Gå til innhold

Den lille Arduino-tråden

Anbefalte innlegg

To nye Arduino kort ble gjort offentlig/lansert for noen dager siden (endelig). De er ikke i salg enda, men blir vell det i løpet av nær framtid. For de av dere som trenger en Arduino med litt mere CPU kraft blir nok dette noe å se fram til.

Arduino Leonardo: Atmega32u4

Arduino Due: 32bit Cortex-M3 (ARM),Atmel SAM3U @ 96MHz, 256KB Flash, 50KB SRAM,

Arduino Wifi Shield: 32bit AVR (UC3), har ikke funnet noe info om hvilken UC3-krets det der, men muligens en UC3C, da de finnes med 5.0V IO supply... blir spennende å se.

http://arduino.cc/blog/2011/09/17/arduino-launches-new-products-in-maker-faire/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min "Sleep Monitor" begynner å ta form. Ta en Arduino (eller en Netduino i mitt tilfelle) og koble til et akselerometer (som f.eks. MMA7361 eller ADXL335). Med relativt enkel programvare, og litt mer tenking ang. filtrering (akselerometeret angir en "posisjon" i forhold til tyngdekraften, ikke et vibrasjonsnivå, samt at sampling 100 ganger i sekundet gir mye, mye data) begynner det å ligne på noe.

Dette skal selvfølgelig kobles til resten av huset ved tider og stunder.

Under er søvnrytmen fra i natt. Det tok meg ca. 30-40 minutter å sovne. Datteren vår ville ha mat i ca. 2-tiden. Vekkerklokken min ringte kl. 06:55...

post-13975-0-12476300-1316676825_thumb.png

Lenke til kommentar

Posisjon?

Vil det si at du regner ut din "pitch og yaw" (retning) også integrerer akselleresjon ut fra retningen til aksellerasjonen for å få tilbakelagt strektning -> posisjon?

Jeg har egenklig selv hatt litt lyst til å programmere et "Kalman filter" for å finne ut nøyaktig retning (og kansje også integrert posisjon strekning, med korreksjon av GPS med faste mellomromm) med 9 DOF IMU (3 akse akselleremoter, 3 akse magnetometer og 3 akse gyro) til et litt avangsert autopilotprosjekt, men har ikke tatt meg tid til å sette meg inn i matten til det enda. Ja jeg vet at man får ferdige løsninger og programmeksempler, men jeg vil gjøre det selv fra grunn av :dremel:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Posisjon? Vil det si at du regner ut din "pitch og yaw" (retning) også integrerer akselleresjon ut fra retningen til aksellerasjonen for å få tilbakelagt strektning -> posisjon?
Jeg er kun interessert i selve den relative forandringen i x, y og z-retning, da det er det som gir om jeg snur meg i senga eller ikke

Offsett i grafen under er det som brukes til å regne ut de absolutte vinklene til akselerometeret, men jeg har ikke bruk for det, så det måtte fjernes.

post-13975-0-02278500-1316764092_thumb.png

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva gjør Arduino'en spesiell?

Hva gjør den så populer istede for å kjøpe en atmega kontroller og programmere den med en stk-500 på en breadboard?

Litt usikker på om jeg skal kjøpe meg et Arduino Uno.

Endret av thres93
Lenke til kommentar

Det eg liker med Arduinoen er at de har ferdige "kort" som plugges rett i USB, og som er lekende lett å koble opp mot koblingsbrett og/eller sensorer/hw direkte. Samtidig har de mange "shields" som du kan koble fra og til etter behov. I tillegg er prisen lav, tilgjengeligheten stor og eksempler på kode og koblinger mange.

Ekstra bonus er at det er en standard ATmega328p chip som står i, som både kan tas ut og kjøres selvstendig i egen krets eller på den ferdige løsninge, samt at du kan velge å bruke språket processing eller C++ via AVRstudio.

Mulighetene er mange, terskelen lav, og økosystemet rundt er stort. Derfor tror eg den er populær.

Lenke til kommentar

Hva gjør Arduino'en spesiell?

Hva gjør den så populer istede for å kjøpe en atmega kontroller og programmere den med en stk-500 på en breadboard?

Litt usikker på om jeg skal kjøpe meg et Arduino Uno.

Det er vel at den er enklere å programmere pga arduino boothloaderen. Men slipper å styre med registere, ol. og drive å slå opp i databladet hele tiden og regne om til HEX tall. Men sammtidig så har man fortsatt alle mulighetene som med den opprinnelige AVR chippen hvis man har lyst (f.eks hvis man skal endre frekvensen på PWM, el. i forrhold til defult i arduino boothloaderen).

Og shildsa, ol. er vel også en fin ting for nybegynnere som vil teste litt uten å koble det opp på "fomlebrett".

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

jeg har lyst å prøve å kobble opp 3 - 4 vannsensore til en høytaler og led lys, et led lys til hver sensor, så hvis den ene sensoren blir våt, så begynner det å pipe, og led lyse til den sensoren begynner å blinke, som en alarm. Er vel ikke for vanskelig å kobble dette opp tror jeg, men kodene blir vanskeligere :p

fant ikke vann sensor heller, var på sparkfun å leita uten å finne? jeg bruker en arduino uno hvis noen lurer på det

Lenke til kommentar

jeg har lyst å prøve å kobble opp 3 - 4 vannsensore til en høytaler og led lys, et led lys til hver sensor, så hvis den ene sensoren blir våt, så begynner det å pipe, og led lyse til den sensoren begynner å blinke, som en alarm. Er vel ikke for vanskelig å kobble dette opp tror jeg, men kodene blir vanskeligere :p

fant ikke vann sensor heller, var på sparkfun å leita uten å finne? jeg bruker en arduino uno hvis noen lurer på det

Du kan f.eks. bruke leaf wetness sensor, men de varer ikke uendelig. De korroderer etter en stund, iallfal ute der jeg hadde dem. ;)

Lenke til kommentar

ja det kan jeg kansje ja, hmm

Gjorde noen forsøk med ATmega, som da gjerne er kretsen i en arduino.

Lot bare en gnd ( 0 volt )ledning gå ned i beholderen, også to andre ledninger koblet til hver sin inngang. Nivåendringer ble greit registrert med så enkle midler.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har skaffet meg en Arduino UNO og driver nå å leker meg litt med den. Har sett at man kan sette de forskjellige pinnene som inn/ut-gang hver for seg, men jeg regnet med at det fantes en mulighet for å redigere hele Port-registert under ett.

Fant litt om det her: Portmanipulation

Det jeg lurer litt på er at et stykke nede på siden står det:

Pin 0 is the receive line (RX) on the serial port. It would be very easy to accidentally cause your serial port to stop working by changing pin 0 into an output pin! Now that would be very confusing when you suddenly are unable to receive serial data, wouldn't it?

Betyr det at dersom jeg legger pinne 0 til utgang så vil jeg miste muligheten til å programmere mikrokontrolleren?

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Eg tror ikke det, men er litt usikker.

Når du skal programmere den via serieporten(som går via USB-porten til maskinen) så vil mikrokontrolleren først resettes. Og mens bootloaderen starter opp er det noen sekunder hvor den er mottakelig for programmering, før den fortsetter om den ikke mottar data. Og om den mottar data i dette tidsrommet så tar den i mot ny kode som den legger inn. Eg tror ikke portoppsettet aktiveres før etter dette tidspunktet.

Uansett så har du muligheten for å programmere den via ISP, men det krever litt ekstra utstyr, eller en Arduino nr to :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...