Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den lille Arduino-tråden

Anbefalte innlegg

post-158640-0-57573600-1342630018_thumb.jpg

Skal lage en "mini dråpemaskin" som skal være så brukervennlig at selv far får til å bruke den.

Har allerede laget en prototype hvor det er ferdigprogrammert 25 forskjellige dråpefigurer.

Alt jeg trenger å gjøre er å kople til en magnetventil (med en vannbeholder), et kamera og en blits (trådløs blitsstyring). Prototypen fungerte fint. Nå gjenstår det bare å få det hele montert i en boks samt å finslipe programmet.

MEN, jeg er ikke helt fornøy enda. Har lyst at enheten skal kunne trigge kameraet (Canon 7D) via IR-signaler. Har lest på nett og sett på youtube at det er mulig å bygge en slik IR-styring, men jeg får det ikke til. Har testet flere sketch og flere IR-LED varianter. Noen som kan hjelpe?

Endret av 77679857
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde tenkt å bruke arduino med en liten motor til å styre en friskluft-ventil, sed vedlagt bilde. Den grå greia på bildet må altså beveges til vestre og høyre for å åpne og lukke ventilen. Jeg er på utkikk etter en ska som er relativt nøyaktig (men kan godt være treg), og kan drives rett fra arduinobrettet. Den bør også helst være liten, da alt som er over den firkantede hvite plastskiven er utenfor veggen. (om ikke noen har en god ide til hvordan jeg kan fæ styrt det fra inne i veggen).

AtW

post-11439-0-30610100-1348641215_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å bruke arduino med en liten motor til å styre en friskluft-ventil, sed vedlagt bilde. Den grå greia på bildet må altså beveges til vestre og høyre for å åpne og lukke ventilen. Jeg er på utkikk etter en ska som er relativt nøyaktig (men kan godt være treg), og kan drives rett fra arduinobrettet. Den bør også helst være liten, da alt som er over den firkantede hvite plastskiven er utenfor veggen. (om ikke noen har en god ide til hvordan jeg kan fæ styrt det fra inne i veggen).

AtW

Ser mer ut som en jobb for en servo i mine øyne, da får du til å velge hvor mye du vil åpne denne ventilen med god nøyaktighet, en liten servo har heller ikke noe problem med å åpne lukke denne ventilen.

Ser du også lurer på hvordan man kommuniserer mellom en PC og arduino(?)

Basically så er det samme hvordan medium du bruker (DVS Wifi, Bluetooth, zigbee, ethernetkabel eller USB) teorien er det samme.

Det fins protokoller slik som firmata som lar deg gjøre dette, men for noe såpass enkelt som å sende å motta det jeg regner med vil være integer verdier så er det nok at du lager et lite program i ditt favorittspråk på pcen som da åpner og opprettholder en serial link, socket etc. med arduinoen, så sender du enkelt og greit "pakker" til og fra arduinoen med sensordata og kommandoer.

Om du skriver inn 112 for å få servoen til å rotere til 112grader i serial monitoren eller om du har et program som sender samme beskjed gjør ingen forskjell, bare sørg for å bruke en watchdog for å være sikker på at arduinoen alltid er påkobla og at du alltid sender "riktige" data fra pcen da det er fordelaktig å la den kraftigere enheten ta seg av flest mulig prosesseringsoperasjoner.

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Fikk en arduino leonardo i posten i dag, men ikke faen at jeg får den til å funke som den skal...

Får programmert den og programmene kjører men den lar meg ikke åpne serial monitoren samtidig som programmene kjører, mistenker at dette har noe med at den har USB funksjonalitet på samme chip som programmene kjører, noen som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar

Hei, begynte med Arduino for 1,5mnd siden. Driver nå å tuller rundt med en LED-Matrise nå. Har laget et pingpong-spill, hvor jeg styrer rekerten med et pot-meter, og spillet startes av en knapp.

Alt fungerer fint, men bruker også piezo buzzer, den funker der den skal, men det er en vanvittig "background noise", sjønner ikke hvorfor..

Signal fra pin 9(PWM), og andreledning direkte i GND

noen som vet hva som skaper denne forstyrrelsen?

Lenke til kommentar

Har du lange ledninger til denne piezo-buzzeren? Liggerledningene inntil ledningene fra strømforsyningen?

Mest sannsynlig plukker du opp brum et eller annet sted.

Hva slags strømforsyning bruker du til Arduino'en?

mener på at den kjører ut 35 - 40 mA om jeg ikke tar helt feil. bruker ledninger som fulgte med Sparkfun Inventors-kit'et,

Ledningene fra strømmen er seriekoblet

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan noen hjelpe meg med å justere klokkefrekvensen på en ATtiny85-PU20 ?

Har laget et program med Arduino UNO og nappet ut Amtel 328-20PU kretsen. Alt fungerte perfekt med denne kretsen i lag med eget 16MHz krystall og en 5V spenningsregulator. Men så flyttet jeg programmet over på en ATtiny85 (uten 16MHz krystall) og da sliter jeg med timingen. Alt går liksom litt saktere nå.

Men i databladet står det at begge disse kretsene kan kunne jobbe med en hastighet på opptil 20MHz. Hvordan kan jeg justere klokkefrekvensen på ATtiny85-PU20 slik at den blir identisk med det jeg har på Arduino UNO og på Amtel 328 kretsen?

Lenke til kommentar

Bruker du ATtiny85'en uten ekstern klokke? Hvordan har du satt CKSEL[0:3]? Default er 0010, som bruker den interne RC-oscillatoren. Det ser ut som om den interne oscillatoren gir 8.0 MHz som default.

Hvis du settes CKSEL[0:3] til 0001, så brukes "high-frequency PLL", som git systemklokke på 16 MHz.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret. Ja det er nok det med 8MHz default som er problemet.

A) Men nå vet jeg ikke hvordan jeg legger inn CKSEL[0:3] til 0001. Programmerer ATtiny med et Arduino UNO bord og en kondensator etter en oppskrift jeg fant på nett. Kan vel ikke bare skrive dette rett inn i sketchet vel?

B) Men jeg har liggende flere 16.000MHz krystall (som jeg bruker i lag med to kondensatorer på frittstående Amtel 328 prikker). Kan jeg bruke samme krystall også på en Attiny85-PU20?

Lenke til kommentar

OK, men jeg er redd jeg ikke får til dette med avrdude. Har brukt flere kvelder på å teste ut slike AVR-programmer opp mot to forskjellige AVR programmeringsbokser og har kommet til den konklusjon at jeg ikke har tålmodighet eller tilstrekkelig med kunnskap for å klare å få til dette.

Forstår at dette med inten/ekstern klokke/krystall er noe som settes ved hjelp av FUSE-settinger i AVR-programmet (og ikke kan endres dersom en bruker Arduino UNO som programmeringsbord for ATtiny). Vel, da er dette med setting av FUSE utenfor min rekkevidde.

Neste spørsmål blir derfor om jeg bare kan kople til et 16MHz krystall til min ATtiny85 og således få den til å jobbe i 16MHz hastighet, eller om dette også er noe som det må åpnes for via FUSE-settinger?

Endret av 77679857
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...