Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den lille Arduino-tråden

Anbefalte innlegg

Bor, varmepistol, stikksag, dremel og akrylglass :)

Servoene har 4.4 kg i spesifikasjonene, skal lage ett ben for å teste styrke/dimensjon, men enig i at størrelsene muligens ikke er helt realistiske...

CNC fres hadde vært en drøm, men har ikke en her akkurat, vurderte å kontakte ett firma for å få de laget, men vet ikke hvor dyrt det kan bli.

Skal ta en telefon til http://www.vink.no/ i morgen å høre, de har cnc fres: http://www.vink.no/PLASTPRODUKTER/Fremstilling-og-bearbeidning/Sponfraskillende-bearbeiding/Fresing.aspx

4,4 Kg??? Hvordan enhet er det? De må vel være oppgitt i dreiemoment som f.eks Nm, el.? For de dreier jo rundt, de løfter eller dytter jo ikke noe så kraften er jo avhengig av lengden på servohornet.

Jeg har bygget en CNC fres selv av MDF plater fra thaugland (de kapper det ferdig til deg for en billig penge), steppermotorer og drivere fra probotix og lineærføringer og kuleskruer fra en selger som heter linearmotionbearings2008 på ebay og en 2,2 kW spindelmotor med frekvensomformer fra en annen ebay selger som het love-happyshopping og resten på biltema også bruker jeg Mach3 for å kjøre maskinen og lager tegningene i inventor (tror jeg skal gå over til solidworks nå etter jeg måtte formatere pc'en og mistet allt) og lager G-kode med solidcam (kansje ikke helt lovelig kopi av de to siste, men hvilken privatperson har vel råd til det?). Jeg lagde en ganske stor maskin på ca 300* 700 * 1100 mm arbeidsområde og endte vel opp på kansje 12 000- 20 000 kr for allt inkludert div freser, kjøp av søylebormaskin for å lage greie hull i MDFen, masser av skruer og islagsmuttere, ol., men for en mindre maskin blir det nokk en del billigere. Som sagt er det ikke noe vanskelig det tar bare tid.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å bygge din egen cnc maskin, har hørt at det er fullt mulig.

I så fall vil jeg vite hvordan man gjør det med tanke på elektronikken og programmeringen som brukes! thumbup.gif

Makerbot Industries har svaret: Cupcake CNC.

Det er jo ikke en cnc maskin, det er mere som en 3D printer.

Kjøpte meg denne i fjor høst. Sable 2015:

http://cgi.ebay.com/Sable-2015-CNC-ROUTER-ENGRAVER-mill-PCBs-engraving-/190401343312

Ikke brukt den så mye enda da, håper å få litt tid i sommer til å leke meg med den. Bruker Linux EMC2 til å styre maskina.

Lenke til kommentar

Takk for linken! thumbup.gif Jeg får nok ta en nærmere titt på det en annen gang. Men det så ut som det var mye nyttig informasjon der selv om det kan virke som det er en 3D printer, som nevnt tidligere.

EDIT 1: Dr_VingTor, den var jo billig sammenlignet med mange andre CNC-er jeg har sett! dribble.gif

EDIT 2: Er du fornøyd med den til nå, selv om du ikke har brukt den så mye?

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Takk for linken! thumbup.gif Jeg får nok ta en nærmere titt på det en annen gang. Men det så ut som det var mye nyttig informasjon der selv om det kan virke som det er en 3D printer, som nevnt tidligere.

EDIT 1: Dr_VingTor, den var jo billig sammenlignet med mange andre CNC-er jeg har sett! dribble.gif

EDIT 2: Er du fornøyd med den til nå, selv om du ikke har brukt den så mye?

ja, men merk at prisen, $499, ikke inkluderer alt du trenger da, det er bare bordet og stepper motorene, du trenger også stepper driver, power supply, osv... altså denne pakka

http://cgi.ebay.com/Accessories-Sable-2015-/200474122605?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ead30596d

Jeg er fornøyd jeg, prisen tatt i betraktning (ble vell litt over 6000kr når jeg bestilte).

Bordet var ikke helt flatt, men det fikses med å legge en plate oppå bordet som du så freser flatt. Det er ikke stop sensorer på bordet, men det kan en lage å montere selv (har plan om det). Har bare freset noen kretskort enda, og resultatet har vært brukbart/ok. Regner med at når jeg får fiksa litt på oppsettet mitt så blir resultatet mye bedre enn det jeg fikk på mine første forsøk. Kommer sikkert til å poste noen poster her på forumet når jeg får brukt den litt mer.

Lenke til kommentar

Heh... Jeg har to slike sendere og to slike mottakere liggende på pulten foran meg jeg :D

Er forøvrig bare å søke litt rundt på nettet, så finner du haugevis av nettbutikker som selger dem.

Er du fornøyd med dem?

Har de noen svakheter?

Hvordan er rekkevidden? Er den mest avhengig av antennas spesifikasjoner?

Lenke til kommentar

Wee! :wee:

Men for å holde oss til topic...

Kan noen si meg hvor man kan få tak i noe slikt?

Eller om dere vet om en enklere/billigere måte å fjernstyre noe?

Var ikke mye info om senderen og mottakeren i der da.

Mye å lese om her i alle fall:

http://www.arduino.cc/playground/Main/InterfacingWithHardware#wireless

Spørsmål du må stille deg er vell hvilke krav du har til datarate, rekkevidde, og om du må ha fri sikt eller ikke... Og det er jo alltid en fordel om noen har laget program bibliotek til senderen for deg da...

Lenke til kommentar

Og det er jo alltid en fordel om noen har laget program bibliotek til senderen for deg da...

Trenger ikke noe bibliotek til de som er avbiltet... Det er standard tls rx,tx. Ergo, er det plug and play på arduino ;)

#define rxPin 2
#define txPin 3

byte incomingByte = 0;

SoftwareSerial rfSerial = SoftwareSerial(rxPin, txPin);

void setup() {
pinMode(rxPin, INPUT);
pinMode(txPin, OUTPUT);
rfSerial.begin(2400);
Serial.begin(2400);
}

void loop() {
incomingByte = rfSerial.read();
Serial.println(incomingByte, DEC);
incomingByte = 0;
}

And for the transmitter:

#define rxPin 2
#define txPin 3

SoftwareSerial rfSerial = SoftwareSerial(rxPin, txPin);
byte outgoingByte = 0;

void setup() {
pinMode(rxPin, INPUT);
pinMode(txPin, OUTPUT);
rfSerial.begin(2400);
Serial.begin(2400);
}

void loop() {
Serial.println(outgoingByte, DEC);
rfSerial.println(outgoingByte, BYTE);
outgoingByte++;
delay(10);
}

Lenke til kommentar

Var ikke mye info om senderen og mottakeren i der da.

Mye å lese om her i alle fall:

http://www.arduino.c...rdware#wireless

Spørsmål du må stille deg er vell hvilke krav du har til datarate, rekkevidde, og om du må ha fri sikt eller ikke... Og det er jo alltid en fordel om noen har laget program bibliotek til senderen for deg da...

Jeg tenkte egentlig ikke på noe konkret, men hva tror du man må regne med å betale for noe som har god rekkevidde og ikke trenger fri sikt?

Har faktisk ikke fått testet dem enda....

Men han jeg fikk dem av som jeg var på konferanse sammen med klagde litt over at mottaker plukket opp en del støy når sender var av.

Rekkevidden skulle visst være veldig bra.

At mottakeren plukker opp støy kan være kjipt, men hva hadde det å si i praksis? Hvilke utslag gjorde det?

Hva er egentlig forskjellen på Duemilanove og Diecimila, er det produsenten, eller hva er det egentlig?

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på Duemilanove og Diecimila, er det produsenten, eller hva er det egentlig?

Duemilanove er den nye revisjonen med mere minne en Diecimila, som er den litt elde versjonen, eneste forskjellen som jeg ser er forskjellige microprosessor brikker + at du ikke trenger å flytte en pin for å velge hvor du henter strøm fra (usb/ekstern strømplugg)

Duemilanove har iverfall en Atmel atmega 328 og jeg tror Diedimila har en Atmel atmega 168

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

At mottakeren plukker opp støy kan være kjipt, men hva hadde det å si i praksis? Hvilke utslag gjorde det?

Løste det ved at sender alltid startet sendinger med en sjekksum slik at man enkelt kunne forkaste støy...

Menem... Dette var da snakk om sendere og mottagere som vi loddet parvis på kretskort som fyren hadde designet, så støyen kan godt være et resultat av dårlig design fra hans side ;)

Lenke til kommentar

Duemilanove er den nye revisjonen med mere minne en Diecimila, som er den litt elde versjonen, eneste forskjellen som jeg ser er forskjellige microprosessor brikker + at du ikke trenger å flytte en pin for å velge hvor du henter strøm fra (usb/ekstern strømplugg)

Duemilanove har iverfall en Atmel atmega 328 og jeg tror Diedimila har en Atmel atmega 168

Ah! Ingen grunn til å velge noe annet enn Duemilanove, med andre ord! :)

Løste det ved at sender alltid startet sendinger med en sjekksum slik at man enkelt kunne forkaste støy...

Menem... Dette var da snakk om sendere og mottagere som vi loddet parvis på kretskort som fyren hadde designet, så støyen kan godt være et resultat av dårlig design fra hans side ;)

Oki :)

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Det er egentlig uproblematisk siden man fint kan putte en 328 i en diedimila og en 168 i en duemilanove om man vil...

Første batch av duemilanove ble også levert med 168, så om man får en eldre duemilanove så kan det godt tenkes at den faktisk har en 168 og ikke en 328.

En Atmel atmega 328 med arduino bootloader flashet får man fra rundt 4-5 USD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...