ZeRKoX Skrevet 23. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2011 Jeg sitter og koser meg med dokumentasjon til arduino, og sitter med et spørsmål. Hva er det som gjør at noen av utgangene kan brukes til pwm, og ikke de andre? Begrensninger i analogwrite()? Kan jeg manuelt få en av de andre portene til å slås av og på så fort, at jeg kan få den til å fungere som pwm? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 Hm, tenkte jeg skulle kjøpe denne start kitten. http://www.makershed.com/ProductDetails.asp?ProductCode=MSBUN16&CartID=1 Er Arduino Uno samme som Arduino Duemilanove bare i nyere versjon eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Kan dere anbefale andre små ting som jeg bør kjøpe med ekstra? Feks knapper, acceleratormeter etc. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 Uno er ikke den samme som Duemilanove. Tilkoblingsmessig tror eg den skal være relativt lik(i forhold til shields osv), men den har en annen USB-chip. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 Jepp, fikk med meg det nå Takk. Men regner med jeg kan bruke de fleste tutorials som basserer seg på den gamle modellen på den nye UNO? Uansett; her er lista jeg tenkte jeg skulle kjøpe nå i starten. Ser det greit ut? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 jeg ville ha funnet meg et greit stort breadboard isteden for det shieldet og kjøpt noen flatkabler og strekt alle koblingene over på det Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 Hm, tenkte jeg skulle kjøpe denne start kitten. http://www.makershed.com/ProductDetails.asp?ProductCode=MSBUN16&CartID=1 Er Arduino Uno samme som Arduino Duemilanove bare i nyere versjon eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Kan dere anbefale andre små ting som jeg bør kjøpe med ekstra? Feks knapper, acceleratormeter etc. Uno har et Atmega chip som brukes til USB-UART converter. For de som er litt mer avanserte kan det være moro å reprogrammere denne chipen. Da kan en få den til å dukke opp som andre enheter på PCen, f.eks, mus, tastatur, lagringsenhet, joystick osv... Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) jeg ville ha funnet meg et greit stort breadboard isteden for det shieldet og kjøpt noen flatkabler og strekt alle koblingene over på det Enig. arduino shield er latterlig lite område å prototype ting på. Og hvis man skaffer seg et litt stort breadboard (med litt stort mener jeg ett med kansje 3-4 rader og kansje ca 2500 tillkoplingspunkter) kan man i tilegg ha mange av de sensorene/komponentene man bruker mye permanent på brettet også bare gjøre om på kablinga etter hva du vil koble opp. Endret 24. januar 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Dette var bare kunn for testing, slik at jeg blir bedre kjent med systemet. Jeg har absolutt 0 efaring med Arduino. Har kunn en forståelse på programmeringen, resten blir bare eksperimentering\prøving. Lenke til kommentar
Skaten Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Hm, tenkte jeg skulle kjøpe denne start kitten. http://www.makershed.com/ProductDetails.asp?ProductCode=MSBUN16&CartID=1 Er Arduino Uno samme som Arduino Duemilanove bare i nyere versjon eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Kan dere anbefale andre små ting som jeg bør kjøpe med ekstra? Feks knapper, acceleratormeter etc. Uno har et Atmega chip som brukes til USB-UART converter. For de som er litt mer avanserte kan det være moro å reprogrammere denne chipen. Da kan en få den til å dukke opp som andre enheter på PCen, f.eks, mus, tastatur, lagringsenhet, joystick osv... Korleis gjer ein det då? Kan sjølve AVR chippen gjera det? Høyrtest litt interessant ut... Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 26. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2011 Hm, tenkte jeg skulle kjøpe denne start kitten. http://www.makershed.com/ProductDetails.asp?ProductCode=MSBUN16&CartID=1 Er Arduino Uno samme som Arduino Duemilanove bare i nyere versjon eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Kan dere anbefale andre små ting som jeg bør kjøpe med ekstra? Feks knapper, acceleratormeter etc. Uno har et Atmega chip som brukes til USB-UART converter. For de som er litt mer avanserte kan det være moro å reprogrammere denne chipen. Da kan en få den til å dukke opp som andre enheter på PCen, f.eks, mus, tastatur, lagringsenhet, joystick osv... Korleis gjer ein det då? Kan sjølve AVR chippen gjera det? Høyrtest litt interessant ut... Fra http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno "The ATmega8U2 firmware source code is available . The ATmega8U2 is loaded with a DFU bootloader, which can be activated by connecting the solder jumper on the back of the board (near the map of Italy) and then resetting the 8U2. You can then use Atmel's FLIP software (Windows) or the DFU programmer (Mac OS X and Linux) to load a new firmware. Or you can use the ISP header with an external programmer (overwriting the DFU bootloader). See this user-contributed tutorial for more information." Du kan også prøve å søke på "arduino uno hid" (HID=human interface device) og finner sikkert noe. Den er jo ganske ny, så ikke sikkert det finnes mye info der ute enda da. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 26. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2011 Det hjelper sikkert med LUFA: http://www.fourwalledcubicle.com/LUFA.php Lenke til kommentar
Merko Skrevet 26. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2011 Bleh. skal si MakerShed er treig på sending av bestillinger Krysse fingra for at de sender den ut idag. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 26. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2011 Da har jeg fått min arduino ^^ Men jeg innser jo at den er lite spennende, sånn før jeg får pakken min fra futurlec Det mest spennende jeg har fått gjort til nå er dette: void setup() { pinMode(13, OUTPUT); } void loop() { for(int i = 1; i < 10; i ++) { for(int j = 0; j < 1000; j++) { digitalWrite(13, HIGH); delayMicroseconds(i * i); digitalWrite(13, LOW); delayMicroseconds(100 - (i * i)); } } for(int i = 9; i > 0; i --) { for(int j = 0; j < 1000; j++) { digitalWrite(13, HIGH); delayMicroseconds(i * i); digitalWrite(13, LOW); delayMicroseconds(100 - (i * i)); } } } 10 poeng til den som ser hva den gjør Lenke til kommentar
weebl Skrevet 26. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2011 den dimmer port 13 (LED) av og på? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Da kom min Arduino Mega 1280-16AU i posten for den totale kostnad av 180,- Noen som vet hvordan jeg kan se om den er en kopi eller ikke? Men da gjennstår det bare å bygge sensorer og skrive kode Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Da kom min Arduino Mega 1280-16AU i posten for den totale kostnad av 180,- Noen som vet hvordan jeg kan se om den er en kopi eller ikke? Men da gjennstår det bare å bygge sensorer og skrive kode Hvor kjøpte du den? Om du kjøpte det på en "jallabutikk" hvor de selger mye kopier (feks dealextreme) så er det sikkert en kopi. Nå vet jeg ikke hvor mye orginalen koster Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Detta var for bare enheten inkl. USB kabel. Kjøpte den på Ebay, men om det er en kopi så driter jeg egentlig i det da det den forsatt har ATMega1280 chip'en og samme UART til USB converter og samme komponenter. Arduino programvare funker på den og den leser C kode. Eneste forskjell blir vel om den har riktig logo eller noe? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 1. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2011 Da har jeg fått arduino kittet mitt. Visste egentlig ikke at MakerShield kom i deler slik at jeg må lodde det sammen helt selv. Håper jeg får satt det i sammen sikkelig Fant iallefall en grei guide så får jeg prøve meg. Om jeg ikke får det til så er nok ikke Arduino noe for meg Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 1. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Husk på å sette headerene på riktig side av brettet (for de er vanskelig å lodde ut igjenn når det først er loddet på plass ) Endret 1. februar 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Da har jeg fått satt det i sammen. Prøver meg på dette eksemplet http://www.youtube.com/watch?v=XUuXq4J4u14 Men i den "Makershed Survival Pack" så fulgte det med: # (5) 100 Ohm 1/4w resistor 5% # (5) 220 Ohm 1/4w resistor 5% # (5) 1K Ohm 1/4w resistor 5% # (5) 10k Ohm 1/4w resistor 5% Kan jeg bruke hvilken som helst til eksemplet som vises i videoen? Edit: Han sa visst i videoen "220 resister", så anntar han mener 220 Ohm. Edit2: Erhm. Hvordan ser jeg forskjell på de forskjellige resistorene? De er nærmest identiske med litt forskjellige farger på ringene rundt selve tingen. Men det står ikke hvem som er hvem noen plass Endret 3. februar 2011 av Merko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå