Mr. A Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Du må bruke en tabell for å finne ut hvilken verdi den har. Den du leter etter skal være rød-rød-brun-gull Endret 3. februar 2011 av Mr. A Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Hmm ok takk. Googlet litt, men ser ut som de resistorene jeg har har en annen farge en de fleste jeg fant på google. Så ble litt forvirret. Tror ikke din beskrivelse matcher mine resistorer helt. La opp et bilde av dem slik at dere kan se. (Trykk for større - stort bilde) Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Om du har et multimeter kan du måle dem, og skrive verdien på lappen de sitter fast i. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Om du har et multimeter kan du måle dem, og skrive verdien på lappen de sitter fast i. nei har ikke et multimeter akkurat nå, men skal se om jeg får tak i noe senere. Takk Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 nei har ikke et multimeter akkurat nå, men skal se om jeg får tak i noe senere. Takk Bare hyggelig. Du kan prøve deg på google. Mulig du finner et diagram som passer de motstandene. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Takk, nå har jeg allerede fått ordnet meg et multimeter Lenke til kommentar
SkydiveWings Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Dei motstandane nederst er på 220 Ohm, det du har er motstandar med 5 bånd, her er ein link som viser korleis ein finn resistansen. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Dei motstandane nederst er på 220 Ohm, det du har er motstandar med 5 bånd, her er ein link som viser korleis ein finn resistansen. Takk. Skal bookmerke den PDF'en. Nå har jeg fått lekt meg litt med Ultrasonic Ping Sensor og Acceleratormeter. Utrolig nok så fungerer det prototype shieldet jeg loddet sammen selv Ganske moro. Nå skal jeg se om jeg får koblet til Ultrasonic Ping Sensoren med 7-Segment Shield. Godt det er mye Arduino lesestoff på nettet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415 Skrevet 9. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2011 Hva vil fungere best til å kommunisere med arduino uno fra smartphone? Blir vel enten bluetooth eller wifi, IR har den ikke. WiFly Bluetooth Må si jeg foretrekker wifi, kunne tenkt meg å lært meg litt nettverksprotokoller og problemstillinger der. Lenke til kommentar
tømta Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg har brukt bluetooth mot en htc desire før å sende temperatur, fungerte uten mye mikkmakk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415 Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Hvilken bluetoothmodul har du isåfall brukt? Har du kjøpt et ferdig shield? Så litt på denne her: BT Shield 2.1 Men er usikker på hvilken funksjonalitet den har, litt større brukermengde på bluesmirf o.l. Lenke til kommentar
tømta Skrevet 11. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2011 Brukte en zm-bluetooth r2, husker ikke hvor jeg kjøpte den. Lastet ned blueterm fra Android marked Lenke til kommentar
storken Skrevet 6. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg driver for tiden å bygger en lampe med rundt 200 0603 smd leds. Første mål er å få lampa til å lyse, men etterhvert tenker jeg bygge inn en mikrokontroller som skal kunne dimme forskjellige lag av lampa opp og ned. Jeg har lest en del rundt, men akkurat dette er jeg veldig usikker på, så håper noen kan hjelpe meg her: Har man bare 6 PWM utganger fra en atmega328? Altså, kan bare lampa deles opp i 6 deler? Eller kan man kjøre opp/ned-dimming gjennom software, altså - software styrt PWM slik at jeg kan bruke alle I/O portene? (Noe som gjør at jeg kan dele lampa i opptil 14 deler) Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 6. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2011 Det du kan gjøre er jo å dimme plussiden, så bruker du vanlige utganger til å koble inn minusen på de som skal være i drift. Lenke til kommentar
storken Skrevet 6. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2011 Det du kan gjøre er jo å dimme plussiden, så bruker du vanlige utganger til å koble inn minusen på de som skal være i drift. Jeg vil ha muligheten til å dimme hvert lag separat fra de andre lagene, det får jeg vel ikke til med den fremgangsmåten? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 7. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2011 Det er selvsakt mulig å gjøre det i software, men vil tippe at du får problemer med oppdaterings hastigheten og at det derfor vil se flimrende ut (du vil se blinkingen). Jeg gjordet dette på en 3x3x3 LED cube, og allerede der var det litt problematisk (ikke det at jeg gadd å optimalisere koden mye). Jeg hadde riktig nok individuell intensitet for alle LEDene. All kontroll var i software, og kjørte på ~40MHz (om jeg husker rette). Jeg vil nok tru at du bør ha hardware PWM på rimelig høy hastig het for at dette skal se bra ut (avhengig av oppløsning på PWMen). Det beste er vell å koble opp på et breadboard og prøve... Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 7. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Det du kan gjøre er jo å dimme plussiden, så bruker du vanlige utganger til å koble inn minusen på de som skal være i drift. Jeg vil ha muligheten til å dimme hvert lag separat fra de andre lagene, det får jeg vel ikke til med den fremgangsmåten? Den beste løsningen din vil nok være å bruke en eller flere PWM drivere for å uvide antallet PWM utganger du har. Her er en grei en med 16 kanaler og et simpelt seriellt interface som er lett og bruke med arduino: http://www.sparkfun.com/products/10136 (Det er jo faktisk et eget arduino libary og eksempel som er linket til der, stort enklere kan det ikke bli) Softwareløsning har jeg liten tru på da du antakelig vil slite stort med frekvensen og oppløsningen du stabilt kan oppnå. Det kunne kansje ha gått greit til å drive en stor DC motor, men på LEDs vil du tydelig se flimring. Endret 7. mars 2011 av flesvik Lenke til kommentar
storken Skrevet 7. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2011 Det du kan gjøre er jo å dimme plussiden, så bruker du vanlige utganger til å koble inn minusen på de som skal være i drift. Jeg vil ha muligheten til å dimme hvert lag separat fra de andre lagene, det får jeg vel ikke til med den fremgangsmåten? Den beste løsningen din vil nok være å bruke en eller flere PWM drivere for å uvide antallet PWM utganger du har. Her er en grei en med 16 kanaler og et simpelt seriellt interface som er lett og bruke med arduino: http://www.sparkfun.com/products/10136 (Det er jo faktisk et eget arduino libary og eksempel som er linket til der, stort enklere kan det ikke bli) Softwareløsning har jeg liten tru på da du antakelig vil slite stort med frekvensen og oppløsningen du stabilt kan oppnå. Det kunne kansje ha gått greit til å drive en stor DC motor, men på LEDs vil du tydelig se flimring. Se der ja Bestilte meg 5 (en ekstra) sånne og noe småting fra futurlec, de hadde de inne til 3,2 usd. Tenker å bruke 4 stk, da kan jeg kontrollere 64 individuelle utganger. Hver led kan trekke opptil 20 mA ved 3,6V. Denne driveren tåler akkurat maxlasten fra 3 leds, så jeg kommer til å koble hver utgang til tre leds. Totalt antall leds i lampa blir da 192. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Nå har jeg endelig fått bestilt meg en Arduino Uno og litt tilbehør! Jeg har litt erfaring med både mikrokontoller og C++ programmering fra før, men er spent på å se hvordan det blir å kombinere dette. Endret 14. mars 2011 av Meh. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 15. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2011 Nå har jeg endelig fått bestilt meg en Arduino Uno og litt tilbehør! Jeg har litt erfaring med både mikrokontoller og C++ programmering fra før, men er spent på å se hvordan det blir å kombinere dette. Kan vel ikke gjøre annet en å gratulere deg med ny "HW". Har du tenkt til å bruke den i prosjektet ditt, Inverted ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå