Arduinoen uten problemer. Men i første omgang skal jeg se om det er mulighet for å bruke den originale elektronikken slik at jeg slipper å kalibrere noe som helst. Har til nå klart å få koblet opp strøm og viserne nullstiller seg automatisk. Har også fått indikatorene for blinkelys til å fungere. Edit: Koblet en av steppermotorene opp mot en Arduino og kjørte en liten test sketch med et potmeter og det funker supert. Endret 4. november 2014 av Mr. A Lenke til kommentar
sevs Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Noen som vet hvor man kan få tak i Arduino Starter Kit i Norge? Finner DI og RS, men vil sammenligne flere butikker. Sender RS fra Norge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå