GLN Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg koblet pcen til tven med en S-videokabel jeg fant, og kvaliteten på bildet ble rett å slett elendig, er dette normalt? Jeg har pc og prosjektor i 2 forskjellige rom, så har jeg allerede et hull i veggen passende nok til S-video kabel, men ikke HDMI/DVI/VGA kabel. Har dere noen andre forslag til overføring av bilde mellom disse enhetene? Er ikke så fint å båre et 40-50mm hull i veggen bare pga støpselet til kabelen skal komme gjennom hullet. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Stort sett alt utenom en enkel "phonokabel" er bedre enn S-video. om du klarar å få igjennom en og en så kan kanskje komponent være en mulighet. altså en phonokabel per farge. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Kan jo borre hull i veggen og sette på en mansjett etterpå da. De fåes i alle mulige farger. Kan også tette med byggeskum, sparkel og litt maling hvis det er malte vegger. Ganske usynlige saker. Her gjelder det å være bittelitt kreativ. Selv om du borrer et hull i veggen, er det fint mulig å tette det igjen. Lydmessig bør du bruke en tett masse som f.eks sparkel, for lyd sniker seg lett gjennom et hull (slik at det blir plagsomt på rommet ved siden av filmrommet) Uansett anbefaler jeg å kaste den horrible s-videokabelen, da kvaliteten på dem er rett og slett horribel Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 S-video var en fantastisk oppgradering sammenlignet med rca, stabilere bilde og skarpere. Men det er en grunn til at s-video har to aktive ledere, og vga-kabelen har ~10. Og DVI/HDMI har enda fler, den enkleste løsningen jeg kommer på i farta er to løse vga-kontakter, og en nettverkskabel mellom, en nettverkskabel er tross alt smalere enn en god s-video kabel, så det burde ikke være noe problem. http://www.instructables.com/id/Make-your-own-VGA-cord-of-CAT5-cable/ Lenke til kommentar
GLN Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Vil kvaliteten på bildet bli den samme som med vanlig vga kabel? Isåfall er det ihvertfall genialt Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Hvorfor ikke legge HDMI? Først strekker man kabel, for deretter å lodde på kontakter. Kabel: http://www.stereovoss.no/ds_product_info.php?cPath=42_104&products_id=497 Plugg: http://www.stereovoss.no/ds_product_info.php?cPath=42_104&products_id=465 eller http://www.stereovoss.no/ds_product_info.php?cPath=42_104&products_id=457 (loddefri, men veldig dyr). Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Hdmi har vel veldig mange pinner sammenlignet med vga (tenkte for enkelhetens skyld) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Skal ikke se bort i fra at det blir bedre med VGA også.. Skal jo ikke så mye til for å få forringe kvaliteten i HDMI kablene. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Prosjektoren har ikke HDMI tilkobling, så må bli VGA isåfall. Tror jeg skal prøve ut den VGA løsningen med lodding. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Cat5e standarden krever ganske gode kabler, så du burde ikke merke noen stor forskjell, i værste fall kan du jo prøve på cat6 eller cat7, men det blir nok dyrt i forhold til hvor liten forskjellen antageligvis er. Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Her var det mange både ulike og gode svar! Du må nok nesten ta en kost/nytte-vurdering av dette selv. Jeg kan ihvertfall liste opp de ulike standardene i rekkefølge best til dårligst: - HDMI: Digital lyd og bildeoverføring. Noe bedre enn DVI, og kabelkontakten er mindre. - DVI: Digital bildeoverføring. Bra bilde, men stor kabelkontakt. (Godt egnet til PC-bruk). - Component: Analog bildeoverføring (Rød, grønn og blå kabel). Opp til 1080P linjer i bildet. - VGA: Analog bildeoverføring. Liten forskjell fra Component. (Godt egnet til PC-bruk). - S-VIDEO: Analog bildeoverføring. Noe bedre enn Composite. (Lite egnet for PC-bruk.) - Composite: Analog bildeoverføring. (Type phonokabel. Ofte gul farge). Lite egnet for PC-bruk. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 - HDMI: Digital lyd og bildeoverføring. Noe bedre enn DVI, og kabelkontakten er mindre. "noe bedre enn dvi" Hva legger du i dette? Det er nøyaktig samme signaler, og "alle" skjermkort kan i dag sende lyd ut gjennom dvi-kontakten. Forøvrig hadde han ikke hdmi, så det er vel ikke vits i å vurdere det uansett. Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 - HDMI: Digital lyd og bildeoverføring. Noe bedre enn DVI, og kabelkontakten er mindre. "noe bedre enn dvi" Hva legger du i dette? Det er nøyaktig samme signaler, og "alle" skjermkort kan i dag sende lyd ut gjennom dvi-kontakten. Forøvrig hadde han ikke hdmi, så det er vel ikke vits i å vurdere det uansett. Det jeg mente var at HDMI også har digital lydoverføring, samt at den innlemmer HDCP. Mente også at DVI ikke har støtte for lyd og bilde i samme kabel, men det er mulig du har rett der, nemlig at dette ikke lengre er tilfelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå