The Crusher Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 De fleste servoer jeg har brukt klarer 5v pinnen på arduinoen å gi nok strøm til. Men så fort jeg setter på to servoer, så bruker jeg vin pinnen, for da tar den i fra batteriet som er koblet til. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 hei! noen som vet hvor mange LED et arduino uno klarer å drive? altså skal ha egene strømforsyning skal lage en vegg også skal jeg følge denne her http://www.solderlab.de/index.php/led-projects/modular-plasma-wall til hjelp:) kan jeg bare forsette son videre eller må jeg gjøre noe anderledes? snakker om ca 2500 RGB led Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Du støter på to utfordringer når du skal ha en Arduino til å drive mange LEDs: 1) antall tilgjengelige pinner på Arduino'en 2) begrensning i hvor mye strøm som kan leveres per pinne Dette kan løses på flere måter, se for eksempel Peggy 2.0 fra Evil Mad Scientist, det driver 640 LEDs. Prosjektet er "open source", så du kan laste ned beskrivelser, skjema, kode osv. Se også LED Matrix i Arduino Workshop for å forstå de grunnleggende prinsippene for kontroll av LED matriser. Endret 27. juli 2013 av tingo Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Du støter på to utfordringer når du skal ha en Arduino til å drive mange LEDs: 1) antall tilgjengelige pinner på Arduino'en 2) begrensning i hvor mye strøm som kan leveres per pinne Dette kan løses på flere måter, se for eksempel Peggy 2.0 fra Evil Mad Scientist, det driver 640 LEDs. Prosjektet er "open source", så du kan laste ned beskrivelser, skjema, kode osv. Se også LED Matrix i Arduino Workshop for å forstå de grunnleggende prinsippene for kontroll av LED matriser. hørt om skiftregistorer?? størm tar du bare ifra en egen strømforyning så strømmen er null problem er bare å få dataen til å komme langt nok i veggen Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Har selv styrt 200 leds med kun 3 ledninger fra arduinoen. Koblet sammen mange shiftregistere. Fungerer utmerket 74hc595n er en shiftregistor jeg bruker en del. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (endret) Shiftregistre, samtidig som at du kobler lysdiodene i en matrise, så kan du styre så mange lysdioder som du bare gidder med en arduino Bygde selv en 8x8x8 LED-cube (altså, 512 lysdioder) som styres av en Atmega 328p. Kunne lett kobla opp en kube eller to til om jeg hadde giddet å lodde dem sammen. EDIT: Leif... Endret 27. juli 2013 av ZeRKoX Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Har selv styrt 200 leds med kun 3 ledninger fra arduinoen. Koblet sammen mange shiftregistere. Fungerer utmerket 74hc595n er en shiftregistor jeg bruker en del. men blir det ikke et problem med daten? Atamega 328 har jo ikke nok ram.... Shiftregistre, samtidig som at du kobler lysdiodene i en matrise, så kan du styre så mange lysdioder som du bare gidder med en arduino Bygde selv en 8x8x8 LED-cube (altså, 512 lysdioder) som styres av en Atmega 328p. Kunne lett kobla opp en kube eller to til om jeg hadde giddet å lodde dem sammen. EDIT: Leif... hei! jeg har selve kuba i skapet hehe menne koss skiftregistorer var det du bruke? funker 74HC595N og kunne du sent kodene på mail til meg? Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Jeg brukte 74hc164, som er litt lettere å bruke enn 595, siden 164 ikke har 3-state utganger, og er noe billigere. Men 595 bør funke de og. Og jeg har ikke tatt vare på arduinokoden jeg hadde. Jeg gikk ganske fort bort fra arduino, til fordel for reine AVR-brikker, da jeg synes det er greiere å jobbe med. Mye mer gøy å ha full kontroll selv. Om du alikevel er interessert i kode, kan jeg sikkert legge den opp ett eller annet sted. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Jeg brukte 74hc164, som er litt lettere å bruke enn 595, siden 164 ikke har 3-state utganger, og er noe billigere. Men 595 bør funke de og. Og jeg har ikke tatt vare på arduinokoden jeg hadde. Jeg gikk ganske fort bort fra arduino, til fordel for reine AVR-brikker, da jeg synes det er greiere å jobbe med. Mye mer gøy å ha full kontroll selv. Om du alikevel er interessert i kode, kan jeg sikkert legge den opp ett eller annet sted. så du anbefaler å bruke 164? hvis du hadde hat bry til å legge de opp hadde det ikke gjort noe men det er ikke samme kode på 164 og 595? Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Shiftregistre kjører ikke kode Og ja, fra arduinoen kan du bruke begge, med samme kode (hvis jeg leser databladet til 595 rett, da jeg ikke har brukt det). Forskjellen blir hvordan du kobler dem. 595 kan oppføre seg som ett 164, eller det kan ha flere/andre funksjoner, avhengig av hvordan du kobler dette. Databladet er din venn. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 hmm, lurer på om jeg skal skaffe noen 164 for å finne ut av hvilken av de jeg liker best. Har ingen kode liggendes igjen for shiftregistere, da de mest sannsynelig lå på den forrige disken som var i skolepc'en før disken døde. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 okay men nå spør jeg sikker dumt.... menne funker son http://www.google.no/imgres?um=1&sa=N&biw=1360&bih=667&hl=no&tbm=isch&tbnid=YJGsewn5XhWaBM:&imgrefurl=http://ledcube8x8x8.wikispaces.com/LED%2BCube%2B8x8x8&docid=Ecef-n_Wk5ZjfM&imgurl=http://ledcube8x8x8.wikispaces.com/file/view/2011-12-03_14.45.50.jpg/286889032/513x386/2011-12-03_14.45.50.jpg&w=513&h=386&ei=dzz0UdPMD4mI4ATT9YBI&zoom=1&ved=1t:3588,r:28,s:0,i:170&iact=rc&page=2&tbnh=179&tbnw=210&start=15&ndsp=21&tx=67&ty=103 ? (laaang link jam....) Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Hva mener du med son? Lodde ting på protobrett? Det går Eg ellers, litt kode for led-kuben som står hjemme i norge: http://filer.rothaugane.com/avr/ledcube.tar.gz Det er langt fra ferdig. Men strukturen er at det skal være ett "cooperativt operativsystem" slik at jeg i tillegg til å tegne på kuben, kan drive en lcd-skjerm og noen knapper, for å kunne styre kuben, uten å måtte reprogrammere avr-brikka Dette er dog ikke arduinokode. Koden tar atm 7k ferdig kompilert, og den skal med små justeringer kunne kjøre på en 328p, da jeg ikke er i nærheten av 32k kode, eller 2k ram. Koden er foreløpig skrevet til 1284p, siden jeg vil ha masse kodeplass siden jeg planlegger å slenge den på nettverket, vha en ethernet-kontroller. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 tengte bare med fire ledninger inn på hver side ifra cuba også en 0,1uf over ifra den ene siden til den andre på skiftregistoren på begge sider (?) også en ledning ifra arduino brettet på hver side av shiftregistoren? Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Vet du hvordan ett shiftregister virker? Jeg foreslår at du setter deg ned med 8*LED (med formotstander), ett shiftregister og arduinoen, og leker med det til du forstår hvordan det virker. Deretter kan du tenke hvordan du vil koble driverkretsen til en 8x8x8 kube Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Vet du hvordan ett shiftregister virker? Jeg foreslår at du setter deg ned med 8*LED (med formotstander), ett shiftregister og arduinoen, og leker med det til du forstår hvordan det virker. Deretter kan du tenke hvordan du vil koble driverkretsen til en 8x8x8 kube http://quarndon.co.uk/index.php?main_page=product_info&products_id=15247 stemmer dette bilde? hvordan kobler jeg det da? Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Bildet stemmer det. Hvordan det kobles, vil jeg si at bør være en del av øvelses på å finne ut hvordan shiftregistre faktisk virker. Ikke en gang tenk på å bygge ett større prosjekt med shiftregistre, før du på egenhånd klarer å koble og styre 8 lysdioder individuelt med ett shiftregister. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 men må jeg sette inn noen koder på arduinobrettet? hehe ..... eller kan jeg bare bruke gnd og 5v eller 3.3v ifra arduinoet? bare for å få det til å lyse? Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Bildet stemmer det. Hvordan det kobles, vil jeg si at bør være en del av øvelses på å finne ut hvordan shiftregistre faktisk virker. Ikke en gang tenk på å bygge ett større prosjekt med shiftregistre, før du på egenhånd klarer å koble og styre 8 lysdioder individuelt med ett shiftregister. koblet vcc i 5v også led på de 8 andre også resten p 5v også så lyser alt xD hehehehehe er det rett? eg tru ikke d menne ja....... også en ting må jeg si... jeg skal begynne på elektro te høsten så er ikke noe god.. synes bare det er gøy å leke med å få noen utfordninger av og til! Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Dersom du vil ha alle led's til å lyse, hvorfor bruke shiftregister i det hele tatt? Koble dem rett på 5v (med motstander selvsagt) så lyser de Du vil jo bruke shiftregistre til å kunne styre dem (slå den av og på, uavhengig av hverandre), så ja, du trenger litt kode på arduinoen. Hva skal du ellers med en mikrokontroller? Tror det er en god utfordring for deg, til å styre 8 leds med en mikrokontroller, via ett shiftregister. Lage en enkel teller eller noe. Hva som helst egentlig. For nå virker det ikke som om du har snøring hva ett shiftregister er (Og da heller ikke hvorfor du vil ha slike). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå