Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den lille Arduino-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har noen løse Amtel 328 brikker som fungerer fint. Har også en Arduino UNO som jeg starter med Arduino 1.0, laster et scetch og så styrer resten i fra et Windows program via USB-kabelen. Begge disse programmene er relativt avanserte, (laget av andre) så dem ønsker jeg ikke å røre.

Noen som vet om jeg på en enkel måte kan få min Amtel 328 til å erstatte/simulere Arduino UNO kortet?

Lenke til kommentar

Du trenger i teorien kun mikrokontrolleren i tillegg til krystallet, og en motstand for å trekke opp reset-pinnen. Dette er alt som skal til for at den skal fungere frakoblet fra selve arduinokortet.

For å programmere den trenger du en USB->TTL sak. Det letteste vil jeg si at er å koble arduinokortet til kontrolleren med de fire kablene som faktisk trengs ved programmering. (GND, Reset, RX, TX). Alternativt kan du ta ut mikrokontrolleren og sette den i arduinokortet hver gang du laster opp programmet.

Bootloaderen er et lite program som er lagt inn på mikrokontrolleren som lar deg programmere den over rx/tx linjene. Til vanlig programmeres slike mikrokontrollere med en annen krets (ISP, for eksempel). Dersom du bruker mikrokontrolleren som du fikk med når du kjøpte arduinoen din, trenger du ikke tenke på bootloader, siden denne allerede er programmert inn i kretsen.

Men dersom du kjøper nye atmega 328 brikker, må bootloaderen programmeres inn før du bruker den første gang. Dersom du ikke vil bry deg med det så får du sende en PM, så kan jeg programmere deg et par brikker, hvis du betaler ert par tiere for brikkene :)

Lenke til kommentar

Du trenger i teorien kun mikrokontrolleren i tillegg til krystallet, og en motstand for å trekke opp reset-pinnen. Dette er alt som skal til for at den skal fungere frakoblet fra selve arduinokortet.

For å programmere den trenger du en USB-&--#62;TTL sak. Det letteste vil jeg si at er å koble arduinokortet til kontrolleren med de fire kablene som faktisk trengs ved programmering. (GND, Reset, RX, TX). Alternativt kan du ta ut mikrokontrolleren og sette den i arduinokortet hver gang du laster opp programmet.

Bootloaderen er et lite program som er lagt inn på mikrokontrolleren som lar deg programmere den over rx/tx linjene. Til vanlig programmeres slike mikrokontrollere med en annen krets (ISP, for eksempel). Dersom du bruker mikrokontrolleren som du fikk med når du kjøpte arduinoen din, trenger du ikke tenke på bootloader, siden denne allerede er programmert inn i kretsen.

Men dersom du kjøper nye atmega 328 brikker, må bootloaderen programmeres inn før du bruker den første gang. Dersom du ikke vil bry deg med det så får du sende en PM, så kan jeg programmere deg et par brikker, hvis du betaler ert par tiere for brikkene :)

OK, jeg har nok forklart litt klønete hva jeg er ute etter. Programmet jeg ønsker å kjøre i mot Amtel 328 brikken er et Windows program som i dag kjører i mot Arduino UNO og Windows programmet krever at jeg først starter Arduino 1.0 og laster opp et sketch.

De løse Amtel 328 brikkene jeg har ble kjøpt ferdig med Arduino booloader og jeg får dem til å jobbe helt selvstendig med å bruke eksternt krystall og opptrekk av resett pinnen. Programmerer dem da i UNO bordet og flytter dem så over på eget printbord.

Det jeg ønsker å få til er å bruke Windows programmet rett i mot Amtel brikken. Forstår jo da at jeg trenger ett eller annet å kople til i mellom USB-kabelen og Amtel-brikken (Tx/Rx pinnene?). (Er det USB- TTL det heter?).

Har sett (har liggende) et skjema hvor en Amtel 2313 (med eksternt krystall) ble koplet rett mot USB-kabelen med bare 4-tråder. +, -, D+ og D-. Kan jeg gjøre det samme med Amtel 328 og vil jeg da klare å lurer Windows programmet (og Arduino 1.0 programvaren) til å tru at dem jobber mot et Arduino UNO kort via USB-kabelen?

PS: Har sett strømløpsskjemaet over alle komponentene på Arduino UNO kortet og ser at det på UNO kortet brukes en egen liten mikroprosessor for å sture denne (USB-TTL) overgangen. Dersom løsningen er såpass heftig, så trur jeg prosjektet blir skrinlagt.

Endret av 77679857
Lenke til kommentar

Jeg har ingen Arduino og er ikke så kjente med den, men jeg ønsker å kunne fjernstyre ett spjeld i en friskluftsventil, jeg vil altså kunne lukke og åpne sjeldet hva en liten motor med en arm eller liknende. Kan dette gjøres via en Arduino? Og noen tips til hvor jeg kan få tak i en liten motor til jobben?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ingen Arduino og er ikke så kjente med den, men jeg ønsker å kunne fjernstyre ett spjeld i en friskluftsventil, jeg vil altså kunne lukke og åpne sjeldet hva en liten motor med en arm eller liknende. Kan dette gjøres via en Arduino? Og noen tips til hvor jeg kan få tak i en liten motor til jobben?

Jeg hadde en plan om å lage tilsvarende system for markisene på kjøkkenet, og har kjøpt en Netduino Plus og et par servo'er fra DealExtreme. Har koblet det sammen og programmert Netduinoen, men så plutselig skal jeg selge huset, så da var det ikke noe særlig vits i å montere det... ;)

Regner med du kan styre spjeld på samme måte.

Lenke til kommentar

AtW

Her finner du både stepmotorer, girede motorer, servoer og aktuatorer, i alle størrelser: http://www.servocity.com/html/motors___accessories.html

Lenke til kommentar

Jeg hadde en plan om å lage tilsvarende system for markisene på kjøkkenet, og har kjøpt en Netduino Plus og et par servo'er fra DealExtreme. Har koblet det sammen og programmert Netduinoen, men så plutselig skal jeg selge huset, så da var det ikke noe særlig vits i å montere det... ;)

Regner med du kan styre spjeld på samme måte.

Nice, kanskje jeg også skal vurdere noe slikt til gardiner/markiser også. Det er ganskje dyrt å kjøpte ting som er ferdig motorisert. Men det er kanskje litt styr å få plassert motor o.l ett litt diskret sted? Mange ferdigmotorsierte system har jo også ett salgs system for opplagring av det som rulles opp.

AtW

Jeg har ingen Arduino og er ikke så kjente med den, men jeg ønsker å kunne fjernstyre ett spjeld i en friskluftsventil, jeg vil altså kunne lukke og åpne sjeldet hva en liten motor med en arm eller liknende. Kan dette gjøres via en Arduino? Og noen tips til hvor jeg kan få tak i en liten motor til jobben? AtW
Her finner du både stepmotorer, girede motorer, servoer og aktuatorer, i alle størrelser: http://www.servocity.com/html/motors___accessories.html

Nice, noe tips til noe som kan egne seg til å styre en klaff/spjeld? Må helst være noe der man kan styre den relativt trinnløst, som ikke er alt for stort, og som tåler at det som skal dyttes stopper uten å ødelegge seg selv eller noe annet. Har ikke så mye peiling på motorer og sånt.

AtW

Lenke til kommentar

OK, jeg har nok forklart litt klønete hva jeg er ute etter. Programmet jeg ønsker å kjøre i mot Amtel 328 brikken er et Windows program som i dag kjører i mot Arduino UNO og Windows programmet krever at jeg først starter Arduino 1.0 og laster opp et sketch.

De løse Amtel 328 brikkene jeg har ble kjøpt ferdig med Arduino booloader og jeg får dem til å jobbe helt selvstendig med å bruke eksternt krystall og opptrekk av resett pinnen. Programmerer dem da i UNO bordet og flytter dem så over på eget printbord.

Da har du visst allerede forstått det jeg prøvde å fortelle i siste post :)

Det jeg ønsker å få til er å bruke Windows programmet rett i mot Amtel brikken. Forstår jo da at jeg trenger ett eller annet å kople til i mellom USB-kabelen og Amtel-brikken (Tx/Rx pinnene?). (Er det USB- TTL det heter?).

Har sett (har liggende) et skjema hvor en Amtel 2313 (med eksternt krystall) ble koplet rett mot USB-kabelen med bare 4-tråder. +, -, D+ og D-. Kan jeg gjøre det samme med Amtel 328 og vil jeg da klare å lurer Windows programmet (og Arduino 1.0 programvaren) til å tru at dem jobber mot et Arduino UNO kort via USB-kabelen?

PS: Har sett strømløpsskjemaet over alle komponentene på Arduino UNO kortet og ser at det på UNO kortet brukes en egen liten mikroprosessor for å sture denne (USB-TTL) overgangen. Dersom løsningen er såpass heftig, så trur jeg prosjektet blir skrinlagt.

Ja, du trenger en overgang fra USB (3,3V, relativt kjapp kommunikasjon med en standard som 328p ikke kan snakke i hardware) til TTL (5V seriellkommunikasjon, i en mer bedagelig hastighet sett i forhold til USB :)). Det finnes ferdige produkter som er ferdig lagde med en liten kontoller i pluggen. Alternativt kan du skaffe deg en "FTDI FT232BL", som er en ferdig brikke som kan kobles til usb's 4 pinner, og RX/TX pinnene på atmegaen. Denne brikken er særdeles mye brukt, og du har derfor bred driverstøtte i de aller fleste operativsystemer.

Et siste alternativ er å fikse noe selv, der du tar en hvilketsomhelst mikrokontroller (f.eks en attiny 2313) og bruker denne som en usb->TTL overgang, der alt skjer i software. Tilsvarende hva jeg prøvde meg på her. Det var hovedsaklig to ting jeg fikk problemer med her, som gjorde at jeg endte opp på en FTDI brikke isteder:

• Driverstøtten i windows er laber. All den tid windows krever signerte drivere, må du sette windows inn i et "test mode" for å kunne bruke driverene til saken.
  • Timingen på TTL kommunikasjonen virka feil, og jeg fikk den dermed ikke til å kommunisere med annet enn seg selv. Noe som er litt kjedelig..

Lenke til kommentar

Har lest igjennom "detting started with arduino"-boken. Og ting ser ganske greit ut, man lager programmer som tar sensorinput sender output til andre kanaler. Men det sto ingenting om man kan gjøre det via PC, det er helt sentralt for meg, jeg må ha den til å ta imot ett signal fra PCen for å slå på lys feks, eller gi tilbakemelding til PCen hva verdien på en sensor er.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Processing er morsomt å bruke når man skal kommunisere med serial til PC...

Sette opp oversikt over følerverdier og bryter-stillinger osv.

Processing er et eget program svært likt Android, tror processing kom først.

Det som er irriterende er at de ikke er identiske i programmeringsspråket.

Fant bilde :

screenshot-1-880-550x375.png

Lenke til kommentar

Har lest igjennom "detting started with arduino"-boken. Og ting ser ganske greit ut, man lager programmer som tar sensorinput sender output til andre kanaler. Men det sto ingenting om man kan gjøre det via PC, det er helt sentralt for meg, jeg må ha den til å ta imot ett signal fra PCen for å slå på lys feks, eller gi tilbakemelding til PCen hva verdien på en sensor er.

AtW

Planlegger du å ha Arduinoen tilkoblet PC 24/7?

Lenke til kommentar

AtW

Ja.

AtW

Planlegger du å ha Arduinoen tilkoblet PC 24/7?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...